کاریکاتور روز: مجله «شارلى اِبدو» و مقایسه ملکه بریتانیا با «پلیس‌های نژادپرست» آمریکا

مجله طنز «شارلى اِبدو»، کاریکاتور روی جلد آخرین شماره خود را با الهام از گفت‌و‌گوی اخیر مگان مارکل، همسر برادر کوچک‌تر ولیعهد بریتانیا درباره تجربه زندگی در خانواده سلطنتی به این موضوع اختصاص داده است.

بر روی جلد آخرین شماره این نشریه فرانسوی، تصویری از ملکه بریتانیا دیده می‌شود که زانوی خود را بر گردن مگان مارکل گذاشته و از قول مگان آمده است که «نمی‌توانم نفس بکشم».

این کاریکاتور یادآور تصویر جان باختن جرج فلوید، شهروند آفریقایی‌تبار آمریکایی است که در تابستان گذشته از سوی افراد پلیس آمریکا در وضعیت مشابهی قرار گرفت.

اقدام پلیس آمریکا که منجر به مرگ جرج فلوید شد، موجب اعتراض‌های گسترده ای در آمریکا و حتی خارج از آن نسبت به تبعیض نژادی شد.

به نظر می‌رسد کاریکاتور اخیر مجله شارلی ابدو با الهام از بخشی از سخنان مگان مارکل درباره رفتارهای «نژادپرستانه» در خانواده سلطنتی بریتانیا کشیده شده است.

مگان مارکل که فرزند پدری سفیدپوست و مادری سیاهپوست است در مصاحبه اخیر خود با اوپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی، که روز یکشنبه ۱۷ اسفند در آمریکا و روز دوشنبه در بریتانیا پخش شد گفته بود که پس از بارداری، اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا در مورد تیرگی رنگ پوست فرزند آن‌ها نگران بودند و غیبت می‌کردند.

شارلی اِبدو مجلهٔ فکاهی چپ‌گرای فرانسوی است که هر از چند گاه کارتون‌های آن درباره شخصیت‌های سیاسی و مذهبی جنجال‌برانگیز می‌شود.

در پی انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در سال ۲۰۱۵، دفتر این مجله از سوی اسلام‌گرایان افراطی مورد حمله قرار گرفت و طی آن ۱۶ نفر کشته شدند.

اینرا هم بخوانید

موقعیت زن در جمهوری اسلامی