کمپین برای نجات جمشید شارمهد.گفتگو با مینا احدی

به دنبال انتشار نامه ای از سوی دهها فعال مدنی به وزیر خارجه آلمان برای نجات جمشید شارمهد زندانی دو تابعیتی ایرانی- آلمانی که در اسارت جمهوری اسلامی قرار دارد، ده‌ها فعال مدافع حقوق انسان و نماینده گروه‌های مدافع حقوق بشر، همچنین تعداد زیادی از گروگان های قبلی حکومت اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ به “آنالنا باربوک”، وزیر امور خارجه آلمان، از وزارت خارجه این کشور خواستند که با توجه به احتمال صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی، “تمام راه‌های سیاسی و دیپلماتیک را برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران” به‌کار گیرند. در این رابطه گفتگوئی داریم با مینا احدی فعال سرشناس سیاسی و سخن گوی کمیته بین المللی علیه اعدام.

 انترناسیونال: لطفا آقای جمشید شارمهد را معرفی کنید، از کمپین برای نجات و آزادی ایشان بگوئید و اینکه شما چگونه از این ماجرا مطلع شدید؟

مینا احدی: کمپین نجات جمشید شارمهد از یک هفته پیش شروع به کار کرد به خاطر اینکه دختر جمشید شارمهد، خانم غزاله شارمهد به بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و افراد و شخصیت‌های ایرانی و غیر ایرانی مراجعه کرده بود برای اینکه کمک کنیم که پدرش نجات پیدا کند. ما البته از قبل هم در جریان این پرونده بودیم و به خاطر اینکه جمشید شارمهد شهروند کشور آلمان هستند طبعا تمرکز روی کشور آلمان باید باشد.

 آقای جمشید شارمهد یک فعال سیاسی و رسانه ای بود که بر علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد و در جریان سفری که ماه اوت  ۲۰۲۰به  کشور هندوستان داشت مجبور میشود که در دبی به خاطر مسئله آغاز کرونا سه روز در فرودگاه به سر ببرد.  بعد از آن متاسفانه ارتباطش با خانواده قطع شده و بعدا از طریق رسانه های جمهوری اسلامی، خانواده ایشان باخبر می شوند  که ایشان را دزدیده و به ایران برده اند. آقای شارمهد ۵۶۰ روز در سلول انفرادی بوده، مورد اذیت و آزار زیادی قرار گرفته، امکان دیدار با افرادی از خانواده اش که در ایران هستند را نداشته و فقط  دو سه بار به خانواده‌اش و به دخترش تلفن کرده و گفته که در زندان است و امکان اینکه وکیل داشته باشد را هم ندارد، وکیلی که خانواده اش  تعیین کرده اند. در هر حال روز ۵ فوریه ۲۰۲۲ از طریق رسانه های جمهوری اسلامی، باز خانواده در جریان قرار گرفتند که دادگاه تشکیل می شود. یکروز پس از آن یعنی روز ۶ فوریه  به ریاست قاضی صلواتی که به قاضی مرگ معروف هست این دادگاه برگزار شد و به وی حکم فساد فی الارض را اعلام کردند مطرح کردن اتهام افساد فی الارض، در حقیقت به معنی این است که حکم اعدام خواهند داد.

 انترناسیونال: چهره های اصلی این کمپین مهم چه کسانی هستند؟ بعد از انتشار نامه سرگشاده شما به وزیر امور خارجه آلمان، آیا جمع شما اقدامات دیگری انجام داده و یا قرار است انجام دهد؟

مینا احدی: به محض اینکه این اتفاقات افتاد ما کمپینی را شروع کردیم. من مینا احدی، “غزاله شارمهد”، “مارتین لزنتین ” مسئول نهاد جامعه حقوق بشر آلمان و “اولریکه بکر” مسئوال نهاد “فوروم خاورمیانه ”  که مرکز آن در برلین هست و همینطور “مریم کلارن” که دختر ناهید تقوی است که ایشان هم شهروند آلمانی ایرانی هستند و در ایران دستگیر شدند و اکنون در زندان جمهوری اسلامی هستند.  ما این پنج نفر این کمپین را اعلام کردیم و اولین اقدام ما نوشتن نامه سرگشاده به وزیر امور خارجه آلمان  خانم “آنالنا باربوک” بود که  تعدادی از شخصیت‌های معروف و نهادها امضا کردند از جمله بسیاری از کسانی که دو تابعیتی یا شهروندان کشورهایی غیر کشورهای غیر ایرانی و خارجی بودند و یا گروگان جمهوری اسلامی بودند، آنها هم امضا کردند، کسانی مثل بری روزن، آقای رتکلیف همسر نازنین زاغری، و تعداد بیشتری از کسانی که قبلا توی ایران زندان بودند. همچنین شخصیت های معروف ایرانی این را امضا کردند از جمله مریم نمازی، شیوا محبوبی، مسیح علی نژاد و تعداد دیگری که در لیست می‌توانید نگاه کنید. این نامه با انعکاس مطبوعاتی نسبتاً خوبی مواجه شده، هم از رسانه های‌های آلمانی و  هم رسانه‌های ایرانی آنرا منتشر کردند.

همچنین مصاحبه‌های متعددی با غزاله شارمهد انجام شده از جمله در رسانه‌های آمریکا به هرحال ما توانستیم این سکوت خبری که وجود داشت در مورد مسائل را بشکنیم و الان بسیاری عطف توجه می‌کنند به این موضوع در روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین که من و اولریکا بکر، غزاله شارمهد و آقای زتکین از این تیم شرکت می‌کنیم و می‌خواهیم یک بار دیگر در مقابل رسانه‌های آلمانی انتقاد خودمان را از دولت آلمان  اعلام نموده و بگوئیم که ضرورت دارد هر چه سریعتر در این رابطه اقدام جدی بعمل آورند در عین حال بیشتر راجع به این پرونده حرف بزنیم و جنایات و آدم ربائی های جمهوری اسلامی را جلو چشمشان بگذاریم  و اینکه ما نمی‌خواهیم سرنوشت ایشان مثل سرنوشت آقای روح الله زم با پایانی تراژیک همراه باشد. یعنی در سکوت خبری آقای زم را اعدام کردند و متاسفانه کمپین گسترده‌ای برای نجات ایشان راه نیفتاد در عین حال بعد از این کنفرانس مطبوعاتی ما درصدد هستیم که اولا پرونده را پیگیری  کنیم و ببینیم در ایران چه اتفاقاتی می افتد و ثانیا اگر حکم اعدام صادر کنند ما اقداماتی را در کشورهای مختلف منجمله تظاهرات سازمان می دهیم بویژه و از جمله در مقابل پارلمان در آلمان.

انترناسیونال: همچنانکه شما هم اشاره کردید کمپین بسیار مهمی را سازمان داده اید، هرچه نیروی بیشتری برای حمایت و تقویت این کمپین به این حرکت شما بپیوندد قطعا تاثیر تعیین کننده ای در سیر پرونده و سرنوشت آقای جمشید شارمهد خواهد داشت. فراخوان شما به مردم و نیروهای سیاسی و فعالین این عرصه چیست و چه اقداماتی را باید در اولویت خود قرار دهند؟

مینا احدی:  همه ما با هم در این کمپین مصمم هستیم که نگذاریم یک فعال سیاسی را که جمهوری اسلامی با قلدری دزدیده و برده، اعدام بکند و این مسئله بسیار مهم است. فراخوان ما و من خودم به همه کسانی که در جریان این موضوع قرار گرفته اند،  این است که این امر مهم است و هر کس، هر نهاد، هر سازمان و شخصیتی باید اعتراض کند و در حد توان خود اعتراضات و تظاهرات و حرکت‌هایی را در این راستا سازماندهی کند. از نظر ما این موضوع بسیار مهم هست و ما در نشست‌های مختلف هم گفتیم تا آنجائی که به من به عنوان سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام در این جمع هستند برمی گردد  اینکه ما چشم خودمان را می بندیم و اصلا نگاه نمی‌کنیم که فردی که به اعدام محکوم شده در ایران و یا در دنیا به او چه اتهامی دارند می زنند چه افراد عادی چه افراد سیاسی. ما اساسا بر علیه اعدام و مجازات اعدام هستیم و خواهان ممنوعیت اعدام در سراسر جهان هستیم و در عین حال در ایران به خاطر اینکه جمهوری اسلامی به عنوان یک حربه استفاده می‌کند و همانطور که گفتم در همین مورد، یک فعال سیاسی را وسط راه، توی فرودگاه می دزدد و می برد که البته بعدا  جزئیات  این آدم ربائی روشن خواهد شد که این عملیات را چگونه انجام دادند ولی به هر حال باید اعتراض کرد و باید کاری بکنیم که جمشید  شارمهد به آلمان بازگردد.

انترناسیونال: با سپاس از شما

انترناسیونال 960

۱۷ فوریه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

دهان شماها را باید گل گرفت! و این امر زنان است!

حسین نژاد استاندار خراسان شمالی: «به این زنها رو بدهید کل کشور را تصرف میکنند.» …