آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۹ خرداد در گزارش جدید خود به شورای حکام اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز در برجام است.

بر اساس بر آورد آژانس، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران تا روز ۱۵ مه ۲۰۲۲، به سه هزار و ۸۰۹ کیلوگرم رسیده است.آژانس می‌گوید این افزایش در حالی است که بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌‌شده در اختیار داشته باشد.میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران از ۹.۹ کیلوگرم به ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

آژانس در گزارش روز دوشنبه خود تصریح کرد که ایران پاسخ‌های کمی به سوالات قدیمی این نهاد در مورد منشاء ذرات اورانیوم پیدا شده در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده خود داده است.

آژانس افزوده است: «ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که در ارتباط با یافته‌های آژانس در آن سایت‌ها، از لحاظ فنی معتبر باشند. موضوعات پادمانی مربوط به این سه مرکز همچنان حل نشده باقی مانده‌اند».

بازرسان آژانس تاکنون سه محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در تورقوزآباد، حومه تهران، و یک مورد دیگر در اصفهان است که هر دو آن‌ها «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …