ناسیونالیسم کرد و پروبال دادن به فرقه های اسلامی

ناسیونالیسم و مذهب دو بازوی حاکمیت طبقه سرمایه دار بر جامعه هستند. این را بوضوح در کردستان عراق که احزاب ناسیونالیست کرد بر آنجا حاکمند شاهد هستیم که چگونه به جریانات ارتجاعی اسلامی پروبال میدهند و آنها را تقویت میکنند و به میان مردم میفرستند. ترکشهای این جنب و جوش کثیف را بدرجاتی حتی در کردستان ایران نیز شاهد هستیم. یکی از فرقه های اسلامی که توسط احزاب ناسیونالیست در کردستان عراق این روزها جلو انداخته شده است، فرقه اسلامی کسنزان است. “کسنزان” به زبان کردی به معنای کسی نمیداند است و ظاهرا با این اسم منابع حامی خود را کور میکند. انتخاب این اسم معنی مشخصی نزد این طریقت دارد و همان معنی فارسی کلمه را دارد یعنی ( لازم نیست کسی بداند که از کی و چگونه به شیخ الهام میشود. لازم نیست کسی بداند که این طریقت چیست و چکار می خواهد بکند.) در یک کلام لازم نیست کسی بداند که این طریقت دینی اسلام سنی مشغول چیست. سبک، ساختار و عملکرد این طریقت درست همانند شبکه های مافیایی کار می کند و باید از دید همه پنهان باشد.

این فرقه منابع مالی عظیمی در اختیار دارد که عمدتا از عربستان و از دیگر نیروهای ارتجاعی منطقه تامین شده است. بنا به گزارشها این فرقه اسلامی در کردستان عراق فعالانه تلاش دارد با استفاده از پول و منابع مالی خود، جوانان را به سوی اسلام سنی جلب کند. از جمله بنا به خبرها اخیرا مسئولین تکیه طریقت قادری کسنزانی در سلیمانیە طی نشستی خبری اعلام کردند کە طرحی را برای “حمایت مالی از جوانان کارآفرین اقلیم کردستان” کە طرح های تولیدی قابل قبولی ارائە دهند، اجرا می کنند و بە جوانانی کە طرح هایی در زمینە کشاورزی، صنعت، تولیدی و …ارائە می دهند در صورتی کە طرح ارائە شدە واجد شرایط لازم بودە و از سوی کارشناسان تائید شود؛ وام لازم را برای آغاز کار و اجرای طرح اعطا می کند و تمامی حمایت های مالی نیز از طرف این طریقت صورت می گیرد.
طرح حمایتی امروز این طریقت تحت عنوان: “حمایت مالی از جوانان کارآفرین اقلیم کردستان و اعطای وام”، تلاشی برای جذب جوانانی است که در سایه حکومت اقلیم کردستان زندگیشان به فقر و تباهی کشیده شده و همچنین تور انداختن برای جذب شماری از آنان به این فرقه های اسلامی. بعلاوه تلاش برای تامین سودهای کلان با سرمایه های بادآورده ای است که از سوی شیخ نشینان حوزه خلیج و عربستان در اختیارشان قرار داده می شود. چنین طرحهایی از سوی جریانات سلفی در کردستان ایران هم توسط عناصر مختلف که دستی در حکومت اسلامی دارند و از طرفی از سوی حکومت عربستان حمایت مالی می شوند نیز به اجرا در می آید. گردانندگان این طریقت با سرمایه گذاریهای کلان بر بستر فقر و نداری و بیکاری تحمیل شده به جوانان تلاش می کنند اهداف خود را از هر نظر پیش ببرند. دیدارهای متعدد سران و کاربدستان حکومت اقلیم در حزب دمکرات بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان عراق، این فرقه را رسمیت داده و تقویت میکند. در مناسک تولد و مرگ محمد در شهرهایی چون اربیل، سلیمانیه و حلبچه نیز با پخش شیرینی و غذا به شرکت کنندگان مراکز تجمع را قرق می کنند.
توحش حکومت اسلامی طی ۴۳ سال گذشته بر مردم کردستان ایران نیز تا حدودی سبب شده که این فرقه با تبلیغ اسلام سنی در مقابل اسلام شیعی در میان همان بخش ناآگاه مناطق روستایی در نوار مرزی بین ایران و عراق به حیات خود ادامه دهد. این جریان در حلبچه در کردستان عراق طرفدارانی دارد که توسط احزاب و جریانات اسلامی شریک در حکومت اقلیم کردستان هم تغذیه می شوند. در تیرماه سال جاری رئیس این طریقت بنام شیخ محمد کسنزانی مرد و حکومت اقلیم کردستان در تجلیل از او مراسم ویژه ای تدارک دید.
صنعت مذهب علی العموم و به طبع آن اسلام شیعه، سنی و دیگر شاخه هایش امروز به یک الیگارشی مالی عظیم تبدیل شده اند. وقتی که ثروت و سامان مردم تحت حاکمیت رژیم اسلامی صرف مساجد، حرم امامان و رواج خرافه شده و سودهای کلان به جیب آیت الله های میلیاردر سرازیر می شود، فرقه های دینی از نوع طریقت نقشبندی، قادری، کسنزانی، علیرغم بی نصیب ماندنشان از حضور در قدرت سیاسی روی بخشی از اهالی ناآگاه در روستاها و جوانان بیکار سرمایه گذاری می کنند. با عوامفریبی، دعا نویسی، رواج خرافه، دف زنی، قمه زنی و بیان خزعبلات اسلامی، نه تنها هستی و دسترنج آنان را به عنوان هدیه به تاراج می برند بلکه در معادلات سیاسی منطقه نیز در جبهه دولتهای اسلامی منطقه نظیر عربستان قرار گرفته و بودجه های هنگفتی به جیبشان سرازیر می شود.
در کردستان ایران طی چهل و سه سال حاکمیت رژیم اسلامی، این فرقه ها و جریانات اسلام سنی آمپر کف کردن دهانشان توسط حکومت اسلامی تنظیم شده است. در شرایطی که اعتراضات اجتماعی در شهرهای کردستان اوج می گیرد، حکومت اسلامی افسار این فرقه ها و نیروها را برای به حاشیه راندن این اعتراضات و به تناسب اوضاع اندکی شل می کند. مراسم و کارناوال دف زنی فرقه کسنزانی در آذرماه ۱۴۰۰ در سنندج مصادف بود با اعتصاب معلمان، اعتراض زنان به قتل های ناموسی و دیگر حرکتهای اعتراض اجتماعی.
قلدری و عربده کشی های گاه و بیگاه جریان سلفی در سنندج و مریوان درست در مقطعی به نمایش در می آید که جنبشهای اعتراضی، علیه اوضاع نابسامان و فلاکت عمومی مردم ابراز وجود می کنند. این در حالی است که پیشینه مبارزات رادیکال و سکولار مردم کردستان علیه جمهوری اسلامی به اندازه عمر همین رژیم بوده و همچنان ادامه دارد است. اگر هر از چندگاهی مناسک این فرقه برای ایجاد مزاحمت در مقابل اعتراضات مردم علم می شود، اما فضای سیاسی در شهرهای کردستان با برگزاری مراسمهای روز جهانی زن، اول مه ها، جشن آدم برفی ها در دفاع از حقوق کودک، حفاظت از محیط زیست، تئاتر خیابانی و دهها حرکت رادیکال، مدرن و انقلابی رقم زده میشود و این جریانات کپک زده اسلامی در میان مردم جای جدی ای ندارند. مردم شهرهای سنندج و مریوان تاریخی پر افتخار در مبارزه علیه فرقه های اسلامی داشته اند و علی رغم حمایتهای حکومت اسلامی از آنان بارها مردم این فرقه ها را در سوراخ کرده اند.
رسوا و منزوی کردن جریان مکتب قرآن مفتی زاده و خلع سلاح سپاه رزگاری وابسته به فرقه شیوخ وابسته به ساواک شاه در سال ۵۷ و ۵۸ توسط مردم و جوانان در سنندج و مریوان نمونه های درخشانی از رسوا کردن جریانات مرتجع اسلام سنی بوده است. خاصیت این فرقه ها برای حکومت اسلامی استفاده از آنان برای ایجاد مزاحمت و عقب راندن اعتراضات و جنبشهای اجتماعی در کردستان است.
این تلاشهای مستاصلانه بجز ایجاد مزاحمت برای مردم تاکنون چیزی دیگری برای رژیم اسلامی در بر نداشته است. حکومت اسلامی، حکومت اقلیم و دولتهای حوزه خلیج به این فرقه ها نیاز دارند تا آنان را در مقابل مدنیت و آزادی خواهی قرار دهند. در این نباید کمترین تردیدی داشت که پایان عمر حکومت اسلامی یعنی برچیده شدن دکان فرقه های اسلام سنی در کردستان.
۱۲ ژانویه ۲۰۲۲

انترناسیونال 955

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …