ناسیونالیسم خطری که از نو باید شناخت 34. این شماره: “امواج جهانی” علیه ناسیونالیسم

مینی-خلیفه نئوعثمانی، رجب طیب اردوغان اخیرا طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از موزه شیشه و بلور بیکوز دراستانبول اظهار داشت: “اگر نتوانید ادبیات و موسیقی خود را خلق کنید، در امواج جهانی گم خواهید شد.” اردوغان همچنین در 26 سپتامبر 2020 گفت: “به همراه ترکیه، جغرافیای گسترده ای از اروپا تا اعماق آسیا، روز به روز بر اهمیت زبان ترکی بیشتر واقف میگردند، … مایه افتخار است. به حفاظت از زبان ترکی‌مان به شکلی که کل غنای زبانمان را در بر بگیرد، ادامه خواهیم داد. بدین وسیله امیدوارم 26 سپتامبر، روز عید زبان ترکی وسیله ای برای آگاهی ملت ما باشد.”
در دنیای واقعی اما، تقریبا 60 درصد دنیای اینترنت را زبان انگلیسی رقم می زند و سهم زبان ترکی کمتراز 4% است، (به گزارش اسپوتنیک بر اساس بررسی ۱۰ میلیون وب ‌سایت برتر دنیا نشر شده است، این آمار از سوی وبسایت جهانی W3Techs بر این اساس زبان انگلیسی‌ ۶۰.۴ درصد محتوای آنلاین را به خود اختصاص داده است. زبان‌های روسی با ۸.۵، اسپانیای با ۴ و ترکی با ۳.۷ زبان‌های دوم تا چهارم این فهرست اند.). وقتی شبح حقوق جهانی زن بر سر شریعت منحط اسلامی درجولان است، وقتی موسیقی پاپ و جاز و راک و پانک موسیقیهای سنتی را حاشیه ای کرده اند، و وقتی دنیای سوشیال میدیا جهان را مسحور خود ساخته است واجازه نمی دهد فاشیستها براحتی دیکتاتوری کنند، و وقتی ادبیات جهانی مرزهای ملی را تخریب کرده است -این زوزه های گرگ خاکستری هم ساز با خامنه ای و تهاجم فرهنگیش درد ارتجاع است و بی درمان.
اردوغان از زیرپا گذاشتن مرزهای بین المللی برای جنگ و کشتار در عراق (عملیات پنجه عقاب و پنجه ببر)، از حضور نظامی تخریبی و جنایتکارانه در سوریه (عملیات چشمه صلح)، از دخالت نظامی در قره باغ، و از تعرض و فشار به قبرس و یونان ابایی ندارد -اما از رشد موسیقی “بیگانه” در جامعه ترکیه احساس خطر می کند. اردوغان از تربیت مبلغین اسلامی-تروریستی در کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی و شمال و شرق آفریقا حذر نمی کند، اما از نفوذ ارزشهای جهانشمول مانند توقف خشونت خانگی علیه زنان اخلاقیات محمدی و شرف قومی اش می رنجد وعود می کند. از دستگیری های هزارانه مخالفین و شکنجه های زندانیان سیاسی کوتاه نمیاد، اما از گسترش میدیای اجتماعی جلسات “امنیت ملی” برگزار می کند و از “تهدید ملی” می گوید. از حمله نظامی سنگین هوایی و زمینی به شهروندان و شهرهای آناتولی شرقی برخود می بالد، اما از بی حجابی دختران محصل و اعتراض علیه ازدواج کودکان به خشم می آید. اینها روحیات و اخلاقیات اسلامی و راسیستی یک “خلیفه مسلمین” است که در عمل فاشیستی بودن خودش و دولتش را ثابت کرده است.
جهان گرایی کاپتالیستی در بعد استثمار نیروی کار وغارت مواد اولیه و انحصار بازار فروش، مرزهای ملی و قومی و اسلامی را پوچ و بی معنی کرده است و در عوض مجدانه بر مرزهای دینی ومذهبی و فرهنگی و مرزهای قومی-ملی نه فقط تاکید که حتا حمایت همه جانبه ای دارد. در این جهان کاپیتالیستی نئولیبرال است که اوباش سیاسی همچون اردوغان و ترامپ علیه ارزشهای جهانی و علیه زنان و حقوق پناهندگان و آزادیهای سیاسی و مدنی ابراز وجود می کنند. اما جامعه جهانی برابری طلب و آزادیخواه که انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب سوسیالیستی اکتبر را تجربه کرده است نه فقط حاضر نیست که دست از آرمانهای جهان شمول خود بردارد بلکه چنان مقاومتی هم به نمایش گذاشته است که مرتجعین نژادپرست و قوم پرست همچون اردوغان و مرتجعین مذهبی همچون خامنه ای را به زوزه مرگ کشانده است.
آیا دولت راسیستی-فاشیستی اردوغان اهمیتی به طبیعت و پاکی اب و خاک و هوا می دهد چه در ترکیه چه در جهان؟ آیا دولت اردوغان حقوق بشر را در ارتباط با زندانیان سیاسی و پناهندگان سیاسی و آواره گان سوری رعایت می کند؟ آیا شبکه تروریستی جمهوری اسلامی در ترکیه فعالیت قاچاقی دارد یا قانونی؟ آیا خرید و فروش دختران بی سرپرست آواره سوری از چشم امنیت ترکیه -میت- پنهان است؟ آیا برده گی پسربچه های آواره سوری در بازار کار ترکیه و ازدواج کودکان نباید از چشم موج جهانی “دخالت در امور داخلی” محفوظ بماند؟ مثلث شوم دولت دینی، حاکمیت ملی، و اقتصاد بازار آزاد که هریک بتنهایی مصیبتی برای یک جامعه محسوب می شوند وقتی با هم متحد می شوند منجر به دولتهایی فاشیستی اردوغان و خامنه ای و نتانیاهو و پوتین و ترامپ شده است. نتیجه این چنین حکومتهایی جز تحمیل فقر و استبداد و ناآگاهی وحشتناک به مردم نبوده ونیست.
این خلیفه فاشیست ممکن است برای همردیف ندانستن زن با مرد برای اورزولا فندرلاین (اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا در جریان مذاکرات آنکارا) صندلی نگذارد، اما سکسیسمش را جهانیان می بینند و لذا سیل خروشان انقلاب زنان در آینده نه فقط این لمپن محمدی را بلکه بطور کلی اساس فکری و سازمانی جنبش اسلام سیاسی را به قهرتاریخ پس خواهد فرستاد.
خلافت عثمانی و اسلامی با چندصد سال همسایگی با اروپا نخواست و نتوانست ارزشهای مدنی و لیبرالی و دستاوردهای ادبی و هنری و علمی را حتا در حد جزئی اکتساب و اقتباس نماید. تلاشهای ناکام ترکیه در سه دهه اخیر در پذیرفته شدن توسط اتحادیه اروپا هنوز به قبول حداقلهای رعایت حقوق بشر چه در مورد حقوق زن و چه حقوق سیاسی منجرنشده و دولتهای ترکیه نشان داده اند که حداقل نیم قرن از اروپا عقب ترند و هنوز به زمان نیاز دارند تا دست از راسیسم و سکسیسم و فاشیسم بردارند اما آیا جامعه ترکیه این زمان طولانی را در اختیار دولت ناسیونال-اسلامی اردوغان می گذارد؟ تاریخ شکلگیری جریان اسلامی در دوره پادشاهی محمدرضاشاه و نیز اخوان المسلمین در دوره مبارک در مصرثابت می کنند که ناسیونالیسم و مذهب مرتبا همدیگر را علیه ارزشهای جهانشمول و ترقی خواهی و حق طلبی و آزادی خواهی حمایت کرده اند. اردوغان راه تکراری را می رود و سرانجامش محتوم است.
زیر عنوان “موج جهانی” و “تهاجم فرهنگی” پاسداران راسیسم و سکسیسم و شریعت منحط اسلامی و فرهنگ مردسالاری سنتی دهن به فغان گشوده اند تا هویت خود مبنی بر ضدیت با فرهنگ جهانی و ارزشهای جهانشمول و حقوق برابراجتماعی و آزادی فردی و مدنی و اجتماعی و سیاسی را به نمایش بگذارند. اردوغان ودولت ناسیونال-اسلامیش که خشونت علیه زن را روا ورها ساخته است و به اپیدمی (پاندمی) اسلامی خشونت علیه زن مبتلا بوده و بر آن مهر تایید و حمایت می زند -حق دارد از موج جهانی و جهانگرایی مردمی به یاوه گویی درآید. سرنوشت دولت اسلامی اردوغان از سرنوشت دولت برادرانش در مصرو محمد مرسی جدا نخواهد بود.
منبع خبر:
https://www.trt.net.tr/persian/trkhyh-1/2021/04/09/rdwgn-gr-ntwnyd-dbyt-w-mwsyqy-khwd-r-khlq-khnyd-dr-mwj-jhny-gm-khwhyd-shd-1618316
https://www.trt.net.tr/persian/trkhyh-1/2020/09/25/pym-rdwgn-bh-mnsbt-rwz-26-sptmbr-yd-zbn-trkhy-1497466
اقبال نظرگاهی 13 اپریل 2021
eqballn@gmail.com

اینرا هم بخوانید

ناسیونالیسم خطری که از نو باید شناخت: شماره40: بحران هویت ملی و قومی،نقد ناسیونالیسم قومی به ناسیونالیسم ایرانی

آقای محسن رسولی از تلویزیون ا.ن. تی وی در برنامه هفتگی آپدیت با آقایان یوسف …