عضویت در حزب امری ساده است

گفتگو با کیوان جاوید:

کارگرکمونیست: کیوان جاوید ضمن تبریک برای برگزاری کنگره و خسته نباشید به شما خواستم ببینم چه احساسی دارید که قرار پیشنهادی شما تحت عنوان « قرار درباره عضو گیری وسیع در ایران» در کنگره مطرح شد و با رای قطعی نمایندگان کنگره تايید و تصویب شد؟

کیوان جاوید: من هم برگزاری باشکوه و موفق کنگره را به همه شرکت کنندگان و همه دوستانی که از طریق کانال جدید و مدیای اجتماعی بیننده اش بوده اند تبریک می گویم. در مورد قراری که به تصویب کنگره رسید طبعا خیلی خوشحالم. اما تصویب این قرار اصلا دور از انتظار نبود. حزب هم اکنون هم یک حزب داخل کشوری است و همانطور که در طول سه روز برگزاری کنگره دیدیم تعداد پیام ها از ایران آنقدر زیاد بود که ممکن نشد همه آنها در صحن کنگره قرائت شود. همینطور تعداد قابل ملاحظه ای از قرارها نیز از ایران بود. حضور پُر رنگ جمع های کارگری و دیگر اقشار اجتماعی در کنگره و دخالت سیاسی در روند کنگره نشان میدهد حزب کمونیست کارگری چه موقعیت ممتازی در ایران دارد. به این دلیل تصویب «قرار عضوگیری وسیع در ایران» شگفت زده ام نکرد.

 کارگر کمونیست: در این قرار آمده که عضویت در حزب امری ساده است. کافی ‌است هر فردی در حزب ثبت نام کند و بتواند برای پیشبرد سیاستهای حزب تلاش کند. چه موانعی امروز پیش روی ماست تا عضویت در احزاب سیاسی به راحتی عضویت در یک باشگاه ورزشی باشد؟

کیوان جاوید: از نظر ما عضویت در حزب ما امری ایدئولوژیکی و معرفتی نیست. عضو حزب فقط کسی نیست که مارکس و لنین و منصور حکمت را حفظ باشد. حتی سخنور و دانشگاه دیده و به اصطلاح روشنفکر باشد تا بتواند عضو حزب شود. البته در تقابل با دانش سیاسی و علوم صحبت نمی کنم اما معیار برای عضویت در حزب اینها نیست. این حزب برای سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری آزادی و عدالت و رفاهی اجتماعی تاسیس شده است و به همه مردم تعلق دارد که برای یک دنیای بهتر و انسانی مبارزه می کنند. بطور مثال عضویت در احزاب مدرن غربی بر اساس بلوک بندی های اجتماعی و سیاسی است. توجه داشته باشیم که ما داریم از شرایط عضویت صحبت می کنیم نه شرط کادر بودن یا در راس رهبری یک حزب سیاسی قرار گرفتن که در این صورت معیارهای بیشتری برای این پست ها دخالتگر می شوند.

این درک ساده و سیاسی و زمینی خصوصا در جوامع مختنق و دیکتاتور زده و خصوصا تحت تاثیر چپ غیر اجتماعی قرار گرفته است که عضو حزب و سازمان، به عضو یک فرقه با مناسک ویژه گروه تبدیل می شود. همه آدمها را شبیه سازی می کنند طوری که همه یک جور فکر کنند و یک جور آداب و رفتار داشته باشند. به معنای واقعی کلمه یک فرقه و سکت درست می کنند. در تفکر اینچنینی عضو حزب باید از جان گذشته باشد یا زندگی خصوصی اش را در خدمت فعالیت سیاسی قرار دهد و از زندگی اجتماعی دور شود. به یک معنا باید یک «سوپرمن» شود. حزب ما می گوید کافی است یک درد اجتماعی داشته باشی و بخواهی برای درمان همان درد با حزب فعالیت کنی. اگر زن یا اقلیت مذهبی یا ملی هستی یا اینکه دگرباش جنسی، می توانی و باید برای رفع این مصاٍئب اجتماعی با حزب فعالیت متشکل کنی. این حزب کارگران و طبقه کارگر برای سازمان دادن اعتصابات و اعتراضات کارگری و ریشه کردن بردگی مزدی است و همه کارگران به راحتی می توانند در حزب خود متشکل شوند. سادگی عضویت در حزب از همین درک اجتماعی ناشی می شود که برای سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری جامعه سوسیالیستی جای ۹۹ درصدی های جامعه در این حزب است.

یک مانع مهم دیگر هم البته وجود دارد و حتما به راحتی عضویت در یک باشگاه ورزشی نخواهد بود. عضویت در حزب کمونیست کارگری و دیگر احزاب سرنگونی طلب غیر قانونی است و با مجازات توسط رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی پاسخ می گیرد. برای امنیت اعضا، حزب دقت فراوانی دارد و کسی را به خطر نمی اندازد و عضو حزب هم تا اطلاع ثانوی که رژیم توان سرکوبش کمتر شود علنا عضویتش را اعلام نمی کند. افرادی که همدیگر را در روابط اجتماعی می شناسند و به هم اعتماد دارند طبعا در جمع خود از عضویت همدیگر در حزب آگاه هستند. به این ترتیب هر عضویت جدید می تواند شرایط عضویت فرد دیگری را در حزب کمونیست کارگری فراهم کند.

به نظر من رژیم اسلامی در حال فروپاشی ساختاری است. مردم تماما خواهان سرنگونی این رژیم جنایتکار هستند. برای اینکه مسیر سرنگونی و دستیابی به همه خواسته های انسانی ما آسانتر باشد، لازم و حیاتی است حزب کمونیست کارگری را برای پیروزی قطعی بر حکومت اسلامی انتخاب کنیم. این یک انتخاب سیاسی مهم است. باز هم از همه دوستان می خواهم در حزب کمونیست کارگری متشکل شوند.

اینرا هم بخوانید

سیل در سیستان و بلوچستان؛ به داد مردم برسیم– کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …