گزارش اعتراض سپرده گذاران کاسپین از سراسر کشور در تهران

 

https://www.youtube.com/watch?v=7Nhqr91qvn8

گزارش ایسنا:تجمع سپرده‌گذاران كاسپين مقابل ساختمان بانك مركزي، ديروز نيز ادامه داشت.

كا سپين گرفتار فرشتگا ن!

روز گذشته سپرده گذاران کاسپین از سراسر کشور راهی میرداماد شدند تا با تجمع مقابل ساختمان بانک مرکزی، باردیگر صدای اعتراض خود را به گوش ساکنان برج میرداماد برسانند. تجمع ديروز کاسپینی‌ها مقابل ساختمان بانک مرکزی موجب مسدود شدن خیابان میرداماد و اختلال در رفت و آمد شد. سپرده‌گذاران کاسپین در حالي كه کفن‌پوش شده بودند، در خیابان میرداماد تجمع کردند. تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی از جمله : «ا… اکبر»، «ای رهبر آزاده حمایت»، «ما پیروان رهبریم از حق‌مون نمی‌گذریم»، «امنیت سرمایه، حق مسلم ماست»و… خواهان پایان دادن به اين وضعيت و بازپس‌گیری سریع سرمایه‌های خود و از طرفی محاکمه تمامی مسببین و دست‌های پشت پرده این جنایت مالی در حق خود و نیز آن‌هایی که اعتماد عمومی در کشور را هدف قرار داده‌اند، شدند .

13ميليارد پرداخت شده

 مهلت ۱۰ روزه برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان تعاونی منحله فرشتگان در حالی ديروز به پایان رسید که آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که تاکنون تنها حدود ۱۳ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شده است، رقمی که چندان با پیش‌بینی اولیه منطبق نیست. با تشدید تنش‌های ایجاد شده در جریان تجمعات سپرده‌گذاران مربوط به تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه کاسپین درپايان با تصمیم مشترک مرجع قضایی و بانک مرکزی قرار بر این شد تا با اولویت‌بندی سپرده‌گذاران از ۲۸ اردیبهشت‌، تعیین تکلیف آن‌ها آغاز شود. بر این اساس در مرحله اول حدود ۴۰۰ هزار نفر که شامل سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان بودند، در اولویت پرداخت قرار گرفته و پیش‌بینی شد که با اتمام این مرحله ، ۸۷ درصد از آن‌ها دارای وضعیتی مشخص باشند. آن‌ها می‌توانستند با مراجعه به ۲۰ شعبه کاسپین که بانک مرکزی مجوز آن را صادر کرده بود، ۹۰ درصد وجوه خود را به طور نقد دریافت کرده و یا اینکه در قالب سپرده در کاسپین نگه دارند. از سوی دیگر ۱۰ درصد باقی‌مانده را بعد از شناسایی و ارزیابی کامل دارایی‌های تعاونی منحل شده فرشتگان از محل مازاد دارایی دریافت کنند. مساله اين است كه تعداد شعب دارای مجوز کاسپین در سراسر کشور تنها حدود ۲۰ مورد است که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

خودزنی سپرده‌گذاران

از سوی دیگر موضوع مهم دیگری وجود دارد. آن هم اینکه سپرده‌گذاران فرشتگان در روزهای اخیر در مقابل شعب کاسپین تجمع کردند. دلیل اعتراض این سپرده‌گذاران به حذف سود پرداختی آن‌ها از شهریور ۱۳۹۴ برمی‌گردد. ظاهرا سپرده‌گذاران تجمع‌کننده اغلب به طور ساماندهی شده مانع از ورود برخی دیگر از سپرده‌گذاران به داخل شعب شده و به آن‌ها وعده می‌دهند که اگر برای مدتی صبر و اعتراض کنند، سودهای حذف شده آن‌ها بر خواهد گشت. ماجرای عدم پرداخت سود به سپرده مشتریان فرشتگان به این برمی‌گردد که با اینکه از اول شهریور سال ۱۳۹۴ این تعاونی با تشکیل مجمع انحلال خود را اعلام کرده است، اما همچنان به سپرده‌گذاران آن سود پرداخت می‌شد. در حالی که در این مدت اصلا تعاونی فعالیتی نداشته که در نتیجه آن سودی محقق و پرداخت شود. از این رو با نظر مرجع قضایی تصمیم بر این شد تا مرحله تعیین تکلیف سپرده‌گذاران، هیچ سودی از تاریخ انحلال به بعد به سپرده‌گذاران تعلق نگرفته و تنها اصل مبلغ مورد محاسبه و پرداخت قرار بگیرد.

سپرده‌گذاران ۲۰ میلیونی مراجعه کنند

از نهم خرداد، تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰ میلیون تومان در اختیار موسسه کاسپین قرار خواهد گرفت و سپرده‌گذاران می‌توانند بر اساس جدول زمان‌بندی شده و حروف الفبا به ۲۰ شعبه اعلامی دارای مجوز این موسسه مراجعه کنند. قرار بر این شده تا سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان که مهلت آن‌ها روز دوشنبه به پایان رسید نیز، همچنان از فرصت مراجعه برخوردار باشند.با توجه به آنچه كه گفته شد بايد دقت داشت وقتي موسسه مالي و اعتباري از بانك مركزي مجوز دريافت مي‌كند، اين مجوز تنها به منزله اجازه فعاليت آن موسسه است و بانك مركزي هيچ تعهدي در قبال وعده و وعيدهايي كه موسسه به مردم مي‌دهد ازجمله سودهاي بالاتر از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار و همچنين نقدينگي آن موسسه مالي و اعتباري ندارد. در اين زمينه مردم بايد آگاه باشند و به طمع دريافت سودهاي بالاتر از موسسات مالي و اعتباري، سرمايه خود را به خطر نيندازند.

اینرا هم بخوانید

گروه هفت: اسرائیل و جمهوری اسلامی از تشدید تنش بیشتر خودداری کنند

وزیران امور خارجه گروه هفت روز جمعه به دنبال حملات منتسب به اسرائیل در داخل …