گفتگوی احمدی نژاد با الجزیره

متن گفتگوی احمدی نژاد با تلویزیون الجزیره در باره امضحکه انتخابات حکومت، رد صلاحیتها و … برگرفته از سایت”دولت بهار” وب سایت باندهای احمدی نژادی ضمیمه است. روزنه

خبرنگار:  رهبری توصیه کردند و از شما خواستند که در صحنه انتخابات وارد نشوید اما شما وارد شدید. علت این کار شما چه بود؟

احمدی نژاد: اجازه بدهید به بینندگان شما سلام کنم و از خداوند بزرگ بهترین ها را برای همه ملت ها درخواست نمایم.
مطالب زیاد است. رهبری توصیه کردند، اما نگفتند بیا و نگفتند نیا. ضمن آنکه شرایط داخلی و خارجی ایران کاملا تغییر کرد و من هم برای حمایت از برادر عزیزم جناب آقای بقایی ثبت نام کردم.

خبرنگار: چه چیزی باعث شد که احمدی نژاد به صحنه بیاید؟ شما چه چیزی را دیدید که گفتید من باید بیایم؟

احمدی نژاد: انجام وظیفه اجتماعی، یک تکلیف عمومی است. همه در قبال مسائل اجتماعی مسئولیم. پیامبر خاتم (ص) فرمود: کلکم راع و کلکم مسئول. هیچ کس نسبت به مسائل جامعه اش نمی تواند بی تفاوت باشد. هر کس در هر سطحی که می تواند نقش آفرینی کند باید به وظایفش عمل نماید. من هم این تشخیص را دادم که می شود کشورم و منطقه را بهتر اداره کرد. بنابراین خودم را معرفی کردم. البته انتخاب با مردم است. هر چیزی که مردم انتخاب کنند، همان مورد احترام و قبول همه است.

خبرنگار: آقای احمدی نژاد! قبل از اینکه مردم بیایند پای صندوق، همه کاندیداها باید از شورای نگهبان عبور کنند. الان در شورای نگهبان دو گروه هستند، آنهایی که رد صلاحیت می شوند و آنهایی که تایید صلاحیت می شوند. آنهایی که تایید صلاحیت شدند در انتخابات شرکت می کنند و مردم انتخاب می کنند. اگر ردصلاحیت شدید، این برای شما قابل قبول است؟ عکس العمل شما چه خواهد بود؟

احمدی نژاد: هیچ دلیلی برای رد صلاحیت وجود ندارد. چه دلیلی برای رد وجود دارد؟ نه برای بنده و نه برای آقای بقایی. دلیلی ندارد که رد صلاحیتی اتفاق بیفتد. ضمن اینکه برای اصلاح و پیشرفت کشور راه های فراوانی هست. بالاخره هر اتفاقی که بیفتد ما وظیفه خودمان را طبق آن شرایط تعریف می کنیم و انجام می دهیم.

خبرنگار: آقای دکتر! در قوه قضائیه ایران یک پرونده هست و سخنگوی قوه قضائیه گفت پرونده برای دکتر احمدی نژاد است و این پرونده هنوز بسته نشده و باز است. این پرونده به نظر شما باعث رد صلاحیت نمی شود؟

احمدی نژاد: هیچ ارتباطی ندارد. تقریبا همه مردم ایران پرونده دارند. یک نفر می رود ادعایی می کند و پرونده ای تشکیل می شود. این دلیلی بر هیچ چیز نیست. البته این مصاحبه سخنگوی قوه قضائیه نیز قطعا اشتباه بوده است.

خبرنگار: درست است که سخن مقام معظم رهبری، به عنوان یک نصیحت است ولی در عرف ایران همه می دانند که این نصیحت ممکن است در قالب یک امر بیاید چون بر اساس قضایای راهبردی و امنیت داخلی و امنیت ملی و منطقه ای بیان می شود اما شما فقط در چارچوب نصیحت تلقی می کنید. بعضی ها می گویند که دکتر احمدی نژاد قبلا رئیس جمهور بوده و می داند که نصایح رهبر فقط به عنوان نصیحت نیست. این تشخیص به نظر شما درست است؟

احمدی نژاد: من توضیح دادم، هر کس می تواند نظر خودش را داشته باشد.

خبرنگار: نظر شما چیست؟

احمدی نژاد: توضیح دادم دیگر. شرایط عوض شده است.

خبرنگار: الان سوال این است که این شرایط کجا عوض شد، در صحنه داخلی یا خارجی؟

احمدی نژاد: به طور کل در همه جا عوض شده است. شرایط الان با هفته قبل یک جور است؟ بالاخره شما رسانه ای هستید و خبرها را لحظه ای تعقیب می کنید. من که همه اخبار دنیا را نمی خوانم چون فرصت نمی کنم ولی شما علی القاعده باید بدانید. الان اوضاع با یک ماه قبل یک جور است؟ نه. تغییرات در داخل و خارج خیلی سریع اتفاق می افتد، در کل منطقه و در همه کشورها. الان اوضاع در عراق سوریه، سعودی و حجاز مثل 6 ماه قبل است؟ فرق کرده است. در خود آمریکا، الان با 6 ماه قبل یکی است؟ خیر، تغییرات خیلی سریع اتفاق می افتد. تحولات جهان سرعت گرفته است. البته به سمت عدالت و کرامت انسان هاست. این نظمی که الان در دنیا هست کلا زیر و رو خواهد شد و تغییر می کند.

خبرنگار: آقای دکتر! شما قبلا 8 سال رئیس جمهور ایران بودید. الان یک سوال برای هر کسی که در ایران مطرح است. الان که می خواهید مجددا رئیس جمهور شوید برنامه جنابعالی چیست و با آن وضعیت قبلی چه تفاوتی دارد؟

احمدی نژاد: ما برای اصلاحات اجتماعی و اصلاحات اقتصادی برنامه بسیار گسترده ای داریم. بالاخره الان مردم تحت فشار هستند و شرایط اقتصادی ما مطلوب نیست. در حالی که ظرفیت های ایران خیلی بالاست و از لحاظ اقتصادی می تواند به سرعت در تراز کشورهای درجه یک جهان قرار بگیرد. ایران خیلی بزرگ است و همه چیز دارد. بهترین نیروی انسانی، دانش، بهترین تولیدکنندگان و مدیران، بهترین منابع طبیعی، بهترین فرصت های سیاسی و جغرافیایی. ایران خیلی بهتر می تواند اداره شود. ما طی 8 سال برنامه های گسترده ای را پیاده کردیم. بخشی از آن نیمه کاره ماند، در بخش دیگری هم به خاطر تغییرات و تحولات بایستی تجدید نظر شود، به علاوه برنامه های جدیدی هم برای بهبود شرایط و پیشرفت کشور تنظیم شده است. یکی از برنامه ها این است که بخش مهمی از ثروت مردم، به خود مردم برگردد و همه مردم در مدیریت کشور مشارکت کنند. نظام بانکی باید اصلاح شود و کاملا در خدمت مردم و بر اساس عقود اسلامی، تولید و خدمات تنظیم شود. بخش های متعدد دیگری هم هست که الان فرصت نیست توضیح بدهم.

خبرنگار: بعد از انتخابات اخیر، آقای روحانی به صحنه آمد و یک انقلاب واقعی علیه سیاست های رئیس جمهور سابق یعنی شما ایجاد کرد، چه از لحاظ اقتصادی و سیاست داخلی و چه از لحاظ سیاست خارجی. ما می دانیم که شما درباره عملکرد 4 سال گذشته آقای روحانی، انتقاداتی به سیاست های داخلی ، خارجی و اقتصادی دارید. دقیقا در این سه موضوع انتقاد شما از وضعیت کنونی چیست؟

نمی دانم واژه انقلاب در نظر شما چه مفهومی دارد، منتها انقلابی اتفاق نیفتاده است. یک توقف و برخی تغییرات رخ داده است. انقلاب به معنای زیرو رو شدن است اما ما در اقتصاد متوقف هستیم و عقب گرد داریم. در انقلاب بالاخره یک بهبودی و حرکت رو به جلو وجود دارد اما این روند رو به عقب است. در سیاست های منطقه ای هم که اتفاقی نیفتاده است. الان روابط با خیلی از همسایگان خوب نیست. نمی خواهم بگویم مقصر دولت ماست، نه، ولی حتما می شود شرایط را بهبود بخشید. از لحاظ بین الملل هم همین طور، یعنی شرایط نسبت به 4 سال قبل بهتر نشده است.

خبرنگار: آیا توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد خیلی بزرگ برای جمهوری اسلامی محسوب نمی شود؟

احمدی نژاد: خیر! توافق هسته ای یک معاهده یا سند حقوقی است که تنظیم شده و مسئولین جمهوری اسلامی هم پذیرفته اند و پایبندی شان را به آن اعلام کرده اند ولی آن دستاوردهایی که قبلا بیان می شد و انتظاراتی را برانگیخته بود ، واقعا محقق نشد، زیرا ظرفیت برآورده ساختن انتظارات را ندارد. ما به آن در حد یک سند حقوقی نگاه می کنیم که در چارچوب آن ، ایران تعهدات خود را انجام داده و اکنون نوبت طرف مقابل است که باید تعهداتش را انجام بدهد. اکنون مشخص شده است که ادعاهای مطروحه مبنی بر اینکه همه روابط تغییر می کند، اقتصاد شکوفا می شود، تحریم ها برداشته می شود و … این ها در آن توافق نبوده است. یعنی اطلاع رسانی، درست نبود. الان مردم ایران از آن توافق به عنوان یک کار و دستاورد عظیم یاد نمی کنند. اگر آن ادعاهایی که می شد در برجام بود و محقق می شد، بله یک کار بزرگ بود. ضمن این که مردم می بینند و نظر می دهند. هر نظری که مردم دادند همه باید بپذیرند.

خبرنگار: نظر شما این است که این توافق در صحنه داخلی ایران از لحاظ اقتصادی خوب منعکس نشده چون در اصل، مردم منتظر بهبود اقتصاد بودند؟

احمدی نژاد: بله دیگر. آن چیزهایی که می گفتند به عنوان دستاورد، بعدا معلوم شد که نیست، حتی به عنوان پیگیری های حقوقی و شکایت کردن از نقض معاهده توسط طرف مقابل هم دارای ظرفیت نیست زیرا طرف مقابل در حال وضع تحریم های جدید است ولی از آنها شکایتی نشده است در حالی که باید شکایت می شد. قرار نبود تحریم جدیدی شکل بگیرد. معلوم می شود که این ظرفیت وجود ندارد یا مبهم است و این ابهام باید برطرف شود.

خبرنگار: دولت اعتدال می گوید دولت سابق یک اقتصاد ویران و کشور را با یک وضعیت داخلی و بین الملی نابسامان به ما تحویل داده و ما در این 4 سال وضعیت را نسبت به دولت قبل بهبود بخشیدیم. آیا درست است که شما یک اقتصاد منهدم شده به دولت آقای روحانی تحویل دادید؟

احمدی نژاد: البته آنها به این قشنگی که شما می گویید، نمی گویند! شما خیلی قشنگ تر از آنها می گویید، اشکالی هم ندارد. چیزی که من در سطح جهان دنبالش هستم، اصلاح اخلاق سیاسی است. امروز در کل دنیا سیاستمداران در رقابت های انتخاباتی غلو می کنند و از بیان واقعیات اجتناب می ورزند زیرا همه دنبال قدرت هستند، می گویند طرف مقابل ما بدِ بدِ بد است و ما خوبِ خوبِ خوبیم. من این را قبول ندارم، همان طور که ملت ایران هم قبول ندارد. اگر ما ادعایی می کنیم باید با شاخص و معیار روشن و با آمار دقیق باشد. دولت قبل چقدر راه ، مدرسه و کارخانه ساخته و چقدر ظرفیت تولید فولاد و سیمان بوجود آورده است؟ چقدر صادرات کرده، چقدر روابط اقتصادی داشته است؟وقتی امکان مقایسه وجود دارد، دیگر دلیلی برای دعوا باقی نمی ماند. منتها رقبای ما از این مقایسه فرار می کنند و حاضر نیستند بگویند چه اتفاقی افتاده بود و الان چه اتفاقی افتاده است. در روابط خارجی هم همین طور است. بالاخره می شود تک تک کشورها را گذاشت و دید که روابطمان چگونه بوده و حالا چه شده است. این که کار سختی نیست. متاسفانه در کل دنیا هم هست. خانم کلینتون و آقای ترامپ چگونه با هم رقابت می کردند؟ آن یکی می گفت تو بدِ بدِ بدی، این یکی می گفت ما خوبِ خوبِ خوبیم! تقریبا مشخص نشد برنامه هایشان چیست! آقای ترامپ یکسری حرف های کلی زد و بعد هم رای آورد و حالا هم که همه حرف هایش را کنار گذاشته است.

خبرنگار: نظر شما درباره رئیس جمهور آمریکا چیست؟ سیاست آقای ترامپ در قبال ایران چیست؟

احمدی نژاد: ما اصلا شخص را نگاه نمی کنیم. در آمریکا روسای جمهور که سیاست گذار نیستند! این ها مجری هستند. سناریو را افراد دیگری پشت صحنه می نویسند و این ها نقش را جلوی صحنه اجرا می کنند. بسته به اینکه سیاست چه باشد، همان فرد را می آوردند که این نقش به او بخورد. آمریکایی ها 70 سال است که به دنبال تسلط بر جهان هستند. اصلا اقتصاد آمریکا بدون تسلط بر جهان اداره نمی شود. آن ها باید به طور دائم جریان ثروت ملت ها را به سمت آمریکا مدیریت کنند تا اقتصادشان بچرخد. کشوری که 23 هزار میلیارد دلار به بانک فدرال رزرو بدهکار است، 19 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، 9 هزار و 500 میلیارد دلار کسری تراز تجارت انباشته دارد، یک کشور ورشکسته است، این کشور باید از جیب همه بردارد. وقتی بحران اقتصادی غرب بوجود آمد، یادم نمی رود که از امیر قبلی قطر که الان به نظرم فرانسه هستند، سوال پرسیدم و ایشان گفت پول های ما را بردند! گفتم چقدر بردند؟ گفت 350 میلیارد دلار! اقتصاد آمریکا با چپاول ثروت کشورهای دیگر می چرخد. استمرار سلطه آمریکا در گرو تداوم چپاول است. این سلطه هم بدون جنگ ممکن نیست. بنابراین سیاست آمریکا همیشه سیاست جنگی است.

خبرنگار: آقای ترامپ هم خوب دارد این سیاست را اجرا می کند!

احمدی نژاد: اگر خانم کلینتون هم می آمد، همین سیاست را اجرا می کرد ، اما اینکه یک زن بخواهد نقش جنگی به خود بگیرد، خیلی جدی تلقی نمی شود. رسانه ها می گویند ترامپ یک آدم پیش بینی نشده و کسی است که رفتارهایش خیلی حساب و کتاب ندارد. مگر آدمی که حساب و کتاب ندارد، می تواند 70 میلیارد دلار ثروت داشته باشد؟ مشخص است که ایشان دارد آن نقشی را ایفا می کند که به او داده اند،. من دو ماه قبل هم گفتم که آمریکایی ها دنبال ایجاد جنگ در شرق و غرب آسیا، سوریه، و نقاط دیگر جهان هستند. این ها دنبال جنگ هستند و ربطی هم به دولت های موجود دنیا ندارد که چه دولتی هایی باشند.

البته یک راه دیگری هم داشتند که من در نامه به آقای ترامپ متذکر شدم. گفتم که شما باید اقتصادتان را در داخل آمریکا فعال کنید. آمریکا کشور وسیعی است. جنگل دارد، زمین و آب دارد، معدن و دریا دارد، همه چیز دارد. خب همان جا آستین خود را بزنید بالا و همت کنید و آمریکا را بسازید. ممکن است مدتی مجبور شوید سختی هایی را تحمل کنید ولی لازم نیست مدام جنگ درست کنید و آدم بکشید. منتها آن ها همان راه قبلی یعنی جنگ را انتخاب کردند. الان در شبه جزیره دارند جنگ درست می کنند، باید اقتصاد چین ، ژاپن و کره خراب شود تا بازسازی آن دوباره به اقتصاد آمریکا کمک کند. باید سوریه خراب شود، باید از درون عربستان 6 کشور جدید دربیاید، ترکیه باید 3 قسمت شود، عراق باید 3 قسمت شود، سوریه باید تکه تکه شود، مصر باید له شود، ایران باید آسیب ببیند تا اقتصاد آمریکا رونق بگیرد. این خیلی بد است. ما می گوییم این کار، کار غلطی است. نتیجه هم نمی دهد، کما اینکه آقای بوش هم همین کار را کرد، قرار بود 100 نتیجه بگیرد، 10 نتیجه هم نگرفت. آقای اوباما می خواست 10 بگیرد، 2 گرفت. حالا آقای ترامپ آمده و می خواهد 2 بگیرد، صفر هم نمی گیرد.

این ضعف است دیگر، ملت ها بیدار و قوی شدند و اجازه نمی دهند که این اتفاق بیفتد. بنابراین سیاست آمریکا علیه همه ملت هاست، علیه همه دولت هاست، علیه قطر، بحرین، امارات، عربستان، کویت، عمان، ایران، ترکیه، عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، هند، روسیه و برزیل است چون آنها باید از دیگران بِکَنند و ببرند، نه با کار اقتصادی سالم، نه با تجارت سالم، باید اضافه بردارند، چون خرجشان زیاد است و درآمدشان کم. برای اینکه ببرند، باید سلطه داشته باشند، برای سلطه هم باید بجنگند. اما من فکر می کنم این دور، دور آخر است. آمریکا اگر جنگ را شروع کند، سرنوشتش فروپاشی است. کار آمریکا تمام است. هر کسی که باشد، آقای ترامپ خانم کلینتون یا آقای اوباما، فرقی ندارند، هر کسی می خواهد باشد، این بار اگر آمریکا وارد جنگ جدیدی شود، پایان کار آمریکا در جهان است.

خبرنگار: آیا شما درباره سیاست خارجی دولت روحانی چه در منطقه و چه در سطح جهانی، انتقاد خاصی دارید؟ بعضی ها می گویند این سیاست در این چند سال یا خوب تعریف نشده یا اینکه خوب اجرا نشده است.

احمدی نژاد: شاید هم هر دو. من معتقدم که سیاست خارجی یعنی حضور فعال در مدیریت جهان. چه در غیر اینصورت سیاست خارجی معنایی دارد نخواهد داشت. جهان با نظم خاصی اداره شود تا همه ملت ها سود ببرند. اگر این نظم ناعادلانه باشد، هیچکس سود نمی برد. اگر این نظم، ناعادلانه باشد، چند کشور و بلکه فقط چند سرمایه دار سود می برند. بعضی از کشورها خیال می کنند سود می برند اما در واقع ضرر می کنند. همین کشورهای حاشیه خلیج فارس فکر می کنند سود می برند اما در واقع ثروت خود را مفت خرج می کنند. نفت که همیشگی نیست. قیمت نفت هم الان واقعی نیست، باید قیمت آن 110 تا 140 دلار باشد.

خبرنگار: کشورهای حاشیه خلیج فارس می گویند سیاست های جمهوری اسلامی ایران به نفع ما نیست!

احمدی نژاد: ما باید همه با هم باشیم. ثروت ما را می برند و بعد ما را به جان هم می اندازند. ما چه دعوایی با هم داریم؟ ما دوست و برادر و همسایه هستیم و باید با هم زندگی کنیم. نباید فقط امروز را در نظر بگیریم. هزار سال باید با هم زندگی کنیم، باید برادری حاکم باشد. می آیند دعوا درست می کنند و قیمت نفت را 50 دلار می کنند. 14 میلیون بشکه نفت از این منطقه می رود. در هر بشکه به دلیل اختلاف قیمت واقعی با قیمت فعلی، 60 دلار به جیب آن ها می رود. این پول از جیب مردم منطقه می رود. سیاست خارجی یعنی اینکه مدیریت جهان را اصلاح کنیم، با هم مشارکت کنیم و فعال باشیم و نگذاریم حقوق ملت ها تضییع شود. مدیریت و دیپلماسی این است. ضمن اینکه صلح باید حاکم شود. چرا در منطقه ما جنگ است؟

خبرنگار: همه کشورهای منطقه مثل کشورهای عربی و ترکیه و ایران در سوریه با هم می جنگند. به نظر شما می توان تصور کرد که سیاست خارجی بهتری در جمهوری اسلامی حاکم شود؟

احمدی نژاد: همه باید سیاست خود را اصلاح کنند. سعودی، قطر، کویت، امارات، بحرین، ایران، عمان، سوریه و عراق باید سیاست های خود را تغییر دهند. چرا باید با هم بجنگیم؟ آن ها از آن سوی دنیا آمده اند و بین ما جنگ درست کرده اند. هم ثروت ما را می برند و هم ما را تضعیف می کنند. نمی گویم با آن ها بجنگیم، اما حداقل با خودمان نجنگیم.

خبرنگار: چه باید کرد؟

احمدی نژاد: باید به گفت و گو و صلح و تفاهم دعوت کنیم و روی مشترکات تکیه نماییم. به چه دلیل باید پول مردم منطقه علیه خودشان هزینه شود؟ به نظرم دشمنان مردم منطقه، از این وضعیت خوشحالند و این خیانت آقای اوباماست و بعضی رهبران منطقه که متوجه نشدند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. هر کشوری، مردمی دارد و آن ها رای می دهند و هر کس را بخواهند انتخاب می کنند. به نفع کیست که ما بجنگیم؟ این خیلی مسئله مهمی است. باید خجالت بکشند و اسلحه ها را زمین بگذارند. در سوریه بمب گذاشته اند و زن و بچه کشته شده اند. آن ها چه گناهی دارند؟ باید گفت و گو کنیم و اجازه ندهیم دشمنان مشترک ما بینمان تفرقه بیاندازند. این سیاست منطقه ای ایده آل است. در مورد سیاست بین الملل هم باید مدیریت عادلانه بر جهان حاکم باشد و همه به آن کمک کنند.

خبرنگار: بزرگ ترین چالش منطقه ما بعد از موضوع فلسطین، موضوع سوریه است. شما در آن زمان رئیس جمهور بودید و می دانید که این موضوع چگونه آغاز شد. به نظر شما چه سیاستی باید در ایران و دیگر کشورها اتخاذ شود تا این موضوع که تبدیل به جهنمی در خاورمیانه شده است، حل شود؟

احمدی نژاد: کاملا درست است. البته کشورهای یمن و بحرین هم درگیر این مشکل هستند. همه باید به حق مردم در داشتن رای تن بدهیم. باید کمک کنیم تا تفاهم حاصل شود و همه اسلحه را کنار بگذارند. باید ساز و کار رای مردم را مشخص کنیم. یک عرف بین المللی وجود دارد. یک استاندارد و شیوه شناخته شده موجود است. اجازه دخالت به بیگانگان را نباید داد. آن ها اسلحه می سازند و روی مردم ما آزمایش می کنند. مردم افغانستان و سوریه و دیگر کشورها چه گناهی کرده اند؟ چرا هواپیماهای آمریکایی مردم یمن را بمباران می کنند؟ باید تفاهم کنیم و اجازه دهیم مردم رای دهند. این یک اصل ثابت برای همه است. در ایران، عراق، حجاز، یمن، بحرین، کویت، سوریه و مصر باید به این ساز و کار احترام گذاشته شود. نباید به رای مردم بی توجهی کرد و آن را کنار گذاشت. چرا کشورهایی مثل ما، عربستان و ترکیه باید رو به روی هم ایستاده باشیم؟ این یک سوال جدی است. چگونه می خواهیم در مقابل خداوند پاسخگو باشیم؟ با این همه خونی که ریخته شده، آینده چه خواهد شد؟ این جهنمی است که هر روز بزرگتر می شود. به جایی می رسیم که هیچ کس نمی تواند زندگی کند. بنده هم نشان دادم که اهل گفت و گو هستم. در 8 سال مسئولیتم به همه کشورها سفر کردم. با همه دست برادری دادم و دعوت به گفت و گو کردم.

خبرنگار: اگر دوباره به صندلی ریاست جمهوری برسید، این شیوه را احیا می کنید؟

احمدی نژاد: حتما ، البته به صورتی کامل تر و پیشرفته تر، این روش را ادامه خواهم داد و فرقی نمی کند که من یا آقای بقایی باشیم. این سیاست قطعی است و ایشان هم همین کار را خواهد کرد. ما بین خودمان دعوای مذهبی درست کردیم و با دشمنان اسلام دوست شده ایم؟ الان عربستان و ترکیه در معرض فروپاشی هستند. عراق و سوریه هم همین طورند. ایران از نظر اقتصادی در فشار زیادی است. چرا باید این گونه باشد. چرا در بحرین وضعیت این گونه است و بین مردم و حکومت کینه وجود دارد؟ این مردم هم مال همین حکومت هستند و حکومت باید مردم خود را دوست داشته باشد. وقتی حکومتی مردم خود را بکشد، کینه ایجاد می شود و این کینه نسل اندر نسل می ماند. مردم رای می دهند و یکی شاه است و دیگری نخست وزیر می شود و کشور را با هم اداره می کنند.

خبرنگار: این حرف شما، حرف جالبی است. ولی شما می دانید که در سیاست، شعارهای قشنگ خوب است، اما عمل مهم است. اگر شما یا آقای بقایی رئیس جمهور شدید، می توان انتظار داشت که یک کنفرانسی برگزار شود و از سران عربی و ترکیه در تهران دعوت به عمل آید؟

احمدی نژاد: همه باید مشارکت داشته باشند و با مشورت بقیه کار را انجام می دهیم. این گونه نیست که ما دستور دهیم و بقیه گوش دهند. دعوت به برادری می کنیم تا آن ها به اینجا بیایند و ما به آنجا برویم. هیچ کس هم زیاده خواهی نکند. بالاخره عدالت و حق وجود دارد. پیامبر ما (ص) راه حل را برای ما عنوان کرده است که اگر اختلاف ایجاد شد چه کنیم. چرا اجازه می دهیم دیگرانی که می خواهند بین ما اختلاف ایجاد کنند، وارد شوند؟ آن هایی که میانجی هستند خائن هستند و نمی خواهند صلح ایجاد کنند بلکه به دنبال جنگ هستند. ما با هم جنگ می کنیم و اختیار را داده ایم دست شخص سومی که نمی خواهد صلح برقرار باشد و منافعش در دعوای ماست. من مطمئن هستم که این شرایط را می توان درست کرد.

خبرنگار: برخی می گویند که در زمان ریاست جمهوری شما، ایران بخشی از راه حل بود و الان بخشی از مشکل شده است. به نظر شما این حرف درست است؟

احمدی نژاد: ما الان نباید به دنبال مقصر باشیم، چون مشکل این گونه حل نمی شود. باید یک قدم بالاتر آمده و از صحنه موجود بیرون بیاییم و کمی فکر کنیم تا ببینیم چقدر کارهایمان درست است. کنار هم بنشینیم و فکر کنیم تا به راه حل برسیم. تا کی باید این وضع ادامه پیدا کند؟ شما فکر می کنید آمریکا می خواهد بحران سوریه حل شود؟ آیا صهیونیست ها می خواهند مشکل سوریه حل شود؟ چه شرایط بهتری برای آن ها وجود دارد؟ آیا آن ها به دنبال حل مسئله بحرین و یمن هستند؟ آن ها هرگز نمی خواهند این مشکل حل شود. آیا نخست وزیر انگلیس که به منطقه ما می آید، می خواهد دوستی ایجاد کند؟ می خواهد مشکل را حل کند یا مشکل ایجاد کند؟ آن ها 400 سال است که به دنبال ایجاد بحران در منطقه ما هستند. چه موقع این ها مشکلات را حل کرده اند؟ این ها همیشه مشکل ساز بوده اند.

باید از سطح فعلی بالاتر بیایم و با گفت و گو مشکل را حل کنیم. یک نفر که در این داستان کشته می شود همه مسئولیم و در خونش شریکیم. فردا خداوند متعال از ما سوال می پرسد. این طور نباشد که آن یکی ایران را مقصر بداند و این یکی ترکیه و سعودی و بقیه را. شاید برخی از حرف ها هم درست باشد، اما همه مسئولیم. نیروی انسانی و پول برای مسلمان هاست و نقشه برای آن هاست. مطمئنم که می توان این موضوع را حل کرد. عقلا و بزرگان و دلسوزان زیادی در کشورهای منطقه وجود دارند که از وضع فعلی ناراحتند. ملت ها هم همگی از این وضع دلخورند. فقط برخی سیاست مدارهایی که فکر بلندی ندارند، خوشحالند. زیرا فکر می کنند دو نفر را کشتند و موشک زدند و زمینی را گرفتند. اما مردم و بزرگان و اهل اندیشه و اهل دیانت همگی از این وضع ناراحتند و هر روز این ناراحتی خود را ابراز می کنند. ما پیشنهاد داریم، اما الان نمی خواهم آن را اعلام کنم. باید همگی با هم این مشکل را حل کنیم. این همه زن و کودک کشته می شود و فرقی هم نمی کند از کدام طرف است.

خبرنگار: برخی می گویند در ایران و آمریکا عده ای به دنبال جنگ هستند و معتقدند احمدی نژاد محافظه کار است و اگر او رئیس جمهور شود، در حالی که در آمریکا هم فردی جنگ طلب مانند ترامپ وجود دارد، با این شرایط جنگ شدت خواهد گرفت. نظر شما چیست؟

احمدی نژاد: این گونه نیست. شما می دانید که ملت های منطقه احمدی نژاد را دوست دارند. خدا این طور خواسته و من هم مردم را دوست دارم و همه ملت ها هم تقریبا من را از نزدیک دیده اند. به همه جا رفته ام و در خیابان ها و اجتماعات و مراکز دینی و مجامع دانشگاهی با مردم گفت و گو کرده ام و آن ها من را از نزدیک می شناسند. این ادعا یک ترفند تبلیغاتی و انتخاباتی است. آمریکا هیچگاه با کشوری که قوی باشد، نمی جنگد و به دنبال جنگ با کشورهای ضعیف است. آیا در جنگ جهانی اول، آن ها با کشورهای قوی جنگیدند؟ اول جنگ را درست کردند و وقتی همه کشورها ضعیف شدند، بعد آمریکایی ها وارد شدند. جنگ جهانی دوم و جنگ با صدام هم همین گونه بود. صدام در سال 69 به کویت حمله کرد، آن موقع بهترین وقت برای حمله به صدام بود. اما آن سال حمله نکردند. یازده سال عراق را تضعیف کردند تا جایی که صدام اجازه داد کاخ او هم بازرسی شود. بعد که مطمئن شدند هیچ قدرتی ندارد، به او حمله کردند. ظرف کمتر از سه روز آنجا را گرفتند. این یک ترفند تبلیغاتی است و آن ها دوست ندارند دولتی قوی سرکار باشد که مردم هم پشت آن باشند و کشور جلو برود. دوست دارند دولتی باشد که بتوانند به آن ضربه بزنند.

ما 8 سال در دولت بودیم. روز اولی که آمدیم، وضع منطقه چگونه بود؟ آقای بوش در آمریکا در قدرت بود. آیا او جنگ طلب نبود؟ او در سیاست آمریکا، هنرپیشه ای بود که باید نقش جنگی را ایفا می کرد. عراق و افغانستان را اشغال کرده بود و می گفت ایران محور شرارت است و باید به آن حمله شود. وقتی به ریاست جمهوری رسیدم، همین آقای بوش با ما بر سر خروج از عراق مذاکره کرد. او نه تنها می خواست در عراق بماند، بلکه می خواست ایران را هم اشغال کند. اما از همان عراق هم بیرون رفت. پس ما جنگ ایجاد نکردیم بلکه آن را از بین بردیم. در اواخر دولتش گفت که می خواهیم با شما مذاکره کنیم و مذاکره را شروع کرد. دولت بعدی آمریکا هم که آمد، به طور کامل دنبال مذاکره بود. پس دولت ما جنگ را ایجاد نکرد و آن را از بین برد. اما اگر کشور و دولت تضعیف شود، جنگ ایجاد خواهد شد.

خبرنگار: الان احمدی نژاد و بقایی کاندیدا شدند، شاید هر دو بمانند و شاید یکی از آن ها و شاید هم حالات دیگر. اما به هر حال فعلا جریان دکتر احمدی نژاد حضور دارد. جوانان در ایران دو مسئله اصلی دارند. یکی بهبود وضع اقتصاد و دیگری هم آزادی است. چند مورد از موارد اصلی برنامه خود پیرامون این دو موضوع را بفرمایید.

احمدی نژاد: در این چند سال مشکلات اقتصادی زیادی درست شده است. مردم در فشارند و نرخ بیکاری بالا رفته است. برنامه جامعی برای اقتصاد جوان ها داریم. برای آنان که به دنبال فعالیت های علمی و تخصصی و تحقیقاتی با تکنولوژی های بالا هستند، برنامه داریم. برای کسانی هم که می خواهند در بخش تولید و خدمات بروند هم برنامه داریم. بسته کاملی طراحی کردیم تا مشکلات با سرعت زیاد حل شود. این بسته را به صورت محدودتر در دولت قبلی هم داشتیم، اما سیستم تصمیم گیری قبلی اجازه اجرای کامل آن را نمی داد. ولی این بار مصمم هستیم که همه آن را اجرا کنیم و انشالله اجرا خواهد شد. به سرعت شرایط اقتصادی تغییر خواهد کرد و برای مسکن و کار و تحصیل جوانان، تفریح و ازدواج آنان برنامه ریزی کرده ایم و منابع آن را هم پیش بینی کرده ایم.

اما از نظر آزادی باید بگویم که دولت ما، دولتی است که مردم و جوانان آن را اداره می کنند. فرد دیگری نیست که از او آزادی مطالبه کنند. بلکه خودشان هستند. ضمن اینکه معتقد هستم که نباید در آزادی محدودیت قائل شد و حداکثر آزادی باید ایجاد شود. جوانان ما هم جوانانی عدالتخواه، پاک و دلسوز هستند. همه به دنبال کار و خدمت هستند. از کودکی این موارد را می آموزند و در فرهنگ ما این موارد وجود دارد که باید به کشور خود خدمت کرد. دولت هم بستر این را آماده خواهد کرد. همه جای دنیا هم همین گونه است. کشور برای مردم است، نه حکومت ها. ثروت و فرصت و آزادی برای ملت هاست، برای حکومت ها نیست که قدری از آن را بدهند و قدری را ندهند. من با این شیوه و طرز تفکر مخالفم. آزادی برای مردم است و بخشی از آن را باید به دولت بدهند. این روند باید معکوس شود و انشالله معکوس خواهد شد.

خبرنگار: برخی از نخبگان در ایران معتقدند که ورود احمدی نژاد باعث ایجاد شکاف خواهد شد. اصلاح طلبان از دولت مستقر حمایت می کنند و با احمدی نژاد مشکل دارند. اعتدالگرایان نیز شما را قبول ندارند. اصولگرایان نیز انتقادات زیادی به شما دارند. برخی می گویند این مثلث از ورود شما به انتخابات خوشحال نیستند و صلاح نمی بینند. شما برای نگرانی های آنان چه پاسخی دارید؟

احمدی نژاد: ما ساز و کاری را پذیرفتیم که هرچه ملت می گوید همان باید باشد. کسی نمی تواند بگوید که من نگرانم و اجازه نمی دهم ملت رای دهد! شما یک گروه هستید و نظرات خود را می گویید، سایرین هم می گویند و ملت انتخاب می کند. هرچه ملت انتخاب کرد، همه باید احترام بگذارند. نمی شود کسی بگوید که از ملت بالاتر است و این خیلی بد است. مشکل جهان امروز این است که عده ای در کشورها هستند که خود را بالاتر از ملت ها می بینند، از آمریکا تا کره جنوبی این گونه است. این غلط است و من این را قبول ندارم. من یک نفرم و مثل سایرین حرف هایم را می زنم. سایرین هم حرف های خود را بدون تخریب و بی اخلاقی بزنند و مردم انتخاب کنند. نمی توانیم بگوییم که ما نگرانیم و شما نیایید. اما ما همه را به همکاری و برادری دعوت می کنیم. کار در کشور زیاد است. هر کس بخواهد مثبت و مفید باشد، برایش کار وجود دارد. کار تمام نمی شود و پیشرفت هم سقف ندارد و همه را به دوستی دعوت می کنیم. دولت های نهم و دهم، دولت همه گروه های سیاسی بود. در آن دولت ها، محافظه کار و اصلاح طلب و اعتدالگرا وجود داشت. تنها دولتی بود که هم همه در آن حضور داشتند و همزمان همه با آن مخالفت می کردند. همه آزادند در مورد دیگران نظر داشته باشند. عده ای هم از من خوششان نمی آید، ولی من آن ها را دوست دارم و نمی توانم دوست نداشته باشم. من همه 7 میلیارد جمعیت کره زمین را دوست دارم. حتی آقای ترامپ را هم دوست دارم. عملکرد و فکر او را قبول ندارم، اما به عنوان یک انسان نمی توانم او را دوست نداشته باشم. در 8 سالی که من در قدرت بودم، شدیدترین حملات به دولت می شد، اما ما هیچ کدام را پاسخ نمی دادیم.

خبرنگار: شعار انتخاباتی شما چیست؟

احمدی نژاد: البته باید این سوال را از آقای بقایی بپرسید(خنده). شعار هم همان شعار عدالت و مهر و برادری و زنده باد بهار و زنده باد ایران است.

اینرا هم بخوانید

تمدید پنج ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

ایرنانوشت: تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال با در نظر گرفتن …