کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران: رانندگان بازداشتی بی آر تی، معلمان زندانی و دستگیر شدگان اعتراضات مردمی باید فورا آزاد شوند

در حالیکه اعتراضات در بخش های مختلف کارگری در ایران گسترش می یابد و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف در اعتراض به فقر و گرسنگی و بی تامینی جریان دارد و مردم با شعارهای ضد حکومتی به خیابان آمده و اعتراضشان را بیان میکنند، حکومت اسلامی تلاش دارد با ابزار سرکوب اعتراضات مردم را عقب بزند. نمونه هایی از این دستگیری ها و آخرین اخبار از بازداشت شدگان عبارتند از:

  • صبح روز ۲۷ اردیبهشت در دومین روز اعتصاب بزرگ کارگران بی آر تی (BRT) شرکت واحد 10 تن از رانندگان سامانه ۶ بازداشت شدند. محمد رمضانی، عباس تاجیک و اکبر رزمی در میان بازداشت شدگان هستند. بنا بر خبرها همسر آقای رزمی پس از بازداشت همسرش به سامانه مراجعه و شدیدا اعتراض کرد و خود نیز بازداشت شد. طبق خبر سندیکای شرکت واحد بازداشت شدگان این روز ابتدا به پایگاه نهم پلیس امنیت شهر ری منتقل شدند و پس از آن هر دو نفر تحویل بازذاشتگاه یکی از کلانتری‌های اطراف داده شدند.

روز قبل از آن نیز پلیس در حین متفرق کردن کارگران از مقابل اداره مرکزی تعدادی از کارگران را بازداشت کرد که اسامی همه آنان مشحص نیست. اسامی برخی از آنان عبارت است از: وحید فریدونی، خانم اسدی، محسن اکبری و علی شایقی. که طبق خبرها علی شایقی امروز آزاد شد و برای وحید فریدونی وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده و او در زندان اوین است.

  • با گسترش و تداوم اعتراضات معلمان در دفاع از زندگی و معیشت خود وبرای داشتن یک زندگی انسانی ، حکومت اسلامی فشار امنیتی سنگینی بر معلمان معترض وارد کرده و علاوه بر بازداشتها و پرونده سازیهای قبلی، در یکماه اخیر شمار بسیاری از معلمان بازداشت شده اند و برای بسیاری از آنها پرونده سازی شده و به دادگاه احضار شده اند. از جمله در حال حاضر ۲۴ نفر از معلمان که در اول مه و تجمع سراسری بعدی آنها در بیست و دوم اردیبهشت دستگیر شدند همچنان در بازداشت بسر میبرند. تجمع اعتراضی ۲۲ اردیبهشت در اعتراض به سرکوبگری های حکومت و ادامه بازداشت ها و نیز برای پیگیری مطالباتشان بر پا شده بود. اسامی فوری این دستگیریها عبارتند از: اسکندر (سۆران) لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی، محسن عمرانی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، رسول بداقی، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر، مژگان باقری، اصغر امیرزادگان، فریبا نظام زاده، محمد عالیشوندی، محمد علی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، مهرداد یغمایی، حمید عباسی، افشین رزمجویی، غلامی کندازی، محسن بهرامی، مهدی کلانتری، حمیده زارع، احمد چنگیزی، فریبا معینی، . این درحالیست که از قبل نیز شماری از معلمان در زندانند .

بعلاوه تعدادی از معلمان از جمله ايرج كاردان از معلمان شازند، احسان الله اسدی و صفر رمضانی ملقب به عمو صفر به دادگاه احضار شده اند. همچنین در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت سه نفر از معلمان در خوزستان به اسامی علی کروشاتی، پیروزنامی و فرنگیس نسیم پور مورد محاکمه قرار گرفتند. در این روز جمعی از معلمان همکاران خود را همراهی کرده بودند.

از سوی دیگر زیر فشار اعتراضات معلمان و کارزارهای مبارزاتی مسعود فرهیخته و علی اکبر باغانی ، از بازداشت شدگان در تهران و اصغر حاجب در بوشهر، عبدالرسول عمادی و رحمانرئیسی در اصفهان، فریبا معینی در نجف اباد ژاله روح زاد معلم و همسر فعال کارگری زندانی اسماعیلگرامی و احمد_حیدری آزاد شدند و مورد استقبال همکاران خود قرار گرفتند.

و بالاخره باید به وضعیت اسماعیل عبدی معلم زندانی اشاره کرد که شانزده سال حکم زندان دارد. او از اول ماه مه تا دو روز پیش در اعتراض به تشدید فشار ها بر روی معلمان و صدور حکم ده ساله زندان در پرونده دوم در اعتصاب غذا بود. اسماعیل عبدی روز ۲۵ اردیبهشت از درون زندان کچویی کرج طی بیانیه ای به درخواست شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از پایان اعتصاب خود خبر داد. او در این بیانیه ضمن ابراز تشکر از دیگر زندانیان سیاسی ای که در همبستگی با او اعلام اعتصاب غذا کرده بود خواست که به اعتصاب خود پایان دهند. اسامی آنها عبارتند از :مهدی فراحی شاندیز، منوچهر بختیاری، مهدی بیرامی، سید ساسان مکانیک‌ناریه و محمد آشتیانی. او در این نامه همچنین مراتب قدردانی خود را ابوالفضل رحیمی و عزیز قاسم زاده و برادرش که این‌بار نیز _ یار و همراه او بوده اعلام کرد و خواستار پایان اعتصاب آنها شد. اسماعیل عبدی در خاتمه از همه فعالین معلمی، کارگری و حقوق بشری تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که حکم ده ساله زندانش لغو گردد و بازداشت شدگان تجمعات یازده اردیبهشت و ۲۲ اردیبهشت آزاد شوند.

  • بخش دیگر بازداشت شدگان اخیر مربوط به اعتراضات خیابانی علیه سونامی گرانی و جهنم جمهوری اسلامی است. بار دیگر شاهد خیزش و اعتراض مردم در روزهای اخیر در خیابانهای بیش از بیست شهر بودیم و این اعتراضات همچنان در اشکال مختلف ادامه دارد. گزارشات حاکی از امنیتی کردن فضای شهرها و دستگیری صدها نفر در این روزها حکایت میکند.از جمله بنا بر گزارشات در شهر ایذه که اعتراضات گسترده بوده بیش ۳۰۰ نفر که بسیاری از آنان نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند، بازداشت شده اند و با کمال تاسف چند نفری هم هدف شلیک قرار گرفته و جان باخته اند که اسامی ۴ نفر آنها عبارتند از: : امید سلطانی از اندیمشک، پیش‌علی حاجیوندی از دزفول، حمید قاسمپور از فارسان،سعادت هادی‌پور از هفشجان

موارد دیگر دستگیریهای روزهای اخیر عبارتند از:

  • ادامه بازداشت کوروش جلیل، سعید طاهری، ساسان ضرغام پور و نوروزعلی رشیدی، از دستگیر شدگان یاسوج. بنا بر گزارشات کوروش جلیل و سعید طاهری با صدور قرار بازداشت، به زندان یاسوج و نهایتا به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند.
  • بازداشت ۱۳ نفر در سوسنگرد در فاصله ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت که اسامی آنها عبارتند از: جاسم بحرانى، هاشم بحرانى، محمد طرفى، عطیه مغینمى، حسین مغینمى، ۲۲ ساله فرزند راضى، احمد صیاحى فرزند قاسم (بازداشت شدگان هفدهم اردیهبشت)، على عفراوى، محمد عفراوى، الیاس عفراوى (بازداشت شدگان هجدهم اردیبهشت، ولید مغینمى، محمود حصناوى و مرتضى مرمضى، (بازداشت شدگان ۲۳ اردیبهشت )

-بازداشت ۲۰ نفر در اهواز در فاصله ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت. اسامی آنها عبارتند از: عادل حمادى از اهالى کوى علوى، مصطفى چلداوى، عباس چلداوى، عماد سوارى( بازداشت شدگان ۱۶ اردیبهشت)، جمعه سوارى( بازداشت در ۱۸ اردیبهشت‌)، اسم عسکرى، (بازداشت ۲۰ اردیبهشت ماه) و محمد زرگانى، (بازداشت در ۲۰ اردیبهشت )

  • بازداشت ۲۰ نفر در شاوور در هجدهم اردیبهشت. اسامی آنها عبارتند از: هادى شمرى،رسول ملیانى، قاسم اسدى، عباس ملیانى، سید حمود ابوالهیل

یک محور اتحاد مبارزاتی همه بخش های جامعه، مبارزه برای آزادی دستگیر شدگان است. با شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد و با قدرت مبارزاتی خود میتوانیم در زندانها را بگشاییم.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران (فری دم ناو!)

Shahla.Daneshfar2@gmail.com

https://free-them-now.com/

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷ مه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

فراخوان به ایرانیان مقیم خارج: با تمام قوا در حمایت از زنان در ایران به میدان بیاییم!

جمهوری اسلامی بار دیگر گشت ارشادش را به خیابان آورده و در سراسر کشور به …