پارلمان عراق هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را غیرقانونی کرد

پارلمان عراق روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع می‌کند.

تصویب این قانون در حالی انجام می‌شود که پارلمان نتوانسته درباره هیچ موضوع دیگری از جمله انتخاب رئیس جمهوری جدید و کابینه جدید تشکیل جلسه دهد که خود سبب طولانی‌شدن بن‌بست سیاسی در این کشور شده است.

عراق از زمان استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ هیچگاه این کشور را به رسمیت نشناخته و شهروندان و شرکت‌های عراقی نیز اجازه بازدید از اسرائیل را ندارند. اما قانون فعلی، پا را فراتر نهاده و هرگونه تلاش جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل را جرم‌انگاری می‌کند.

این قانون توسط حزب تحت رهبری مقتدی صدر به پارلمان معرفی شد. این حزب که بیشترین تعداد کرسی‌ها را در انتخابات اخیر به دست آورده مخالف روابط نزدیک با ایالات متحده و اسرائیل است.

حسن سلیم، نماینده شیعه از گروه «عصائب اهل حق» نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، تصویب این قانون را «یک پیروزی نه تنها برای مردم عراق بلکه برای قهرمانان در فلسطین و حزب‌الله در لبنان» خواند.

نمایندگان گروه تحت رهبری صدر نیز هدف از ارائه این قانون را خنثی کردن تمامی ادعاهای گروه‌های مورد حمایت ایران دانستند که بر اساس آنها گروه مقتدی صدر در حال تشکیل ائتلاف با کردها و سنی‌هایی است که احتمالا روابطی مخفیانه با اسرائیل دارند.

برخی از دولت‌های عرب حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و بحرین که نگران تهدید ایران در سطح منطقه هستند، در قالب توافق‌های ابراهیم اقدام به برقراری روابط با اسرائیل کرده‌اند.عربستان سعودی نیز هرگونه عادی‌سازی نهایی روابط با اسرائیل را مشروط به رسیدگی این کشور به مساله تشکیل دولت برای فلسطینیان در اراضی تصرف‌شده طی جنگ سال ۱۹۶۷ کرده است. رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

وزرای دارایی «گروه هفت» حمله حکومت ایران به اسرائیل را محکوم کردند

وزرای دارایی هفت کشور صنعتی جهان حمله حکومت ایران به اسرائیل را محکوم و تاکید …