کارگران خوزستان در واکنش به شورای اسلامی کار: تشکل خودمان را می‌خواهیم

گفتگوی ایران وایر با پیمان شجیراتی کارگر سابق فولاد اهواز
ایران وایر در این هفته بر سر مبارزات کارگران فولاد اهواز علیه شوراهای اسلامی این نهادهای ضد کارگری در این شرکت در همدستی با باند مافیایی فولاد با پیمان شجیراتی فعال کارگری و از کارگران سابق این مجموعه گفتگویی کرده است که متن آن در روز ٢١ دیماه منتشر شده است. کارگر کمونیست مناسب دید که صحبت این فعال کارگری را که خود قبلا در بطن مبارزات این کارگران بوده را منتشر کند.


پیمان شجیراتی در پاسخ به این پرسش که ماجرای تشکیل شورای اسلامی در فولاد چیست، می‌گوید: “سال ۱۳۹۸درست در چنین روزهایی، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز با بخش‌نامه‌ای روبه‌رو شدند که در آن به آغاز فرایند شکل‌گیری شورای اسلامی کار در این شرکت اشاره داشت. این موضوع به سرعت تبدیل به همبستگی کارگران گروه ملی فولاد شد. آن‌ها در یک حرکت اعتراضی موفق شدند مانع از شکل‌گیری شورای اسلامی در این گروه صنعتی بشوند. اکنون پس از یک سال و به دنبال اقدام آگاهانه و جسورانه جمعی از کارگران گروه ملی، در سیزدهم دی ماه ٩٩ علیه مدیران فاسد و وابسته به مافیای سیاسی و اقتصادی فولاد و اخراج آنان از شرکت، مدیران مجموعه با همکاری نهادهای قدرت تصمیم گرفته‌اند تا بار دیگر شانس خود را برای تشکیل شورای اسلامی کار در گروه ملی بیازمایند. “
پیمان شجیراتی در رابطه با اطلاعیه واحد اداری فولاد که روز پانزدهم دی‌ماه منتشر شده و خبر از برگزاری انتخابات شورای اسلامی در تاریخ ۲۲ دی‌ماه داده میگوید: «این همه شتابزدگی و تعجیل برای تشکیل شورایی بر ضد منافع کارگران، علی‌رغم آگاهی مقامات از موضع کارگران و مخالفت جدی آن‌ها با این تشکل، طرح توطئه‌ای علیه کارگران است.”
یکی از این تشکل‌های کارگری که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ راه‌اندازی شد، «شورای اسلامی کار» است. پیمان شجیراتی درباره این شورا به ایران وایر می‌گوید: “شورایی که به عقیده اکثریت کارگران تشکلی زرد و دولت ساخته است. هیچ ربطی به منافع کارگران ندارد و کاملا در اختیار دولت و کارفرمایان است.”
سوال بعدی ایران وایر در رابطه با دلایل مخالفت کارگران با شورای اسلامی کار است. پیمان شجیراتی با اشاره به نحوه انتخاب اعضای این شورا میگوید: “در این مسیر ایرادات اساسی وجود دارد. کارگران به تجربه دریافته‌اند که شورای اسلامی کار، به هیچ وجه به دنبال حقوق کار و کارگر نیست. این شورا جز هم‌دستی با دولت، که خودش بزرگ‌ترین و فاسدترین کارفرماست؛ و نیز همدستی با مدیران فاسد مافیایی و دستگاه‌های امنیتی، کارکرد دیگری ندارد..”
او در این رابطه به جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار اشاره کرده و می‌افزاید: “این موضوع را می‌توان در بحث تعیین دستمزد هم به خوبی مشاهده کرد. نمایندگان این شوراها، پایان هر سال در نمایشی فریب‌کارانه در جلسات “کمیته دستمزد شورای عالی کار” همصدا و همگام با دولت و کارفرما دستمزدی چندین برابر زیر خط فقر به کارگران تحمیل کرده‌اند”.
اگر چه نمایندگان به اصطلاح کارگری در این شورا در جلسه تعیین دستمزد سال ۱۳۹۹ حاضر به امضای صورتجلسه نهایی آن نشدند، ولی جامعه کارگری ایران سه عضو حاضر در این کمیته را نماینده واقعی خود نمی‌دانند؛ چرا که آن‌ها توسط کارگران انتخاب نشده و منتخب دولت هستند. از جمله بنابر اصلاحیه ماده ۵ از دستورالعمل چگونگی تشکیل و اداره شورای عالی کار که سال ۱۳۸۹ ابلاغ شده است، اعضای این شورا ۱۱ نفر هستند و جلسات با حضور ۷ نفر رسمیت می‌یابد. دولت در این کمیته، به غیر از وزیر کار، ۴ نماینده دیگر دارد. سهم کارفرما و کارگر هرکدام سه نماینده است؛ بنابراین وقتی جلسات تصمیم‌گیری تعیین دستمزد با حضور ۷ نفر رسمیت دارد، یعنی اگر حتی سه نماینده به اصطلاح کارگری هم به دستمزد تعیین شده اعتراضی داشته و صورت‌جلسه مصوبات را تایید نکنند، باز هم مصوبات کمیته لازم‌الاجرا خواهد بود. بدین ترتیب تصمیمات این ترکیب عموما به‌نفع دولت و کارفرما گرفته می‌شود.
شجیراتی در ادامه به عملکرد شورای اسلامی کار در شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره کرده و می‌گوید: “این شورا تمام قد در خدمت اسدبیگی‌ها بوده و تلاش کرده تا اراده کارفرما و مالکان فاسد و نهادهای قدرت را بر کارگران تحمیل کند”.
شجیراتی در سخنانش همچنین به تلاش برای پرونده سازی علیه ابراهیم عباسی منجزی از کارگران خوشنام هفت تپه اشاره کرده و می‌گوید: “با همدستی و همکاری عوامل شورای اسلامی تلاش دارند تا او را از شرکت اخراج کنند. البته در چند روز گذشته، کارگران آگاه هفت تپه در حمایت از همکار خود اعتراض متحدی را ترتیب داده و مانع از اقدام کارفرما شده‌اند. به این ترتیب باید گفت هر جا که فساد و سیستمی فاسد روی کار است، نهادی فاسد را در کنار خود می‌طلبد تا سلطه بر کارگران را برای آن‌ها آسان‌تر کند.”
یک سیستم فاسد بدون همکاری عوامل وابسته، به سختی می‌تواند ادامه حیات دهد. پیمان شجیراتی در این رابطه میگوید:” هنوز انتخابات شورای اسلامی در گروه ملی انجام نشده، بخشی از زدوبند مدیران فاسد شرکت در یک گفتگو بین دو نفر از عوامل خانه کارگر و اداره کار که از کارگران گروه ملی هستند، افشا شده است.”
در اسکرین شات پیام‌های دو نفر از نامزدهای شورای اسلامی کار که کانال اتحادیه کارگران آزاد ایران منتشر کرده، از فردی صحبت می‌شود که از عوامل مشهور وابسته به مافیای فولاد است. گویا تشکیل شورای اسلامی در این گروه صنعتی از حمایت کامل او و مدیرعامل گروه ملی برخوردار است. او وعده اعطای جایگاه و سمت‌های سازمانی به این افراد در صورت موفقیت در تشکیل شورا داده است. پیمان شجیراتی در این‌باره می‌گوید: “طبیعی است سیستمی که همه ارکان آن آلوده به انواع فساد است به دنبال برقراری نهادی دست نشانده است تا از طریق آن مسیر سوءاستفاده را هموارتر سازد و مطالبه‌گری کارگران را در اختیار و کنترل خود بگیرد. با این کار هم موقعیت کارفرما و مدیریت فاسد استحکام می‌یابد و هم قدرت اعمال اراده و تصمیم‌گیری کارگران تضعیف می‌شود”. او همچنین تاکید کرده و میگوید:” هر زمانی که کارگران با اتکا به نیرو و قدرت خود متحد و منسجم اعتراض و تجمع اعتراضی ای را برنامه‌ریزی می‌کنند به موازات آن، سیستم فاسد موجود به تکاپو ‌افتاده تا با استفاده از همه امکانات خود و با به‌کارگیری عوامل خود فروخته، کارگران را به عقب براند”.
پیمان شجیراتی در ادامه با تمجید از فعالیتهای مبارزاتی سالیان اخیر در گروه ملی فولاد می‌گوید:” اعتراضات و اعتصابات کارگران گروه ملی فولاد که در دوره‌های مختلف با به‌کارگیری شیوه‌های مبارزاتی متناسب با همان دوره و شرایط پیش رفته باعث شده تا کارگرانی که در این شرکت حضور دارند آگاهی و تجارب ارزشمندی کسب کنند. از همین رو کارگران حالا به سرعت حرکت‌های ضد کارگری را تشخیص داده و برای مقابله با آن به همبستگی می‌رسند.”
آخرین موضوع بحث با پیمان شجیراتی حمایت کارگران هفت تپه از گروه ملی فولاد است. در میان تلاش‌های کارگران گروه ملی فولاد برای مخالفت با تشکیل شورای اسلامی کار، کانال مستقل کارگران هفت تپه پیام این کارگران به کارگران فولاد خوزستان را منتشر کرد. در این پیام، کارگران هفت تپه اظهار امیدواری کردند که کارگران فولاد خودشان راهی می‌یابند و اجازه تشکیل شورا را نخواهند داد. آن‌ها در ادامه به تجربیات خود در برخورد با شورای اسلامی کار پرداخته و می‌گویند: “در هفت تپه دیگر هیچ‌کس به جز کارفرما، شورایی که در قلع و قمع نمایندگان واقعی ما با سرکوبگران همکاری کرد را به رسمیت نمی‌شناسد.” به گفته کارگران هفت تپه، این شورا در فولاد چیزی بیشتر از مزدوران شورای هفت تپه نیست پس اجازه ندهید آن را به شما تحمیل کنند. پیمان شجیرانی در مورد پیام کارگران هفت تپه به ایران وایر می‌گوید: “این پیام هوشمندانه، نشان می‌دهد آن‌ها به مسئولیت و جایگاه خود واقفند.”. شجیراتی ادامه داد و میگوید: “نهادها و دستگاه‌هایی مثل حراست، اداره کار، خانه کارگر، امنیتی‌ها و مدیران فاسد که کاری جز سرکوب حق خواهی کارگران را ندارند، نمی‌توانند این حق اساسی و اولیه را از کارگران سلب کنند. امروز خوشبختانه کارگران در نتیجه سال‌ها مبارزه به درجه‌ای از آگاهی رسیده‌اند که فریب تبلیغات به نفع تشکل‌های دست‌ساز حکومتی و مدیران فاسد را نمی‌خورند. کارگران تلاش می‌کنند تا تشکل مستقل متکی بر خواست و قدرت خود را بسازند”

کارگر کمونیست ٥٦٧

اینرا هم بخوانید

چگونگی روند خصوصی سازی ها در ایران

کارگر کمونیست ٦٤٥ کارگر کمونیست: در برنامه ای از رادیو فردا گفتگویی ای صورت گرفته …