آغاز اعتصاب کارگران پروژه ای داربست بند فاز‌ ۱۴ در سایت کنگان

بنا بر خبر منتشر شده در کانال تلگرامی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی امروز چهارشنبه اول تیرماه کارگران  پروژه ای داربست بند شاغل در فاز ۱۴ در سایت دو کنگان، با خواست  بیست روز کار و ده روز استراحت و افزایش دستمزد هایشان به میزان لیست  پیشنهادی خود وارد اعتصاب  شدند.  با اعتصاب کارگران پروژه ای داربست بند باقی بخش های کار پایپینگ اعم از برق و ابزار دقیق، جوشکاری، کار فیترها و لوله گذاری نیز عملا متوقف می شود و با توجه به خواستهای مشترک این خود زمینه را برای گسترش اعتراض به بخش های دیگر فراهم تر میسازد.

طبق این خبر تاکید این کارگران اینست که مزد هیچ نیروی پروژه ای از ۲۵ میلیون تومان نباید کمتر باشد. بویژه اینکه سونامی گرامی تاثیر مستقیمی بر پایین آمدن قدرت خرید کارگران و سطح معیشت و زندگی کل جامعه داشته است و این وضعیت بر خواست  افزایش دستمزدها به عنوان یک مطالبه فوری از سوی همه کارگران تاکید بیشتری میگذارد.

 بنا بر همین خبر علیرغم اینکه مدیریت پایپینگ تحت عنوان کمپین مرکزی، برای آرام نگه داشتن فضای اعتراض در نفت از قبل اعلام کرده بود که تا سال ۱۴۰۲ هیچ کارزار دیگری نخواهند داشت، نیروهای داربست بند مستقیما خود فراخوان به آغاز اعتصاب این روز را داده اند.

در بخشی از اطلاعیه شورای سازماندهی در مورد این حرکت اعتراضی چنین آمده است:”کارگران داربست بند حدود دو هزار نفر هستند و تا کنون شمار قابل توجهی به این اعتصاب که فراخوانش از قبل داده شده بود پیوسته اند. دو سال است که ما کارگران پروژه ای با خواست بیست روز کار و ده روز استراحت و افزایش حقوقها مطابق لیست درخواستی خود دست به اعتراض میزنیم. در جاهایی پیمانکاران ناگزیر به آن تن داده اند ولی بسیاری جا ها یا نپذیرفته اند و یا اگر پذیرفته اند فقط قول و وعده بوده و اجرایی نشده است.

ضمن اینکه خواست اصلی ما ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و سخت و زیان آوری مشاغل مان است و اگر امروز ما بر ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت میکوبیم برای این است که قبلا بر سر آن اجماع کرده ایم اما بدون شک قدم بعدی برای ما طرح شیفت کاری ۱۴ / ۱۴ خواهد بود. گفتنی است که با اعتصاب همکاران پروژه ای داربست بند باقی بخش های کار پایپینگ اعم از برق و ابزار دقیق، جوشکاری، کار فیترها و لوله گذاری نیز متوقف می شود و همکاران ما در این بخش ها خشنود از این اعتصاب محل کار را ترک میکنند و به شهرهای خود میروند. “

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه خبری خود  بر اتحاد و همبستگی همه بخش های کارگری و نیز بر سر دو خواست فوری افزایش حقوقها و تغییر شیفت های کاری و بکارگیری تجربه کارگران در هفشجان که سال گذشته مجمع عمومی خود را تشکیل دادند و در مجمع شان نمایندگان واقعی شان را برگزیدند  تاکید کرده  است. شورای سازماندهی اتکاء به مجامع عمومی و سازماندهی سراسری اعتراضات را یک اقدام مهم در جهت پیشبرد قدرتمند تر اعتراضات خوانده است. حزب ضمن حمایت از اعتراضات کارگران داربست بند کنگان بر حمایت بخش های مختلف مراکز نفتی از این اعتراضات و پشتیبانی از خواستها و مبارزات این کارگران تاکید دارد. دست پیمانکاران مفتخور باید از مراکز نفت و در همه مراکز کارگری کوتاه شود. جنبش برای خواست افزایش دستمزدها یک گام مهم برای همه کارگران برای مقابله با سونامی گرانی و عقب زدن برنامه جراحی اقتصادی دولت است. این جنبش را باید در سطح سراسری تقویت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱ تیر ۱۴۰۱، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲

******

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، اعتصاب کارگران داربست بند نفت  و یک خبر دیگر

روز اول تیرماه  بازنشستگان تامین اجتماعی در تداوم اعتراضاتشان در اهواز تجمع کردند و شعارهای اعتراضی خود را سر دادند. با وجود گذشت چند ماه ازآغاز سال هنوز تکلیف میزان افزایش حقوق آنها و کارگران بخش دولتی روشن نیست. دولت این افزایش را فقط ده درصد اعلام کرده  و کارگران و بازنشستگان به آن اعتراض داشته و در این دو هفته بازنشستگان اعتراضات قدرتمندی را به جلو برده ند تا جاییکه وزیر کار را ناگزیر به استعفا کردند و کاری کردند که مجلس اسلامی مصوبه دولت در این رابطه را باطل  اعلام کرد. دولت هم در مقابل این تصمیم جلسه شانه بالا انداخته و میگوید مجلس در مقام و جایگاهی نیست که در این مورد تصمیم گیری کند. بدین ترتیب مجلس و دولت دعوایشان بالا گرفته و این وسط حکومت دارد کارگران را سر میدواند. اعتراضات علیه مصوبه هیات وزیران تا لغو کامل آن از سوی دولت رئیسی ادامه دارد و یکشنبه های اعتراض برای تاکید بر کل خواستها در پیش است. خواست بازنشستگان افزایش دستمزدها به بالای خط فقر و متناسب با قیمت واقعی هزینه های زندگی است. بعلاوه درمان و تحصیل رایگان برای همه ، پرداخت دیون دولت به صندوق بازنشستگی و پایان دادن به اختلاس ها و نیز پایان دادن به سرکوبگری ها از دیگر مطالبات اعلام شده بازنشستگان است. حزب بر اتحاد و همبستگی بازنشستگان در برابر سردواندنهای حکومتیان و نیز حمایت وسیع مردم از خواستها و اعتراضات بازنشستگان تاکید دارد.

– در گزارش خبری قبلی از آغاز اعتصاب بزرگ نیروهای داربست بند های نفت  که از صبح امروز یکم تیرماه آغاز شده  خبر دادیم. بنا بر گزارشات منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت این اعتراضات توسط نیروهای داربست بند شاغل در پیمانکاری های آپادانا، فراسکو، ساختار صنعت، رستاک پویا، اکسیر صنعت و ایده سازان، از صبح امروز آغاز شده و گروه های دیگری از کارگرن  داربست بند در فازهای ۱۳/۱۱/۱۰/۹ و ۱۴ نیزبرای پیوستن به اعتصاب اعلام آمادگی کرده اند. بدین ترتیب دامنه اعتصاب دارد گسترش می یابد.

– روز اول تیرماه کارگران شاغل در شهرداری خرمشهر، در اعتراض به عدم پرداخت ۱۷ ماه حقوق معوقه، دست به اعتصاب زدند و مقابل شهرداری تجمع کردند. به گفته کارگران  طی روزهای اخیر مسئولان شهرداری، تنها مبلغی بسیار ناچیز تحت عنوان علی‌الحساب به کارگران پرداخت کرده اند. سطح نازل دستمزدها، تعویق پرداخت بیش از یکسال دستمزدها و قراردادی های موقت برده وار کار موضوعات مورد اعتراض این کارگران است.  در همین رابطه کارگران شهرداری خرمشهر قبلا نیز اعتراض داشته و دست به راهپیمایی زدند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

کارزار حمایت از شریفه محمدی شماره ۸:اتحادیه‌های کارگری بیشتری به کارزار حمایت از شریفه محمدی پیوستند

اتحادیه خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا با ارسال سه نامه اعتراضی به دبیر کل …