هفتادمین جلسه دادگاه حمید نوری

دادستانی سوئد، حمید نوری (با نام مستعار حمید عباسی) را به شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت متهم کرده است. او ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد.

در هفتادمین جلسه دادگاه حمید نوری که روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ – ۸ مارس ۲۰۲۲ برگزار شد و ساعتها ادامه داشت، وکلای مدافع زندانیانی که از کشتار سال ۶۷ جان بدر برده اند، با ارائه مدارک فراوان نشان دادند حمید نوری، نه صرفا یک بازپرس ساده و«ماموری معذور»، بلکه همین امروز شخصی بسیار نزدیک به دستگاه امنیتی، و در هم تنیده به مافیای اقتصادی و حلقه نزدیک به سران حکومت است.

دادگاه در این جلسه نیز در کمال حوصله به دفاعیات این قاتل خطرناک گوش داد. این دادگاه البته نمونه ای انسانی و واقعی از دادگاه هایی است که یک جامعه متمدن باید از آن برخوردار باشد. چیزی که در طول عمر ۴۳ ساله جمهوری اسلامی،هیچ کس حتی به آن نزدیک هم نشده است.

در این دادگاه حمید نوری پیوسته تلاش کرد کل جنایات ۴۳ ساله رژیم را توجیه کند. او میداند شخصا راه فراری از دست عدالت ندارد؛ تلاشش صرفا حفظ سرمایه های شخصی اش در ایران بوده و امید وارست که روزی در یک معامله سیاسی با یک گروگان اسیر در ایران مبادله شود. آرزوی حمید نوری تحقق نخواهد یافت.

مندرج در ژورنال شماره ۵۴

اینرا هم بخوانید

سیل در سیستان و بلوچستان؛ به داد مردم برسیم– کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …