نگاه هفته

تهیه کننده؛ پروین معاذی

جای رئیسی در زندان است

روزنامه بریتانیایی تلگراف، چاپ لندن در شماره روز یکشنبه ۲۰ ژوئن خود درباره انتخابات ایران نوشته است: «مردی که در انتخابات دستکاری‌شده در ایران به پیروزی رسید، باید در زندان باشد به جای آنکه بر مسند قدرت بنشیند. ابراهیم رئیسی جوانترین عضو هیئت مرگ در تهران در سال ۱۹۸۸ بود که متهم به اعدام سه هزار زندانی سیاسی است.»

 اشپیگل نوشت، گفتن اینکه دستهایش به خون آلوده است، هنوز کل ماجرا را بازگو نمیکند. اسم او در دنیا باقی خواهد ماند، بعنوان جنایتکار و عامل مرگ هزاران نفر.

 روزنامه کثیر الانتشار بیلد آلمان با تیتر درشت گفته است: رئیسی، قاضی خون رئیس جمهور شد! بیلد گفته که دستهای این رئیس جمهور به خون مردم آلوده است!

 از  صفحه  فیس بوک مینا احدی

عفو بین الملل خواستار محاکمه رئیسی شد

اگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به خبر اعلام ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران، گفت:

«این که ابراهیم رئیسی به مقام ریاست جمهوری دست پیدا کرده است به جای آن که به خاطر جنایات علیه بشریت، از جمله قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه تحت تحقیقات کیفری قرار بگیرد، نمودی فجیع از سلطه‌ی مطلق مصونیت در ایران است. سازمان ما در سال ۱۳۹۷ مستند سازی کرد که چگونه ابراهیم رئیسی عضوی از «هیئت مرگ» شهر تهران بوده که در سال ۱۳۶۷، چندین هزار مخالف و دگراندیش سیاسی را در زندان‌های اوین و گوهردشت تحت ناپدیدسازی قهری قرار داده و به طور فراقضایی اعدام کرده است. شرایط پیرامون سرنوشت قربانیان و محل دفن پیکر‌شان تا امروز به نحو سازمان‌یافته توسط مقامات ایران پنهان شده است، امری که مصداق ارتکاب ادامه‌دار جنایات علیه بشریت است.

ابراهیم رئیسی در مقام رئیس قوه قضائیه، ناظر بر سرکوب شدید و فزاینده حقوق بشر در ایران بوده است، سرکوبی که دستگیری بی‌ضابطه صدها تن از معترضان مسالمت‌جو، مخالفان و دگراندیشان، مدافعان حقوق بشر و اعضای گروه‌های اقلیت تحت ستم را به همراه داشته است. قوه قضائیه تحت ریاست او، همچنین مصونیت مطلق به مسئولان دولتی و نیروهای امنیتی اعطا کرده است که مسئول کشتار صدها مرد، زن و کودک طی اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و نیز دستگیری گسترده هزاران معترض و ارتکاب ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا سایر رفتار‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی علیه صدها تن از آن‌ها بوده‌اند.

▪️دست‌یابی ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، نتیجه‌ی فرایندی انتخاباتی است که در فضایی شدیدا سرکوب‌گرانه صورت گرفته و زنان، اقلیت‌های دینی و کاندیداهای دارای عقاید مخالف را از امکان نامزد شدن برای انتخابات محروم کرده است.

ما همچنان تاکید می‌کنیم که ابراهیم رئیسی در ارتباط با دست داشتن در جنایات بین‌المللی پیشین و ادامه‌دار مورد تحقیقات کیفری قرار بگیرد، از جمله توسط کشورهایی که اصل صلاحیت قضایی جهانی را اعمال می‌کنند.

اکنون بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل اقداماتی مشخص برای رسیدگی به بحران مصونیت ساختاری در ایران اتخاذ نمایند، از جمله از طریق تأسیس یک مکانیسم مستقل برای گردآوری و تحلیل اسناد و شواهد مربوط به جدی‌ترین جرایم بین‌المللی که در ایران ارتکاب یافته‌اند، تا از این طریق بتوان زمینه دادرسی‌های کیفری مستقل و عادلانه را در آینده فراهم ساخت.»

تداوم کشتار کولبران و سکوت  نیروهای   جنایتکار حکومت  اسلامی

یک کولبر دیگر به اسم سعدون احمدی ۲۷ساله به علت شلیک گلوله مرزبانان جان باخت. تداوم کشتار کولبران نواحی مرزی سلامت روانی جامعه را برهم زده و سریعا باید متوقف گردد. با کشتار کولبران به جان آمده از بیکاری، تورم  و فشار اقتصادی که  بالاجبار و علی رغم میل باطنی خود شغل کولبری را تحمل می کنند امنیت جامعه تضمین نمی شود.  بی توجهی به بنیاد زیرساخت های توسعه در کردستان و نگاه امنیتی جوانان این منطقه را به سوی شغلهای کاذب سوق داده است. کولبران نه تنها قاچاقچی نیستند بلکه کارگرانی هستند که بایستی به حل مشکلات آنها توجه ویژه شود. انجمن صنفی کارگران ساختمانی ضمن همدردی با خانواده احمدی خود را در غم فقدان فرزندشان شریک می داند.

منبع از کانال انجمن کارگران ساختمانی بانه

جان باختن یک کولبر بر اثر شلیک نیروهای نظامی

در مراسم خاکسپاری بصیر احمدزاده در روستای دشه صدها   نفر  شرکت  کردند. بصیر احمدزاده کولبری که ۵ روز پیش توسط نیروهای هنگ‌مرزی به همراه برادرش بشیر احمدزاده زخمی شدند. متاسفانه  بر اثر شدت جراحات جان‌باخت.

مرز بانە بە قتلگاە کولبران تبدیل شدە است.

یاسر در مرز “کێلە” با شلیک مستقیم مزدوران رژیم زخمی و بە بیمارستان منتقل شدە است.

دوشنبە ۳۱ خرداد ۱۴۰۰  نیروهای مسلح رژیم ترکیە به سوی دسته‌ای از کولبران تیراندازی کرده که در نتیجه آن عزیز علم هولی  کولبر را به قتل رسانده‌اند.

ثریا حق دوست عضو سازمان انسان در مریوان بازداشت و به زندان سنندج منتقل گردید

این فعال مدنی پنج شنبه بیست و هفتم خردادماه، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.  ثریا حقدوست   پس از بازداشت به زندان سنندج منتقل گردیده است.

بازداشت یک شهروند در اشنویه توسط نیروهای امنیتی

یکشنبه سی‌ام خردادماه، “نجیب دریایی” ٢٨ ساله فرزند مجید از شهرستان اشنویه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

نوجوان ۱۷ ساله  در زندان‌سنندج لب‌های خود را دوخت

“آرمان فرهمند” که مدت ۲۰ روز است که وارد ۱۷ سالگی خود شده است، از روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ (۱۹ ژوئن ۲۰۲۱) در کانون اصلاح و تربیت سنندج با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذا زده است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده آرمان فرهمند، وی به نشانه اعتراض به بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به پرونده‌اش توسط شعبه دوم بازپرسی مریوان دست به اعتصاب غذا زده است و لب‌های خود را دوخته است.

آرمان فرهمند در زمان بازداشت دقیقا ۱۶ سال و ۵ ماه سن داشته است.  دوختن لب‌های این نوجوان و نیز بلاتکلیفی پرونده موجبات تالمات روحی شدید آرمان و خانواده‌اش را فراهم آورده است.

چهارمین روز اعتصاب عمومی در لبنان

به فراخوان سندیکا هاى کارگرى لبنان از روز پنجشنبه ۱۷ ژوئن دهها هزار نفر از کارگران و کارکنان بخش های مختلف دست به اعتصاب عمومی زده اند. این اعتصابات از گسترده ترین اعتصاب در ماه‌هاى گذشته بشمار می‌رود که بر علیه سیاستهای اقتصادی حکومت و دولت قومی و مذهبی در جریان است. بیشتر بخش‌هاى دولتي از جمله کارکنان وزارت کشور، نانوانی‌ها، رانندگان تاکسى و حتی شرکت های بیمه خصوصی در این اعتصاب شرکت دارند. کارکنان میدل ایست ایرلاین، خطوط هوایی لبنان هم در همبستگى با این اعتصاب عمومى امروز یک ساعت دست از کار کشیدند.

این اعتصاب در اعتراض به وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم برگزار شده است.اعتراض علیه گرانی، فقر، بیکاری و کمبود مایحتاج زندگی و خواست تغییر رژیم از جمله مطالبات مردم در اعتراضات جاری در این کشور می باشد. لازم به توضیح است لبنان از اکتبر سال ۲۰۱۹ شاهد اعتراضات گسترده ضد حکومتی می باشد. گروه تروریستی حزب الله لبنان که بخشی از حکومت این کشور را تشکیل میدهد به همراه سایر احزاب قومی و مذهبی زیر ضرب اعتراضات مردم است.  منبع  سایت  روزنه

آمار قربانیان کرونا به ۸۳ هزار نفر نزدیک شد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت،در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۹۶۵ نفر رسید.همچنین ۸ هزار و ۱۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۴ نفر از آنها بستری شدند.سه هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

روز جهانی پناهندگان؛ یک درصد مردم جهان آواره‌اند

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ با قطعنامه ۷۶/۵۵، بیستم ژوئن هر سال را روز جهانی پناهندگان اعلام کرد. سازمان ملل با این اقدام می‌خواست در وهله نخست پنجاهمین سالگرد امضای توافقنامه موسوم به “کنوانسیون ژنو” را گرامی می دارد که سندی راهنما برای فعالیت “کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان” (UNHCR) است. امسال این روز برای بیستمین بار برگزار می‌شود.

۶ و نیم میلیون افغان مهاجر یا پناهنده هستند

وزارت امور مهاجرین افغانستان می‌گوید حدود ۶.۵ میلیون افغان در ۷۰ کشور جهان به شکل مهاجر یا پناهجو به سر می‌برند.

در گزارش این وزارتخانه آمار تفکیکی کشورهای مختلف ذکر نشده است ولی تاکید شده است که ایران و پاکستان میزبان بیشترین تعداد مهاجران افغان هستند.

علاوه بر آمار مهاجران، بیش از چهار میلیون افغان هم در نتیجۀ جنگ‌های داخلی و افزایش خشونت‌ها مجبور به ترک خانه و مناطق اصلی‌ سکونت‌شان شده‌اند و احتمال می‌رود که این تعداد در سال جاری افزایش یابد.

مشکلات اقتصادی و افزایش قتل‌های هدفمند، از دیگر عواملی است که در تشدید مهاجرت از افغانستان و افزایش آوارگان داخلی نقش داشته‌اند.

با وجود تشدید بحران‌های ناشی از آواره شدن افغان‌ها در داخل این کشور، در شش ماه گذشته بیش از نیم میلیون مهاجر افغان به‌کشور باز گشته‌اند.عمده این افراد از کشورهای ایران، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مجبور به بازگشت اجباری به افغانستان شده‌اند.از رادیو فردا

ایسکرا  ۱۰٩۸

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل