کمیته بین المللی علیه اعدام:جمهوری اسلامی علیرضا تاجیکی را اعدام کرد!

علیرضا تاجیکی که  از سن ۱۵ سالگی در  بازداشت بسر می برد، سحرگاه روز ۱۹ مرداد توسط رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی اعدام شد. علیرضا تاجیکی در سال ۱۳۹۱ زمانی که فقط نوجوانی ۱۵ ساله بود بنا به اتهامی که به او نسبت داده شده بود یعنی قتل و تجاوز دستگیرشد و پس از مدتی حکم اعدام وی صادر گردید. کمیته بین المللی علیه اعدام، اعدام جنایتکارانه علیرضا تاجیکی را شدیدا محکوم می کند. جمهوری اسلامی باید از هر سوی تحت فشار قرار گیرد که به اعدامها در ایران و بویژه اعدام کودکان و نوجوانان خاتمه دهد.

علیرضا تاجیکی که یکبار قرار بود در در روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) ۱۳۹۵ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شود به دلیل تلاشهای فعالین علیه اعدام در ایران و دنیا توانسته بود از مهلکه مرگ بطور موقت نجات یابد.

نسرین ستوده که زمانی وکالت علیرضا را بر عهده داشت در باره او در فیس بوک خود قبلا نوشته بود که:  “در پرونده‌ی او نقاط ابهام بسیاری وجود دارد که صدور چنین حکمی را با شبهات زیادی مواجه می‌سازد، اما در بدترین فرض، علیرضا تاجیکی در زمان ارتکاب جرم اتهامی ۱۵ سال بیشتر نداشته است.”

بنا به گزارش سازمان عفو بین الملل علیرضا تاجیکی پس از دستگیری به مدت ۱۵ روز در سلول انفرادی در آگاهی شیراز، بدون دسترسی به خانواده و وکیل، نگهداری و تحت‌فشار و شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شد. این نوجوان زندانی بار‌ها در دادگاه بی‌گناهی خود را اقرار داشته است، بااین‌حال دادگاه «اعترافات» او را به‌عنوان مدرک در طول دادرسی علیه او پذیرفته و علارغم فقدان هرگونه مدرک و سند معتبر دیگری علیه علیرضا تاجیکی او را به اعدام محکوم کرد و به مورد اجرا گذاشت.

اعدام علیرضا تاجیکی در زمانی روی می دهد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صحن مجلس اسلامی با آدمکشان جمهوری اسلامی عکس می گیرد. دپیلماتهای خارجی بیشرمانه در دیدار نمایشی زندان اوین مشارکت می کنند و آنوقت ربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان، یک روز قبل از اعدام علیرضا تاجیکی نگرانی خود را نسبت به اعدام وی در ایران اعلام می دارد. اعدام علیرضا تاجیکی و نوجوانان دیگر در ایران سند دیگری بر محکومیت نه فقط جمهوری اسلامی بلکه همه دولتهایی است که به خاطر منافع سودپرستانه خود با جمهوری اسلامی به سارش و مماشات می پردازند.

علیرضا تاجیکی متاسفانه توسط جمهوری اسلامی اعدام شد ولی هنوز دهها نوجوان دیگر در ایران در ردیف اعدام قرار دارند. هزاران نفر دیگر هم در زندانهای ایران با حکم اعدام مواجه هستند. باید به تمام توان به کمک اعدامی ها در ایرن شتافت و آنها را از مرگ نجات داد. ماشین آدمکشی جمهوری اسلامی را  باید با مبارزه و اعتراض دسته جمعی و فشار بین المللی به توقف کشاند.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۹ مرداد ۱۳۹۶- ۱۰ اوت ۲۰۱۷

اینرا هم بخوانید

گزارش کمپین مالی حزب برای جمعآوری حداقل ۱۰۰ هزار دلار در یک ماه- لیست شماره پنج

کمپین مالی حزب لیست شماره ۵ در پاسخ به فراخوان حزب برای جمع آوری حداقل …