کرونا و افزایش خشونت علیه زنان

فریده آرمان عضو ستاد مردمی مقابله با کرونا در ایران

شیوع ویروس کرونا فقط عواقب ناگوار جانی و اقتصادی برای جامعه نداشته، بلکه آمار خشونت به زنان نیز با سرعت در حال بالا رفتن است. مردمی که از ترس مبتلا شدن به کرونا و یا به دلیل نبود کار و از دست دادن شغلشان در قرنطینه خانگی بسر می برند و یا خانه نشین شده اند بجای اینکه خانه به محل امنی برای آنها تبدیل گردد متاسفانه در این میان برای بسیاری زنان به عکس آن تبدیل شده است چرا که مورد خشونت خانگی قرار می گیرند. بعبارتی دیگر خانه برای آنها به محل ناامن تری تبدیل شده است.

روز ۱۷ فروردین دبیر سازمان ملل، آنتونیو گوترش، به دولت های دنیا نسبت به فزایش مهلک خشونت علیه زنان در جریان قرنطینه خانگی و تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا هشدار داد. او در پیام خود گفت که به دنبال تعطیلی‌های ناشی از ویروس کووید-۱۹، بسیاری از زنان در خانه‌شان که قرار است امن‌ترین محل برایشان باشد، با خشونت مواجه‌اند. آقای گوترش از دولت‌ها خواست به عنوان در برنامه‌ریزی برای مقابله با کرونا، حمایت از زنان و تأمین امنیت آنها را نیز در اولویت قرار دهند.

آمار افزایش خشونت علیه زنان پس از شیوع بیماری کرونا در برخی کشورها چنین است:

افزایش ۵۰ درصدی مراجعه زنان مورد خشونت در هند در همان هفته اول قرنطینه که باید در خانه میماندند.
افزایش ۳۰ درصدی خشونت به زنان در فرانسه و قتل دو زن در یک هفته.
افزایش ۲۵ درصدی خشونت به زنان در انگلیس (طبق اظهارات یک نهاد کمک به زنان که در معرض خشونت قرار دارند)

در استرالیا نیز جستجوهای اینترنتی برای اطلاع یافتن از حمایت هایی که که از زنان در ارتباط با خشونت های خانوادگی وجود دارد به میزان ۷۵ افزایش داشته است که این خود نشان از تشدید خشونت علیه زنان دارد. همچنین گزارشاتی از افزایش خشونت به زنان در تونس،و سایر کشورها وجود دارد.

متاسفانه در این رابطه آماری از ایران در دست نیست ولی می توان پیش بینی کرد که با وجود جمهوری اسلامی و قوانین شریعه اسلامی ضد زن و نبود امکاناتی برای کمک به این دسته از زنان وضعیت خشونت به زنان و دختران در ایران در این شرایط بسیار اسفناک باشد.

اینکه دلایل افزایش خشونت در دوره قرنطینه خانگی ناشی از شیوع بیماری مسری کرونا چیست موضوع اصلی این نوشته نیست. خشونت علیه زنان در جوامع طبقاتی همیشه وجود داشته است و جای بسیار تاسف دارد که مردان با قرنطینه خانگی به خود اجازه می دهند که در این شرایط دشوار زنان را مورد خشونت قرار دهند بجای آنکه مسببین ناامنی شهروندان جامعه در مقابل یک ویروس واگیردار را مورد بازخواست قرار دهند. یک مسئله هشدار دهنده در این رابطه این است که متاسفانه در شرایط نگرانی ناشی از سرایت ویروس کرونا بسیاری از خانه های امن حتی در کشورهایی اروپایی نیز برای زنان در معرض خشونت براحتی باز نیست و این عواقب ناگواری می تواند بهمراه داشته باشد.
از آنجا که ما در ابتدای این دوره هستیم و این وضعیت بحرانی ممکن است تا یک سال و شاید بیشتر ادامه پیدا کند باید منتظر افزایش نجومی خشونت به زنان باشیم . البته باید اشاره کرد که بسیاری از کشورها اقداماتی را برای کمک به زنان مورد خشونت در دستور قرار داده اند. از اختصاص صد میلیون کرون بودجه اضافه برای کمک به زنان در سوئد و اقدامات خوب دولت آلمان و در اختیار قرار دادن هتل هایی برای اسکان دادن زنان در معرض خشونت و یا ممنوع کردن فروش مشروب در گرینلند برای جلوگیری از خشونت نسبت به زنان از جمله اقداماتی است که می توان به آن اشاره کرد.
این اقدامات البته کافی نیستند و از همین رو باید از دولتها خواست که امکانات بیشتری را برای مقابله با خشونت خانگی در دوران شیوع بیماری کرونا اختصاص دهند و از طریق مراجع قانونی مرتکبین به خشونت علیه زنان را مورد پیگرد قرار دهند. اما یک جنبه دیگر مقابله به موج افزایش خشونت علیه زنان می تواند کمپین هایی باشد که باید در سطح اجتماع براه انداخت. کمپین های پر سر و صدایی نظیر ”METOO” که جامعه را متوجه زشتی و قباحت این امر بکند و جلوی این خشونت را سد نماید.

تا آنجا که به ایران برمی گردد با توجه به وجود یک حکومت ضد زن متاسفانه چنین شرایطی باعث بیماری های روحی و افسردگی و بالا رفتن فشار روحی زیاد به زنان خواهد شد و به تبع آن آمار خودکشی در بین زنان و فرار از خانه و رو آوردن به تن فروشی در نبود هیچ کمکی در جامعه به سرعت رو به افزایش خواهد رفت. در چنین شرایطی وظیفه سنگین تری بر دوش فعالین حقوق زن و فعالین اجتماعی قرار میگیرد که همیاری مردمی را در کمک به زنان مورد خشونت در ایران در دستور خود قرار دهند. این کار بسیار با اهمیت و حیاتی است. زنان مورد خشونت نیز نباید سکوت کنند و با رجوع به همسایه و دوستان و آشنایان کمک بخواهند و اجازه ندهند که این ناهنجاری اجتماعی در سکوت بگذرد. ما باید صدای این زنان را به سرعت در مدیای اجتماعی منعکس کنیم و صدای دادخواهی شان را بلند کنیم.

در اینجا لازم می دانم به وضعیت کودکان در این خانواده ها نیز اشاره کنم. در اکثر خانه هایی که خشونت به زن وجود دارد خشونت به کودک هم صورت میگیرد. در واقع کمک به زنان باید در برگیرنده کمک به کودکان آنان نیز باشد. کودکان قربانیان ضعیف و ناتوانی هستند که در این شرایط آسیب های عمیقی می بینند و در اکثر موارد تا همه عمر عواقب منفی آن در آنها باقی میماند. کودکان مورد خشونت را در یابیم.

کانال ستاد مردمی مبارزه با کرونا در ایران
آدرس کانال: t.me/Iran_Corona_2020
تماس با ما:@stop_corona