وزیر دفاع آمریکا تهران را به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» در منطقه متهم کرد

وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در اسرائیل ضمن هشدار به حکومت بشار اسد در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی، جمهوری اسلامی را به تلاش برای ایجاد «بی‌ثباتی» در منطقه متهم کرد.

این مقام عالی‌رتبه در دولت آمریکا تهدید پیاپی اسرائیل و کشورهای منطقه به دست جمهوری اسلامی را از جمله اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» تهران توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع، روز جمعه، اول اردیبهشت، در کنفرانس خبری مشترک با همتای اسرائیلی خود گفت: «هیچ شکی در ذهن جامعه جهانی نباید باشد که سوریه برخلاف توافق و برخلاف اعلامش مبنی بر این که تمام تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده، آنها را نگه داشته است.»

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که حمله موشکی اخیر این کشور به پایگاه نظامی سوریه «کاملا روشن ساخت» که ایالات متحده استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی را تحمل نخواهد کرد.

پیشتر یک تحقیق نهادهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل حاکی از آن بود که سوریه همچنان «چند تن» تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد.

اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس خبری با همتای آمریکایی خود، از اظهار نظر درباره این مسئله خودداری کرد.

اسرائیل جزء نخستین کشورهایی بود که از حمله موشکی دونالد ترامپ به خاک سوریه حمایت کرد.

حمله شیمیایی اخیر به خان شیخون در سوریه که به کشته شدن نزدیک به ۹۰ نفر منجر شد، باعث شد تا برای اولین بار در جنگ تقریبا شش ساله سوریه، آمریکا یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را با ده‌ها موشک هدف بگیرد.

اما بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و دولت او می‌گویند که این حمله «کاملا ساختگی» بود.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نخستین عضو دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده است که به اسرائیل سفر می‌کند.

ژنرال متیس جز همتای اسرائیلی خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ریون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل نیز دیدار کرد.

وزیر دفاع آمریکا از مخالفان سرسخت اقدامات جمهوری اسلامی در خاورمیانه است و در جایی دولت ایران را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» معرفی کرده است.

جیمز متیس روز جمعه نیز با تاکید بر «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه، از تهدید اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه توسط جمهوری اسلامی از طریق توسعه برنامه موشکی، تقویت گروه‌های نیابتی و فعالیت‌های سایبری به عنوان بخشی از این اقدامات نام برد.

نخست وزیر اسرائیل با تمجید از مواضع وزیر دفاع آمریکا درباره ایران و سوریه، سیاست‌های دولت دونالد ترامپ را «تغییر مثبت» توصیف کرد.

دولت اسرائیل و دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، درباره موضوعاتی مانند صلح با فلسطینیان و پرونده اتمی ایران، اختلافات بی‌سابقه‌ای داشتند.

اما با روی کار آمدن دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و اعضای دولتش بر حمایت از اسرائیل تاکید دارند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

کاظم صدیقی می‌خواست ملک بهزیستی را هم ضمیمه حوزه علمیه خود کند

عصر ایران:کاظم صدیقی می‌خواست ملک بهزیستی را هم ضمیمه حوزه علمیه خود کند. شیخ او …