واکنش آلمان به انتقاد مصر و ترکیه از تاسیس مسجد برلین

گشایش مسجد لیبرال “ابن‌رشد ـ گوته” در برلین که به ابتکار سیران آتش پایه‌گذاری شده، از سوی رسانه‌ها و مراجع دینی قاهره و آنکارا به شدت مورد حمله قرار گرفته است. آلمان اکنون به دفاع از موسس این مسجد برخاسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آلمان روز شنبه (۲۴ ژوئن) اعلام کرد که به آزادی مذهب به عنوان اصلی از قانون اساسی این کشور پایبند است و نقض آن را “به هر شکلی” محکوم می‌کند. او در این رابطه گفت: «این که شهروندان آلمان مراسم عبادی خود را چگونه، چه وقت، کجا و به چه نحوی به‌جا بیاورند، امری است که خود در باره‌ی آن تصمیم می‌گیرند.» او تاکید کرد که نقض آزادی مذهب در آلمان “قابل پذیرش نیست.”

ترکیه، در پی اعلام راه‌اندازی مسجد (۱۲ ژوئن) ضمن محکوم کردن این اقدام آن را با جنبش فتح‌الله گولن در ارتباط خواند. نهاد دولتی “دیانت” در این کشور که نظارت بر امور مذهبی و مدیریت پست‌های دینی را برعهده دارد، تاسیس مسجد را “تلاشی در راستای از بین بردن مبانی دین اسلام که هدف جنبش گولن است” ارزیابی کرد.

همزمان، نهاد دینی “مرکز فتوای مصر” (دارالافتاء المصریه) نیز از پایه‌گذاری مسجد یادشده انتقاد کرد و در بیانیه‌ای از مسلمانان خواست به “نقض اصول دین والای اسلام، نه” بگویند.

ترس از اسلامگرایان

سیران آتش، اسلام‌شناس و وکیل ترکت‌بار برلینی، در این راستا در گفتوگویی با روزنامه‌ی آلمانی “دی ولت” از خطرات و تهدیدهای شفاهی و کتبی‌ای خبر داد که او و همراهانش در چند روز گذشته دریافت کرده‌اند. آتش دلیل عدم شرکت اغلب مسلمانان آلمان در تظاهرات روز ۱۷ ژوئن علیه تروریسم را ترس آنان از تهدیدهای اسلامگرایان خواند. او در این رابطه گفت: «آنها می‌گویند؛ اگر من به عنوان مسلمان مدرن شناخته شوم، یا به مرگ تهدید می‌شوم یا بلایی به سر خانواده‌ام می‌آید یا باید تف و لعنت دیگران را تحمل کنم.»

در مسجد ابن‌رشد ـ گوته زنان و مردان سنی، شیعه و علوی با هر گونه گرایش جنسی می‌توانند در کنار یکدیگر آیین‌های عبادی خود را به‌جا آورند. نخستین نماز جمعه‌ی این مسجد به امامت یک مرد و یک زن بدون حجاب برگزار شد.مسجد ابن‌رشد- گوته در سالن بزرگ بنایی که به انجمن پروتستان‌های محله‌ی “موآبیت” برلین تعلق دارد، راه‌اندازی شده است.رادیو آلمان

 

 

اینرا هم بخوانید

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی

بریتانیا روز پنجشنبه ۳۰ فروردین در اقدامی هماهنگ با ایالات متحده هفت فرد و شش …