۲۲ اردیبهشت: معلمان در شهرهای متعددی تجمع و اعتراض کردند.معلم زندانی آزاد باید گردد

از ساعت ده صبح امروز ۲۲ اردیبهشت بار دیگر تجمعات اعتراضی معلمان در شهرهای متعددی برپا شد. معلمان در گروههای بزرگی جمع شدند، سخنرانی کردند، شعار دادند و به سرکوبگریها و بی حقوقیها اعتراض خود را بیان کردند.  این تجمعات به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در اعتراض به ادامه بازداشتها  و  تشدید سرکوبگری ها و سخنان یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و تهدید معلمان معترض به اخراج تهدید و نیز بخاطرعدم پاسخگویی به خواستهایشان، برپا شد. بنا بر گزارشات تا کنونی علیرغم فضای بشدت امنیتی که حکومت در شهرهای مختلف بویژه تهران ایجاد کرده بود، معلمان در شهرهای تهران،‌ اصفهان، مریوان، سنندج، کرمانشاه، شیراز، تبریز، سقز، بیجار، دهگلان، آمل، نورآباد ممسنی،‌ رشت، اهواز، سردشت، اردبیل، شهرضا، کرج، فسا، قزوین، بجنورد، آبدانان، هرسین، اراک، لنگرود، ساری، رضوانشهر، اسلام‌آباد غرب، زاهدان، همدان،‌ دیواندره، گچساران، بوکان، تاکستان تهران، یاسوج و … گرد آمدند تا فریاد اعتراض خود را بلند کنند.  در تجمعات این روز حضور زنان بسیار چشمگیر بود و عکس ها و بنرهای معلمان زندانی در دست شرکت کنندگان، اعتراض تجمع کنندگان به دستگیری ها و تشدید سرکوبگری ها را بیان میکرد. شعار معلم زندانی آزاد باید گردد شعار محوری معلمان معترض در این روز بود و در همه جا طنین اندخته بود.

در تهران از اول صبح در این روز نیروهای امنیتی و لباس شخصی و انتظامی در خیابان بهارستان مستقر شده بودند تا مانع تجمع شوند. جلوی مترو نیز ون های نیروهای امنیتی مستقر شده بودند . معلمان برای حضور در تجمع در حال گرد آمدن بودند، اما نیروهای انتظامی اجازه تجمع به آنان را نمیدادند. مسعود فرهیخته و لطف الله جمشیدی از معلمان دستگیر شده امروز در تجمع تهران در مقابل مجلس هستند.

 در سنندج جمعیت قابل توجهی در تجمع مقابل آموزش و پرورش حضور داشتند و با پخش سرود “مرغ سحر ناله سر کن” شور مبارزه و اعتراض را بازتاب میدادند. عکس هایی از معلمان زندانی، بنری با نوشته “ما خواهان آموزش زبان مادری به صورت رسمی در مدارس هستیم”، “تحصیل رایگان برای کودکان”، “احکام ظالمانه علیه معلمان باید لغو گردد”، از جمله بنرهای قابل توجه در این گردهمای اعتراضی بود. قرائت اسامی معلمان زندانی و کف زدن جمعیت برای آنها، صحنه شورانگیزی از همبستگی و اتحاد را نشان میداد. در مریوان جمعیت بزرگی از معلمان شرکت داشتند و حضور زنان برجسته بود.در این تجمع یکی از معلمان قطعنامه شورای هماهنگی را قرائت کرد و جمعیت با کف زدن بر خواستهای اعلام شده در قطعنامه تاکید گذشت.

در شیراز جمع زیادی از معلمان حضور داشتد و شکرالله احدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان فارس سخنرانی کرد. او در سخنانش بر حقوق قانونی شهروندان برای ایجاد تشکل، برپایی تجمع و تحصیل رایگان برای کودکان تاکید کرد. سپس با گفتن اینکه سلاح ما قلم است وبا شعار “با اهل قلم هرکه در افتاد ور افتاد” به سخنانش ادامه داد و جمعیت با تکرار این شعار او را  همراهی کرد.  سپس بر آزدای بدون قید و شرط معلمان زندانی خصوصا معلمانی که در یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر بازداشت شدند و اسماعیل عبدی که در اعتراض به تشدید فشار ها بر روی معلمان در اعتصاب است و وضعیت جسمی خوبی ندارد اشاره کرد  و فریاد جای معلم زندان نیست سر داد و جمعیت در همراهی با او شعار معلم زندانی آزاد باید گردد، جای معلم زندان نیست را سر دادند. شعارهای دیگر معلمان در این تجمع عبارت بودند از” “روسیه را رها کن فکری به حال ما کن”، “اجرای همسانسازی بدون حقه بازی”، “ننگ ما ننگ صدا و سیمای ما”، “ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما.

در یاسوج با استقرار نیروهای امنیتی در مقابل اداره کل آموزش و پرورش اجازه تجمع به معلمان ندادند و بنا بر گزارشات بیش از ۵۰ نفر از آنها بازداشت شده اند. که اسامی آنها هنوز روشن نیست. در نورآباد ممسنی معلمان با شعارهایی  چون معلمان زندانی آزاد باید گردند،  تحصیل رایگان حق شماست امروز، آموزش و پرورش رو به فناست امروز، هوار هوار امروز سکوت جفاست امروز ، خواستها و اعتراض خود را فریاد زدند. در اهواز  مریم شیرمردی یک از معلمان سخنران تجمع بود و در سخنان خود ضمن اشاره به خواستهای فوری معلمان اعتراض خود را به دستگیری ها اعلام داشت. سپس جمعیت شعارهایی چون معلم زندانی آزاد باید گردد، معلم می میرد، ذلت نمی پذیرد را سر دادند.  در این تجمع یکی از معلمان به اسم سیامک چهرازی بازداشت شد‌.

در رشت معلمان شعار میدادند:” معلم زندانی آزاد باید گردد”، “آموزش رایگان حق فرزندان ایران”، و “وزیر بی کفایت استعفاء، استعفاء”. در این تجمع حضور دانش آموزی با بنر معلم عزیزم من هم کنارت هستم شور و شوقی در جمعیت ایجاد کرد و این شعار با کف زدن در جمع سر داده شد. در اصفهان جو بسیار امنیتی بود. بعد از ظهر روز قبل عمادی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از ضبط وسائل ارتباطی وی، پیامهای سراسر کذب در خصوص اتمام مجوز کانون اصفهان به توسط گوشی و اکانت او به گروههای تلگرامی ارسال شده بود. اما کانون صنفی معلمن اصفهان ضمن محکوم کردن این حرکت بر قانونی بودن تشکل و فراخوان تجمع تاکید کرد. علیرغم همه این تشبثات معلمان برای تجمع به محل آمدند. اما نیروی انتظامی که از قبل در محل مستقر بودند با برپایی تجمع مقابله کرده و معلمان را پراکنده کردند. بدین ترتیب معلمان با پیگیری تجمع و حضور در محل پیام اعتراضی خود را سر دادند.

در کرج یکی از معلمان زن طی سخنانی از اینکه اگر به ما جواب ندهند مدارس را تعطیل میکنیم اخطار میدهد و سخنان او با کف زدن جمعیت همراه میشود.  در قزوین معلمان با شعارهای” ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما” ، “ننگ ما ننگ ما دولت الدنگ ما” خشم خود را فریاد زدند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان همانند همیشه قطعنامه تجمع سراسری روز ۲۲ اردیبهشت را  منتشر کرده بود و در آن موضوع اعتراض تجمعات این روز اعلام شده بود. در این قطعنامه با محکوم کردن اقدامات توام با خشونت علیه معلمان توسط حکومت، بر خواستهای فوری معلمان تاکید شده است. اهم خواستهای اعلام شده معلمان در این قطعنامه عبارتند از:

 آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی،  پایان دادن به برخوردهای توام با خشونت با فرهنگیان و اتمام  پرونده سازی ها و احضار ها و تهدیدات امنیتی، آزادی فوری همه معلمانی که در هفته گذشته در شهرهای تهران، بوشهر، مریوان و سایر نقاط کشور بازداشت شده اند،  رسیدگی فوری به خواسته های اسماعیل عبدی معلمی که در هفتمین سال زندان و علی رغم بیماری های مختلف در دوازدهمین روز اعتصاب غذاست،  اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرای درست رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشستگان.

اسامی معلمانی که طی روزهای ده و یازده اردیبهشت و در مناسبت روز جهانی کارگر بازداشت شده و هنوز در زندانند عبارتند از:رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و علی اکبر باغانی از تهران، محسن عمرانی، محمود ملاکی، رضا امانی فر و اصغر حاجب از بوشهر، اسکندر لطفی از مریوان، هادی صادق زاده از مشهد،

شعبان محمدی از مریوان نیز روز گذشته بازداشت شد. مسعود فرهیخته ، لطف الله جمشیدی و سیامک چهرازی از بازداشت شدگان تجمعات امروز معلمان هستند. تمامی معلمان زندانی و زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید  و شرط آزاد شوند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱،  ۱۲ مه  ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

توماج باید فورا آزاد شود!

قاتلان حاکم، توماج، این خواننده محبوب انقلاب را به اعدام محکوم کردند. رئیسیان وکیل توماج گفته …