پوتین و جمهوری اسلامی

جنگ در اوکراین ادامه دارد و بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند. مذاکرات میان اوکراین و روسیه همزمان ادامه دارد. در این میان شرط و شروط روسیه در مورد اینکه توافق برجام باید تحریمهای جنگ اوکراین علیه روسیه را نادیده بگیرد و اجازه دهد که روسیه با ایران داد و ستد عادی خود را داشته باشد، مانعی بر سر امضای برجام ایجاد کرده است و بنوعی علیه جمهوری اسلامی است.. این موضع روسیه در واقع یک نوع مانع تراشی بر سر سر صادرات نفت جمهوری اسلامی در صورت توافق برجام است. پوتین میخواهد توافق برجام باعث نشود که غرب از نفت جمهوری اسلامی استفاده کند. به عبارت دیگر پوتین میخواهد تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد حکومت اسلامی هم از کسب در آمد از صادرات نفت محروم بماند.
نفس همین شرط و شروط روسیه، امضای برجام را به تاخیر انداخته و بیش از هر چیز ضربه ای به حکومت اسلامی است. هدف پوتین روشن است. میخواهد مانع این شود که جمهوری اسلامی با صدور نفت و گاز به بازارهای بین المللی، فشار تحریمهای روسیه را کاهش دهد. در این میان این حکومت اسلامی است که با یک اقتصاد فلج و ورشکسته هر روزی را که از دست بدهد برایش مهلک و کمر شکن است. با این اوصاف غرب به تحریمهای روسیه در جنگ اوکراین، تحریمهای نفتی را هم اضافه کرده است و این فشار بیشتری را بر اقتصاد روسیه که وابسته به نفت است وارد خواهد کرد.
کل این اوضاع طبعا ترکشهایش دامن همه مردم در سطح جهان را خواهد گرفت و تورم و گرانی را در همه زمینه ها افزایش خواهد داد
جنگ اوکراین برای مردم اوکراین خانه خرابی و آوارگی و تلفات ببار می آورد و برای مردم جهان نا امنی و نگرانی و فقر بیشتر. مستقل از اینکه چه عواملی زمینه های این جنگ را فراهم آورده، باید عامل مستقیم آنرا که دولت پوتین و روسیه است محکوم کرد و خواهان توقف فوری جنگ شد. جمهوری اسلامی اما مثل چوب دو سر طلاست. هم بعنوان حامی پوتین ظاهر شده و هم از پوتین سیلی میخورد. مردم در ایران بدرست شعار میدهند مرگ بر حامیان پوتین. واقعا هم!

اینرا هم بخوانید

“تمامیت ارضی” شعاری علیه تمامیت مردم- کاظم نیکخواه

لینک پادکست: http://tinyurl.com/mr49kmw5 “تمامیت ارضی” واژه ای کلیدی و مقدس در میان تقریبا همه جریانات ناسیونالیست …