آزمایش موشکی ایران:اروپا هشدار می‌دهد و روسیه دفاع می‌کند

اتحادیه اروپا سه‌شنبه 31 ژانویه از ایران خواست از «عمیق‌تر کردن بی‌اعتمادی» دست بردارد. این هشدار به ایران پس از انتشار گزارش‌هایی داده شده که می‌گوید این کشور دست به آزمایش موشک بالستیک میان برد زده است.

به گزارش خبرگزاری‌های، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «اتحادیه اروپا بار دیگر از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی می‌کند و از این کشور می‌خواهد از هر اقدامی که موجب بی‌اعتمادی بیشتر می‌شود همچون آزمایش موشک‌های بالستیک، پرهیز کند».

در مقابل وزارت امور خارجه روسیه، سه شنبه ابراز عقیده کرد که ایران با آزمایش موشک بالستیک، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای‌اش را نقض نمی‌کند. روسیه فراخوان آمریکا برای برگزاری جاسه فوری شورای امنیت به منظور بررسی آزمایش موشکی ایران را باعث «تنش آمیز شدن اوضاع» دانست.

سرگئی ریباکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره به خبرگزاری اینترفاکس گفت: «چنین اقدامی (آزمایش موشک بالستیک) در صورت روی دادن، نقض قطعنامه نیست».

این در حالی است که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که طی آن توافق هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی تصویب شد، تهران را از اقدامی همچون آزمایش موشک‌‌های بالستیک منع می‌کند.

هشدار ایران به آمریکا

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه به آمریکا هشدار داد و از این کشور خواست به دنبال «بهانه» برای ایجاد «تنش‌های جدید» نباشد.

ظریف در کنفرانس خبری مشترک با جان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «امیدواریم که برنامه دفاعی ایران از سوی ایالات متحدخ آمریکاب رای ایجاد تنش‌های جدید، بهانه قرار نگیرد».

ظریف البته آزمایش موشک بالستیک در ایران را که خبرش را مقام‌های آمریکایی اعلام کرده و خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در این باره شدند، تایید یا رد نکرد.

شدت تنش میان تهران و واشینگتن در روزهای اخیر در پی دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در ممنوعیت 90 روزه ورود اتباع 7 کشور از جمله ایران به آمریکا، افزوده شده است.

در کنفرانس خبری وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: «فرانسه بارها نگرانی خود را از ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران که در برابر اعتماد سازی مانع ایجاد می‌کند، ابراز نگرانی کرده است».

پس از او ظریف گفت که برنامه موشک‌های بالستیک ایران «برخی از توافق هسته‌ای» نیست و موشک‌های ایرانی «برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند».
العربیه

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …