قضات و بازجوهای خود فروخته محاکمه میشوند!

انترناسیونال ٧٣٢

سهیل عربی به اتهام توهین به مقدسات اسلامی از آبان سال ۱۳۹۲ دستگیر و تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته است. این وبلاگ نویس خطاب به همسر و دخترش می گوید: ” روزی فرا میرسد که قضات و بازجوهای خود فروخته محاکمه میشوند”. او در حال حاضر در اعتصاب غذا بسر می برد و در وضعیت خطرناکی قرار دارد. سهیل با ارسال نامه جدیدی اعلام کرده است که بطور موقت به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد. او گفته است که یک مهلت یک هفته ای به نمایندگان سپاه پاسداران داده تا به خواستهایش رسیدگی شود و در غیر اینصورت مجددا دست به اعتصاب عذای خشک و تر خواهد زد.فعالیت های گسترده ای برای نجات جان سهیل عربی انجام گرفته که همچنین در جریان است. در این رابطه با هرمز رها  مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام گفتگو می کنیم.

 

گفتگو با هرمز رها مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال:چرا سهیل عربی اینچنین بی رحمانه از طرف حکومت تحت فشار قرار گرفته است؟ جمهوری اسلامی چه هدفی را از زندانی کردن و تحت فشار قرار منتقدین مذهب دنبال میکند؟

 

هرمز رها:همانطور که در سوال اشاره کردید سهیل در سال ۹۲ توسط سپاه  دستگیر شدواتهام او این است که با  ادمینی چندین صفحه فیس بوکی  به مقدسات  اسلامی و نظام  و شخص خامنه ای توهین کرده است و علیه جمهوری اسلامی دست به تبلیغ زده است.واقعیت این است که در ایران موج گسترده ای از نقد به مذهب و مقدسات اسلامی وجود دارد که سهیل فقط یکی از آنهاست. سینا دهقان، محمد نوری و …موارد  دیگری از آنها هستند.

همانطور که می دانیم بدنبال سرکوب وحشیانه خیزش مردم بعد از انتخابات سال ۸۸ ورواج گسترده شبکه های اینترنتی مدیای اجتماعی، میلیونها مردم، بویژه جوانان وارد این فضای جدید ارتباطی شدند. جوانان  برای دست یافتن به خواستهای انسانی پایمال شده شان، برای دستیابی به آزادی، برای خلاصی از مذهب و دخالت روزمره آن در زندگی مردم، برای اینکه حرف دلشان را بزنند، از این فضا استفاده کردند و در مقابل رژیمی که قصد دارد، فضای گورستانی مشابه دهه شصت را در جامعه برقرار کند، صف آرایی کرده اند.

 

جوانان،هزاران صفحه فیسبوکی و وبلاگی وتلگرامی دایر کرده اند و از طریق طنز ومطلب وتحلیل مذهب وخرافات وچپاول واختلاس، رژیم وجنایاتش را به چالش گرفته اند. جمهوری اسلامی که می دید در این عرصه نبرد را باخته است و داد و فغانشان از گسترش بی دینی در جامعه بلند شده،برای مسدود کردن فضای جدید به  حمله گستره سایبری و دستگیری و بازداشتهای گسترده فعالین این عرصه و صدور احکام سنگین زندان و اعدام علیه آنها دست زد.

 

می خواهم بگویم کیس سهیل عربی بطور برجسته و سمبلیک، یک نبرد وسیع و گسترده بین مردم از یکسو، وجمهوری اسلامی در طرف دیگر را، نمایندگی می کند. مردم و جوانانی که استبداد مذهبی نمی خواهند، و می خواهند آزاد باشند، مقدسات مذهبی را نقد و طنزمیکنند. جواناناز مذهب متنفرند. حکومتی که پایه هایش را در مقابل چنین مردمی  لرزان می بیند، هراسان و نگران، چنگ و دندان نشان می دهد.

 

انترناسیونال : شما چه اقداماتی را از بدو دستگیری سهیل عربی انجام داده اید؟ و این اقدامات چه تاثیری بر وضعیت او و زندانیان سیاسی داشته است و یا  می تواند داشته باشد؟

هرمز رها: سابقه فعالیتهای ما برای سهیل عربی به چند سال پیش برمی گردد. کمیته بین المللی علیه اعدام بعد از مطلع شدن از صدور حکم اعدام برای این جوان شجاع، در پاییز سال ۹۳ کمپینی را برای نجات جان او شروع کرد که مورد حمایت وپشتیبانی هزاراننفردر داخل  وخارج قرارگرفت. ما توانستیم وضعیت پرونده ومراحل ناعادلانه دادرسی او را،در مصاحبه های مختلف با خانواده ووکیل او، از طریق برنامه تلویزیونی علیه اعدام، جلو چشم مردم قرار دهیم. طی چند ماه بحث آزادی بیان را بشدت دنبال کردیم که توجه بسیاری را بخود جلب کرد.جمهوری اسلامی تحت فشارهای بین المللی و اعتراضات جهانی مجبور شد در حکم اعدام سهیل تجدید نظر کند. سهیل عربی در در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ به هفت سال و نیم حبس محکوم شد و برای اینکه “نشان دهد از کرده خود پشیمان است” او می بایست در دو سال، ۱۳ کتاب در حوزه‌های دین‌شناسی، مذهب‌شناسی و رفع شبهات دینی بخواند و نتیجه مطالعات مذهبی خود را با نهادهای دینی حکومت در میان بگذارد.

سهیل در مقابل حکومتیان در زندان ایستاد. با اینکه او به گفته مادرش حکم عفو داشت، از زندان آزاد نشد و در عوض، جمهوری اسلامی همسر و خانواده وی را تحت فشار گذاشت. جمهوری اسلامی نسترن نعمتی همسر سهیل را دستگیر کرد و پس از آزادی از زندان او را هم از کار اخراج کردند. در اعتراض به این فشارها، سهیل دست به اعتصاب غدا زد و از اول مهر وارد اعتصاب غذای خشک شد. با ارسال یک پیام نوشتاری و صوتی از زندان،سهیل عربی جهانیان را متوجه ظلمی بزرگی کرد که علیه او روا شده است. پیام او به اندازه کافی تکان دهنده بود. کمیته بین المللی علیه، این پیام را به شکل یک ودیدئو و با صدای سهیل وسیعا پخش کرد. از سوی دیگر،دختر کوچک وهمسر ومادر سهیل که چهار سال از بودن بااین عزیز خانواده  محروم بودند، انتظارشان بسر رسید ویک بار دیگر برای آزادی او با رجوع به مردم ورسانه های اجتماعی ونهاد های مختلف، طلب حمایت ویاری کردند. باتوجه به آمادگی ذهنی جامعه از وضعیت پرونده سهیل وآگاهی به ظلم واجحافی که به این خانواده رفته، در کمتر از ۲۴ ساعت، میلیونها نفر در جریان وضعیت جدید او ومبارزه اش قرار گرفته و تحت تاثیر قرار گرفتند.امنستی خواهان آزادی  ودسترسی به مراقبت پزشکی برای او شد. در مقابل مجلس جمهوری اسلامی به فراخوان مادر سهیل، ودر مقابل ساختمان وزارت امور خارجه سوئد در استکهلم، به فراخوان کمیته بین الملی علیه اعدام، دوتا تجمع پر شور بر گزار شد.از طرف کمیته بین المللی علیه اعدام نامه ای به وزیر امور خارجه سوئد تحویل داده شد. در این نامه، از دولت سوئد خواسته شده بود که اقدامات لازم برای نجات جان سهیل عربی و فشار آوردن بر جمهوری اسلامی برای آزادی ایشان را در دستور خود قرار دهد. ویدیوکلپیهای سهیل در هزاران صفحه اینترنتی منتشر شد.در زندان اوین سهیل را به دفتر اطلاعات زندان برده از او خواستند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد که او قبول نکرد وگفت هر وقت که آزاد شدم  اعتصاب را می شکنم. به گفته مادر سهیل عربی، سهیل پس از شنیدن اخبار حمایتی از او، جان تازه ای گرفته است و از این بابت بسیار خوشحال است.

 

انترناسیونال: آیا اقدامات دیگری در دستور دارید؟

هرمز رها: برای تضمین آزادی بدون قید وشرط سهیل، باید افراد وسازمانهای هرچه بیشتری به این مبارزه واین کمپین بپیوندند،وباید در کشور های هرچه بیشتری به دولتهاوهمینطور نهادهای بین المللی مراجعه کرد. ما به سهم خود به کار میدانی و مراجعه به دولتها و نهاد های بین المللی ادامه خواهیم داد. برای دهم اکتبر روز جهانی علیه اعدام در آلمان کنفرانسی ترتیب دادهشده است که مینا احدی در آن شرکت دارد. موضوع محکومین به اعدام به دلیل نقد مذهب و مقدسات مذهبی نظیر کیس سهیل عربی در آنجا مطرح خواهد شد. در استکهلم نیز یک جلسه دیگری بمناسبت دهم اکتبر برگزار میشود که بر روی پرونده سهیل تمرکز خواهد داشت. هم اکنون پتیشن های متعددی در اینترنت در حمایت از سهیل وجود دارد که از همگان دعوت می کنیم آنها را امضاکنند. در تویتر هم، طوفان تویتری برای نجات سهیل ادامه خواهد داشت. امیدوارم با گسترش این اعتراضات به آنجا برسیم که سهیل عربی که برای ابراز اندیشه وعقیده خود متحمل این همه شکنجه روحی و جسمی شده است هر چه زودتر آزاد شود و به آغوش گرم خانواده اش برگردد. سهیل عربی جرمی مرتکب نشده است. او عقیده خود را بیان داشته است. جمهوری اسلامی مجرم است که افراد را بدلیل بیان عقایدشان زندان و شکنجه و یا اعدام می کند.

انترناسیونال ٧٣٢