کرونا و همصدایی و همبستگی جهانی

فکر نمی کنم که برای کسی جای تردیدی باقی مانده باشد که دنیای پس از کرونا دنیایی کاملا متفاوت و بعبارتی دنیای دیگری است. این موضوع از هر اظهرمن الشمسی روشن تر است. همین امروز و هریک از ما میتوانیم به دیروز خود مان و امروزمان نگاه کنیم که امروز و همین الان قطاردیروز از ایستگاه خود گذشته است و دیگر هرگز و هرگز بر نخواهد گشت.
همبستگی عمومی در ابعاد وسیع و گسترده همیشه وبخصوص درمقاطعی از حیات بشری وجود داشته است که بواقع بعنوان یک خصلت ذاتی و تعطیل ناپذیر موجودیت انسانی، فارغ ازمکان جغرافیایی و زمان وقوع چهره نشان داده است. این همسرنوشتی و وحدت وجودی حیات انسانی همیشه بعنوان خصلت نمای حضور و پویایی و جاودانگی عنصرزنده نمود داشته و شکل های ویژه ای بخود گرفته است.
برخلاف مناسبات و سلطه موجود سیستم سرمایه که ذاتا انسان را به عناصرمنفرد و از خود بیگانه تقسیم و پراکنده میکند، همبستگی و همراهی و همسرنوشتی ذاتی آدمی بخصوص در شرایط دشوار و اتفاقات ناگوار که جنبه عمومی و جهانی داشته باشند بسیاربرجسته تر و نمایان تر از گذشته خود را نشان میدهند. دست برقضا دوره کرونا از محدود دوره های تاریخی است که این همبستگی علی رغم محدودیتهای جامعه بشری در گستره جغرافیایی کشورها و بعضا حبس و قرنطینه آدمها بطورکامل خود را بخوبی نشان میدهد. ظاهرا این همبستگی حداقل در این شکل ویژه و هیجان انگیز خود ابتدا و بشکل خود انگیخته و درجریان قرنطینه کامل مردم در خانه هایشان در ایتالیا که بشدت از شیوع این بیماری آسیب دیده بود تجلی پیدا کرد. موزیک و آوازخوانی از بالکن خانه ها شروع یک همبستگی شاد و آرامش بخش برای مردمی بود که گویی بطورواقعی دچار یک حبس کامل شده بودند. بتدریج همین همآوازی و همنوایی درعرصه های مهم تری در جاهای مختلف دنیا بوقوع پیوست.


در ایران با تمام محدودیت هایی که دولت برای کمک مستقل مردم به همدیگر بوجود آورده بود تشکیل ستادهای همیاری مردمی درسراسرکشورو برای مبارزه با کرونا از ابتکارات بزرگ و کارساز بود. درسوئد در یک مورد پنج هزارنفر داوطلب کمک و حضور در بیمارستانها شدند که به پرسنل آنجا مدد برسانند و در اسپانیا هم 20 هزارنفر از جوانان با تجهیزات کامل داوطلب شدند که بویژه به سالمندان برای رساندن غذا و دارو کمک کنند و در عین حال گروههای منفردی از خوانندگان معروف اسپانیایی آوازهای دسته جمعی سرودند و بر پشت بام ها رفتند که مردم را در این روزهای سخت شاد و آرام نگه دارند. همین نوع کمک ها را درکشورهای مختلف میتوانیم ببینیم. یک نمونه بسیار جالب و الهام بخش اجرای آهنگ مشهور “بلاچاو” توسط یک جمع وسیع در ایتالیا در آستانه اول مه و به مناسبت اول مه بود که بازتاب بسیار وسیعی در دنیا پیدا کرد.
این ویژگی با جهانی شدن این دهکده بزرگ، جلوه های بزرگ تر و سترگ تری هم به خود گرفته که بسیاردرس آموز و شیرین است و دوران کرونا و قرنطینه کرونایی یکی از این دوره ها و نقطه عطف های همبستگی و همسرنوشتی عمومی بشری است. و این آنجایی خود را بیشترو روشن تر نشان میدهد که دولتها چه در دل هجوم این ویروس و چه بعد از آن دارند به جان هم میافتند و کمک و یاری به دیگرمردمان و نجات مردم مبتلا را وظیفه خود نمی دانند. نمونه زیاد است. کافی است که مشاجرات دولتهای اروپایی را در دل دچارشدن مردم این این کشورها به ویروس کرونا درندادن امکانات به همدیگر به یاد بیاوریم و یا هم اکنون که شاهد دعواها و مشاجرات دو دولت امریکا و چین هستیم.
و این درحالی است که مردم دنیا در این دوره کرونایی با محدودیتهای بسیارگسترده و کم نظیری درخانه های خود در قرنطینه قراردارند. خود یاری و ابتکارات خود انگیخته کمک و همبستگی جهانی به اشکال مختلف و بخصوص از طریق موزیک و آواز و یا همیاری و رساندن کمکهای اولیه مثل خوراک، همچنین دارو وکمکهای اولیه زندگی، فقط یکی از جلوه های این حرکت ونماد وحدت و یگانگی جامعه بشری است که انجام داده اند تا این غم و اندوه فراوان و بعضا غیرقابل تحمل را تسکین و التیام بخشند هرچند موقت و کوتاه.


این فقط جلوه بسیارکوچکی از همبستگی و همسرنوشتی انسانی بود که در این دوره سخت زندگی نمایان شد و یکباردیگرو در یک بعد جهانی وحدت جامعه بشری و پویایی عنصرزنده را نشان داد. بدون تردید همین همسرنوشتی و همبستگی را برای پیشبرد اهداف بزرگ ترو والاتر انسانی بعد از این دوران سخت هم مشاهده خواهیم کرد. قطعا چنین روزهایی را در آینده پیش روی خواهیم داشت، بخصوص که درمورد ایران، مدتهاست که مردم در سراسر ایران برای بگورسپردن این رژیم با هم متحد شده اند و بارها در صفوف بزرگ به خیابان آمده اند و آخرینش بعد از آبان ماه، درست قبل از پاندمی کرونا و سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود. قطعا دوره کرونا، دوره کوتاهی است. این نیز میگذرد. دوره رویارویی های گسترده تر با ارتجاع اسلامی و سرمایه داران مفتخور درراه است. بحران کرونا به احتمال زیاد مردم جهان را با امر مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی و کل مافیای سرمایه داری نزدیک تر خواهد کرد.

انترناسیونال 867!

اینرا هم بخوانید

چه کسانی یا شرکتهایی از وجود ویروس کرونا سود می برند

واقعا دنیای عجیب و وارونه ای داریم. ویروس کرونا دارد همه دنیا را فرا میگیرد. …