آمریکا قطعنامه شورای امنیت در باره آتش بس فوری در غزه را وتو کرد

*آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آتش‌بس فوری در غزه در نهایت رای لازم برای اجرا را نیاورد.

ایالات متحده آمریکا همانطور که پیشتر اعلام کرده بود این قطعنامه را وتو کرد.

نتایج رای‌گیری در شورای امنیت ۱۳ رای مثبت به نفع آتش‌بس فوری و ایالات متحده آمریکا بعنوان عضو دائم رای منفی و وتو داد و بریتانیا نیز رای ممتنع داد.

سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد که دقایقی پیش قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو کرد، می‌گوید علت مخالفت کشورش این است که «یک آتش‌بس غیرمشروط» به حماس «اجازه بقا و تجدیدقوا» خواهد داد.

نماینده آمریکا در جلسه اضطراری امروز شورای امنیت خطاب به سایر اعضا گفته که «هیچ کشوری نباید آنچه حماس در روز هفتم اکتبر مرتکب شد را تحمل کند».

«اگر هر کدام از کشورهای ما شاهد چنین حمله‌ای بودند ما از این شورا توقع داشتیم که بر حق ما برای دفاع و حفاظت از شهروندانمان تاکید مجدد کند».

به عقیده سفیر آمریکا در این جلسه غیرمنطقی‌ترین بخش قطعنامه پیشنهادی درخواست برقراری یک «آتش‌بس بدون قید و شرط» بوده است.

او گفته از نظر آمریکا چنین آتش‌بسی «خیلی ساده حماس را پابرجا نگه خواهد داشت و به این گروه فرصت تجدیدقوا خواهد داد تا چیزی شبیه هفتم اکتبر را دوباره تکرار کند».

آمریکا قطعنامه پیشنهادی در جلسه امروز شورای امنیت را «فرمولی برای فاجعه هم برای اسرائیل و هم برای فلسطینیان و تمامی منطقه» ارزیابی کرده است و گفته همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرده راه حل تشکیل دو کشور مستقل تنها راه حل برای رسیدن به یک صلح پایدار است.

جلسه اضطراری امروز شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود.بی بی سی

*******************

اخبار قبلی در این مورد

دویچه وله:شورای امنیت سازمان ملل رأی‌گیری در باره طرح ارائه‌شده از سوی امارات متحده برای وقفه در نبردها را به ساعات پایانی امشب به وقت اروپا موکول کرد. اسرائیل می‌گوید که اعضای حماس در زندان‌های زیرزمینی نگاه داشته خواهند شد.

*آمریکا از درخواست‌ها برای آتش بس در غزه حمایت نمی‌کند

*آلمان می‌گوید از وقفه‌های بیشتر در جنگ اسرائیل و حماس حمایت می‌کند

رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است که از آتش بس فوری در غزه حمایت نمی‌کند.

وی در نشست شورای امنیت گفت: «ایالات متحده قویا از یک صلح پایدار حمایت می‌کند، که در آن هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی‌کنیم.»

آقای وود گفت: «این(آتش بس) فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به دیدن صلح پایدار ندارد».

ایالات متحده یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که حق وتوی قطعنامه را دارد.انتظار می‌رود رای گیری در شورای امنیت اواخر امروز انجام شود.

*سفیر اسرائیل در سازمان ملل درخواست‌های آتش‌بس را قاطعانه رد کرد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، قاطعانه درخواست آتش‌بس را رد کرد.

او گفت که «آتش‌بس کنترل حماس بر غزه را تثبیت می‌کند» و این پیام را ارسال می‌کند که «حماس به خاطر جنایات عمدی‌اش بخشیده می‌شود.»

او گفت که جامعه جهانی برای ظلم به مردم غزه به حماس «چراغ سبز» نشان داده است.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت: «بدون فشار نظامی اعمال شده بر حماس، هیچ دیپلماسی دیگری نمی‌تواند آزادی گروگان‌ها را تضمین کند.»

*

گوترش: حملات حماس هرگز نمی‌تواند مجازات گروهی غیرنظامیان فلسطینی را توجیه کند

آنتونیو گوترش گفت که حملات بیرحمانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، اسرائیل را از اتهام نقض قوانین حقوق بشر تبرئه نمی‌کند.

او افزود که به مردم در غزه گفته میشود که مثل توپ های انسانی بدون رعایت مسائل ابتدایی حیاتی، از این طرف به آنطرف بروند «در حالیکه هیچ کجای غزه امن نیست».

او گفت که خانوادهها همه چیز خود را از دست دادند و روی زمین سخت میخوابند. بحران غذایی وجود دارد و اغلب مردم در غزه از گرسنگی رنج میبرند.

او در پایان سخنانش گفت که بی قید و شرط حملات ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل را محکوم میکند و خواهان آزادی فوری گروگانهای اسرائیلی توسط حماس است .

او افزود: «اما وحشیگری حماس هرگز نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطینی را توجیه کند.»

آنتونیو گوترش در ادامه سخنرانی خود درباره کمک‌های سازمان ملل در غزه گفت: «ما در غزه در نقطه شکست قرار داریم.»

او گفت که «مردم غزه در وضعیت کابوس انسانی قرار دارند.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که خطر برهم خوردن کامل نظم عمومی و فروپاشی کامل سیستم کمکهای بشردوستانه در غزه وجود دارد و به همین دلیل از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد استفاده کرده و خواهان برگزاری این نشست شده است.

او همچنین به فشار بر مردم غزه برای آوارگی دسته جمعی به سوی مصر هشدار داد و تاکید کرد که جنگ غزه خطری برای امنیت و صلح بین المللی است.

او گفت که تهدید امنیت کارکنان سازمان ملل در غزه بی‌سابقه است: «بیش از ۱۳۰ تن از همکاران من تا کنون کشته شدند که بسیاری از آنه به همراه خانواده هایشان بودند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت غزه صحبت کرد.

قرار است تا ساعاتی دیگر قطعنامه درخواست آتش‌بس فوری به رای گذاشته شود.

گوترش درباره این نشست به نمایندگان گفت که «مردم غزه شاهد ورطه‌ای بی‌انتها» هستند و جامعه جهانی باید «هر کاری که می‌تواند برای پایان دادن به مصیبت‌های» آنها انجام دهد.

او از حاضران در نشست شورای امنیت خواست تا برای برقرار آتش‌بس فوری بشردوستانه، برای حفاظت از جان غیرنظامیان و ارسال سریع کمک‌های نجات بخش تلاش کنند.»

او همچنین درباره راه حل دو کشوری که تنها امکان عملی برای آینده صلح آمیز در این منطقه است، صحبت کرد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: «چشم‌های جهان – و چشم‌های تاریخ- به ما دوخته شده‌ است.»

*قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت؛ سفیر فرانسه گفت که دیپلمات‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند

*رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه ساعاتی به تعویق افتاد

رای گیری در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه آتش‌بس در غزه به ساعت ۱۰ شب به وقت لندن منتقل شد.

ندی توفیق خبرنگار بی‌بی‌سی که از نیویورک گزارش می‌دهد می‌گوید که تعویق زمان رای گیری به دلیل ملاقات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عربی در واشنگتن انجام شده است.جلسه شورای امنیت مطابق قرار قبلی در ساعت ۳ به وقت لندن آغاز شد.برگرفته از دویچه وله،بی بی سی و رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …