هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره سرکوب اعتراضات مردم توسط جمهوری اسلامی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده که حکومت ایران در دو هفته گذشته ده‌ها نفر از فعالان صنفی و مدنی را در این کشور بازداشت کرده و “با استفاده از خشونت و سلاح‌های مرگبار سعی می‌کند تا اعتراض‌های مردم ایران را سرکوب کند”.

جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتصاب‌های صنفی و تجمع‌های اعتراضی نسبت به گرانی در ایران، ده‌ها نفر از فعالان صنفی و مدنی را با اتهام‌های بی‌اساس بازداشت کرده و شماری از آنها همچنان در بازداشت هستند.

چهار فعال کارگری به نام‌های آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی، رضا شهابی و ریحانه انصاری و همچنین سعید مدنی، جامعه‌شناس از جمله بازداشت‌شدگانی هستند

خبرگزاری‌های نزدیک به نهادهای اطلاعاتی در ایران، بازداشت‌شدگان را به ”ارتباط با عوامل مشکوک خارجی” متهم کرده‌اند بدون اینکه هیچ سندی مبنی بر تخلف احتمالی آنها ارائه دهند.

در هفته‌های اخیر، ”ده‌ها نفر” از فعالان صنفی معلمان در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند و شماری از این افراد همچون رسول بداغی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

”استفاده حکومت ایران از قوای مرگبار”

گزارش با اشاره به افزایش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایران عمدتا در اعتراض به وضعیت بد معیشتی طی چهار سال گذشته می‌افزاید که نیروهای امنیتی ”با استفاده از زور و نیروهای مرگبار” به این اعتراض‌ها پاسخ دادند؛ هزاران نفر را بازداشت کردند و از پیگیرد قانونی و زندان بر اساس ”اتهام‌های بی اساس” به عنوان ابزاری برای ساکت کردن معترضان استفاده کردند.

این گزارش می گوید که از زمان آغاز دور جدید اعتراض‌ها در ایران، اینترنت در شماری از استان‌ها مختل شده اما با وجود این، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور پررنگ نیروهای امنیتی و استفاده آنها از گاز اشک‌آور علیه متعرضان است.برگرفته از دویچه وله

اینرا هم بخوانید

صدیقه وسمقی از رندان اوین: راحله راحمی‌پور «مبتلا به تومور مغزی» است

صدیقه وسمقی که در زندان اوین به سر می‌برد، در باره وضعیت راحله راحمی‌پور و …