عکس « موش کور» در گوشه پیراهن تیم ملی

* در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، عکس یک گونه در معرض انقراض یعنی «یوزپلنگ ایرانی» در گوشه پیراهن تیم ملی ایران نقش بست. با فرا رسیدن جام جهانی ۲۰۱۸، انتشار مجدد عکس «یوزپلنگ ایرانی»  با اما و اگرها و تردیدهایی رو به رو شده است.

 

 * بعد از حضور چهار ساله تصویر یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی، برخی فعالان محیط زیستی ( که نمی خواهند اسمشان فاش شود) اعتقاد دارند: حال که کسانی با چاپ عکس «یوزپلنگ ایرانی»  مخالف اند؛ بهتر است به جای عکس یوز ایرانی از عکس یکی از گونه های در حالِ انقراضِ زیر استفاده شود:

 

( 1 ) موش کور ایرانی

موش‌ کور اغلب زندگی خود را به تنهایی در تونل‌های زیرزمینی می‌گذراند. فعالیت موش های کور به خاطر اینکه تمام زندگی شان در فعالیت های زیرزمینی و مشکوک می گذرد اخیراً از سوی نیروی انتظامی ممنوع شده و به همین علت در معرض انقراض قرار دارند.

 

(2) فُک خزری

از پستاندران نادر آبزی دنیاست که فقط می توانید آن ها را دریای خزر و رودخانه های منتتهی به آن پیدا کنید. صید بی رویه و به هم خودن شرایط زیستی فوک خرزی، این جانور زیبا را در خطر انقراض قرار داده است. این فوک تنها پستاندار دریای خزر به حساب می آید و در صورت نابودی آن به اکوسیستم دریای خزر آسیب جدی وارد می شود.

 

(3)لاک پشت پوزه عقابی

این لاک پشت به کمک پوزه عقابی اش، غذای اصلی خود را از میان مرجان ها بیرون می آورد. در ایران زیستگاه این لاک پشت خلیج فارس است و در ساحل تخم گذاری می کند. لاک پشت پوزه عقابی به خاطر تجاوز به قانون کپی رایت، سالهاست در تبعید به سر بُرده  و در حال انقراض است.

 

 (4) استفاده از عکس گونه هایِ انسانیِ در حال انقراض

انسان فقط یک گونه از میلیون ها گونه ای است که بر روی زمین زندگی می کند. در جوامع مدرن چیزی که گاهی فراموش می شود این است که برخی از گونه های انسانی نیز در حال انقراض اند. برای مثال چند نمونه از گونه های انسانی در حال انقراض در پایین آمده است:

الف-گنده لات های تهران

ب-دزدان چند هزار میلیاردی

ج- جنتی

 

اینرا هم بخوانید

کارزار «می‌تو» و چند سند تاریخی!

*جنبش «می تو» (که معادل آن بنا بر پیشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسی می …