کرونا در شهرهای کردستان و راههای مقابله با آن

کرونا و فضای اول مه در شهرهای کردستان!
اول مه برابر با ۱۲ اردیبهشت امسال روز جهانی کارگر برخلاف تجربه بیش از ۱۳۰ سال گذشته، متاسفانه اخبار آنچنانی از رژه کارگران در پایتختهای مهم جهان نبود. در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی که قبل از کرونا هم اول مه جز جرمهای سنگین کارگران و سوسیالیستهای درون جنبش کارگری بوده، امسال نیز کارگران و تشکل های کارگری با قطعنامه های بسیار رادیکال و پیشرو به استقبال اول مه رفتند و هر جا هم کرونا اجازه داد، مراسمهای کوچک و یا سخنرانیهای اینترنتی برگزار کردند. قطعنامه های اول مه امسال چه در سطح سراسری و چه در سطح استان کردستان همگی حکایت از یک درد مشترک و آنهم، درد فشار نابود کننده کرونا بر زندگی میلیونها نفراز کارکنان جامعه بود. مردم قبل از کرونا هم زندگیشان در سایه حاکمیت ننگین رژیم دزدان و قاتلان اسلامی چندین برابر زیر خط فقر بود و با گسترش کرونا و بی مسولیتی کامل حکومت در قبال معیشت مردم، وضع را از اینهم بسیار بدتر کرده و به همین خاطر بدرست بخش مهمی از قطعنامه های اول مه کارگران و تشکل های کارگری به امر تامین معیشت مردم و مسولیت دولت در قبال جامعه اختصاص داشت. در این رابطه از قطعنامه ده ماده ای تشکل های کارگری زیر هفت بند آن مربوط به کرونا، تامین معیشت مردم، حقوق مهاجرین و مسئولیت دولت در قبال جامعه است که چنین نوشته اند.” ۱- ویروس کرونا از کنترل خارج شده و با سرعت در حال گسترش است. فوراْ باید مناطق مخاطره‌آمیز قرنطینه شود. امکانات تدارکاتی، معیشتی و بهداشتی شهروندان مناطق قرنطینه‌شده، باید توسط دولت تأمین شود.

٢- کلیه‌ی مراکز کار اعم از تولیدی و خدماتی تا رفع خطر بیماری کرونا تعطیل شوند. حقوق کارگران بدون کم و کاست پرداخت شود. تنها مراکز ضروری تولیدی و خدماتی و بیمارستانی با کاهش ساعت کار باز باشند.
٣- شعار «در خانه بمانید» ظاهر خوبی دارد، اما بدون نان و دارو و پشتوانه‌ی هزینه‌های روزانه شعاری عوام‌فریبانه است. برای تحقق آن تأمین معیشت همه‌ی شهروندان در این دوره خواست محوری جامعه است و دولت موظف به تأمین آن است.

٤- بسیاری از هم‌ طبقه‌ای‌های ما خانه‌ای ندارند که در آن بمانند. حاشیه‌نشینان، حلبی‌آبادها، کودکان کار، کارتن‌خواب‌ها، گورخواب‌ها، دستفروشان، معتادین، کارگران بخش بازیافت زباله، عمدتا بی‌مسکن هستند و دولت نیز همان آلونک خارج محدوده‌شان را نیز با بولدوزر ویران می‌کند. ما کارگران این اقدامات ضدانسانی را محکوم می‌کنیم و دولت را موظف به اسکان این شهروندان می‌دانیم.

٥- ما کارگران سیاست‌های نژادپرستانه‌ی دولت و کارفرمایان در قبال کارگران مهاجر افغانستانی از جمله اخراج و ندادن هیچ امکانی به آنها و عدم پذیرش در بیمارستان‌ها را قویاْ محکوم می‌کنیم. کلیه‌ی ساکنان ایران باید بدون تبعیض از معیشت و منزلت و سلامتی و بهداشت برخوردار باشند.

٦- طرح پرداخت «بیمه‌ی بیکاری به کارگرانی که به خاطر کرونا بیکار شده‌اند»، فریبی بزرگ است. کار در محیط ناامن کار به اضافه‌ی کرونا جنایت علیه کارگران است. مسئولیت ابتلا با کارفرمایان و دولت است و آنها موظف به پرداخت بیمه‌ی بیکاری مکفی یا تأمین معیشت استاندارد برای بیکاران هستند.

٧- اخراج‌ها باید ممنوع شود. کارفرمایان کرونا را بهانه‌ی بیکارسازی وسیع کرده‌اند. مضافاْ این‌ که مراحل اداری پیچیده و کشنده، آن هم برای گرفتن بیمه‌ای که قبل‌تر از حقوق‌ها کسر شده است، تنها ادامه‌ی سیاست مکیدن زالوصفتانه‌ی آخرین قطره‌های خون کارگران است. کلیه‌ی کارگران اعم از شاغل و بیکار باید مشمول تأمین اجتماعی شوند و دولت در پرداخت این بیمه مسئولیت مستقیم دارد.” جمعی از فعالین کارگری سنندج ۲- انجمن کارگران فصلی و ساختمانی سنندج ۳- جمعی از کارگران اخراجی نساجی کردستان ۴- جمعی از کارگران اخراجی پردیس سنندج ۵- جمعی از کارگران اخراجی شاهو سنندج”. همچین بخش مهمی از اطلاعیه جمعی از فعالین کارگری در شهرهای پیرانشهر، نقده و اشنویه و نهادها و تشکلهای زیر، انجمن صنفی کارگران و برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، کانون کارگران ساختمانی کردستان و گروهی از کارگران و فعالین کارگری شهر سقز به مناسبت اول مه به همین موضع اختصاص داده شده و دولت را مسئول تامین معیشت مردم معرفی می کنند. در مورد خود آمار کرونا هم متاسفانه در هفته ای که گذشت باز برخلاف اعاهای دروغین حکومت اسلامی، کرونا باز هم در شهرهای کردستان گسترش یافت و طبق آخرین آمارهای خود حکومت، مبتلایان و جانباختگان کرونا از این قرار است. سنندج ۴۲۶ نفر و ۲۴ نفر جانباخته، سقز ۳۶۷ نفر و ۳۴ نفر جانباخته، بانه ۱۶۹ نفر و ۱۷ نفر جانباخته، قروه ۱۱۹ نفر و ۱۹ نفر جانباخته، دیواندره ۱۰۱ نفر و ۴ نفر جانباخته، مریوان ۹۷ نفر و ۷ نفر جانباخته، بیجار ۹۳ نفر و ۸ نفر جانباخته، کامیاران ۸۲ نفر و ۹ نفر جانباخته، دهگلان ۸۲ نفر و دو نفر جانباخته و سروآباد با ۲۳ نفر مبتلا. همچنین بر طبق کد گذاریهای حکومتی شهر دیواندره جز شهرهای دروضعیت قرمز قرار گرفته ، اما جالب است که شهرهای سنندج با ۳۳ درصد افزایش مبتلایان در طی یک هفته گذشته، سقز ۲۳ درصد و بانه ۲۳ درصد از طرف مقامات جنایتکار حكومت اسلامی گویا هنوز جزو شهرهای بدون خطر هستند و همین آمار کذائی حکومت نشان می دهد که جانیان اسلامی چگونه با وارونه سازی و کد گزاریهای دلبخواهی بجای تامین امنیت و معیشت مردم و جلوگیری از گسترش کرونا خود یک پای اصلی گسترش این ویروس کشنده هستند.

گزارشی از دزدی و چپاول جنایتکاران رژیم اسلامی در کردستان!
رژیم اسلامی از بدو تاسیسش تا به امروز از هیچ جنایتی در قبال مردم فروگذار نبوده، اینها با سرکوب، اعدام و کشتار کولبران در کردستان از طرفی و از طرفی دیگر با تبلیغ ارتجاعی خرافات و ایده های ارتجاعی در میان بخشی از مردم و بویژه در تعدادی از روستاهای اطراف سقز تلاش کرده اند تا به خیال خود جای پایی برای خود دست و پا کنند. اخیرا مشاهده شده که سپاه جنایتکار پاسداران با همراهی تعدادی از ارازل و اوباش خود و از جمله یکی از چهره های منفور رژیم به اسم رئوف مصطفی اهل اوباتو و همچنین تعدادی از قاضی های دست نشانده و مزدور رژیم در کردستان در مناطق سقز، زیویه تا اوباتو به دنبال گنج های زیر زمینی دست به تخریب مناطق زیادی زده اند و از این طریق نیز می خواهند هر آنچه ارزشی دارد را به تاراج ببرند. از طرف دیگر این جانیان برای گسترش اعتیاد در میان مردم و بویژه جوانان کردستان، مشاهد شده که در مناطق سقز و دیواندره بدنبال خرید زمین زراعی خوب می گردند تا در آن به کشت تریاک بپردازند و اعلام کرده اند که برای زمینی خوب و مناسب کشت تریاک تا قیمیت یک میلیارد تومان را خواهند پرداخت.
بیان آزادی از سقز

ایسکرا ۱۰۳۹

اینرا هم بخوانید

از هشتک کولبران را نکشید، تا محاکمه عاملان و آمران کشتار کولبران راهی نیست!

زندگی و نان شب دهها هزار خانوار مردم شهر و روستاهای مرزی کردستان و غرب …