یارانه های نقدی و چند معما

محمدرضا میر تاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی کمسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس از افزایش تقریبا دو برابری بودجه اختصاصی یارانه ها خبر داد، اما خبرهای دیگری دال بر عدم افزایش مبلغ پرداختی یارانه ها است.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده گفت: کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرده است و لذا یارانه نقدی در سال آینده افزایش نخواهد یافت. محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شده را دلیل وقفه در پرداختی یارانه ها اعلام کرد. به این ترتیب افزایش مبلغ پرداختی یارانه های نقدی در پرده ابهام است.

نرخ تورم در بهمن ماه امسال ۴۵ درصد اعلام شده است. خط فقر از سوی منابع مختلف بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون اعلام شده است که چند برابر متوسط درآمد خانوارها و دریافتی های حقوق بگیران و بازنشستگان است. مبلغ پرداختی ماهانه یارانه ها که شامل ۷۷ میلیون نفر میشود ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که طی ده سال افزایش نداشته است.

افزایش دو برابری میزان پرداختی یارانه های نقدی با توجه به نرخ تورم و گرانی سرسام آور و فقر گسترده ای که دامن ده ها میلیون نفر را فرا گرفته است، مرهمی بر دردهای بیشمار مردم نیست، اما بیشک عدم افزایش آن، پاشیدن نمک بر زخم های آنها هست. این تحریک روان جامعه ای است که “در حالت انفجار زیرپوستی است”. بازی با اعصاب مردمی است که برای از جا کندن بساط حکومتِ سراپا فاسد، تبهکار و دزد دورخیز گرفته اند.

مندرج در ژورنال شماره ۳۱

اینرا هم بخوانید

چرا به انقلابیون 57 حمله میکنند؟ مدافعین حکومت سابق و اصلاح طلبان دیروزی باید عذرخواهی کنند!

در آستانه انقلاب 57 بار دیگر شاهد حملات راست ها به کمونیست ها و چپ …