فرمانده نیروی قدس در عراق چه می خواهد؟

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در آستانه تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهوری عراق روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، دیدار کرد.

مقتدی صدر که دارای بزرگترین فراکسیون در مجلس قومی – عشیرتی عراق است، دست رد به سینه جمهوری اسلامی زد. دلیل چیست؟ یاران و متحدان آیند هِ صحنه سیاست حکومتی در عراق چه دولتهای هستند؟ آیا سفر قاآنی تاثیری بر برگرداندن ورق به نفع جهوری اسلامی دارد؟

به حکم فشارهای خُرد کننده تحریمی و موقعیت سیاسی درهم شکسته رژیم در داخل و خارج ایران؛ جمهوری اسلامی قادر نیست یک وزنه مهم رقابتی در خارج از کشور باشد. این رژیم تنها می توانند با تروریسم و ایجاد آشوب در کشورهای منطقه ابراز وجود کند. رابطه سیاسی و اقتصادی دولت های منطقه و بویژه عراق با جمهوری اسلامی تماما به ضرر این کشورها خواهد بود.

جمهوری اسلامی حتی موقعیت زار تری از طالبان دارد. چون بهرحال طالبان نمی خواهد بعنوان دولت متاخصم در خارج از مرزهایش با غرب و آمریکا ظاهر شود. جمهوری اسلامی از این نظر هم شدیدا در انزوا است.

دوستانِ حال و آینده برای حاکمان در عراق، کشورهایی چون عربستان، دیگر کشورهای عربی و ترکیه خواهند بود. منافع حاکمان در عراق با نزدیکی اقتصادی و سیاسی با غرب و آمریکا تامین می شود. نه با جمهوری اسلامی که خود درگیر بزرگترین چالش های سیاسی و اجتماعی در داخل ایران است. سفر قاآنی (مترسک قاسم سلیمانی ) تف سربالا برای حکومت و به این معنا محکوم به شکست است.

مندرج در ژورنال شماره ۳۰

اینرا هم بخوانید

وضع بدِ حجاب، وضع خوب بی‌حجابی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …