ابراز همدردی خانواده‌های معدنچی سنگرود با معدنچیان زمستان یورت

در پی حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان یورت در استان گلستان و در شرایطی هنوز عملیات امداد برای نجات باقیمانده معدنچیان محبوس ادامه دارد، گروهی از خانواده‌های کارگران جان باخته در حوادث کار معدن  زغال سنگ سنگرود (واحد البرز غربی) در استان گیلان با ارسال پیامی همدردی خود را با بازماندگان این حادثه اعلام کردند.

صرف‌نظر از ابراز همدردی‌هایی که در روزهای گذشته از سوی گروه های مختلفی از مردم متوجه کارگران حادثه دیده معدن زمستان یورت و اعضای خانواده‌های آنها شده است، شاید وجه اهمیت پیام خانواده‌های معدنچی زغال‌سنگ سنگ رود در این باشد که تا همین چند سال پیش که هنوز فعالیت این واحد معدنی متوقف نشده بود، شمار قابل توجهی از کارگران براثر حوادثی مشابه جان خود را از دست داده بودند.

متن پیام همدردی خانواده‌های کارگران کشته شده، معدن زغال‌سنگ البرز بدین شرح است:

ما هم طعم  تلخ مصیبت انفجار معدن را که موجب کشته شدن مردان نان‌آور دست‌کم ۲۰ خانوار شد را چشیده‌ایم و در این لحظات جان‌کاه آرزوی صبر وشکیبایی از خدا برای شما عزیزان را داریم.

۲۱ سال قبل  بود که خبر انفجار معدن ذغال‌سنگ سنگرود رودبار دهان به دهان چرخید؛ در این حادثه ۲۰ کارگر کشته  و حدود ۵۰ کارگر دیگر مجروح شدند. آن روزها که هنوز از شبکه‌های مجازی خبری نبود، نه پُروفایلی سیاه شد و نه پُستی در ماتم کشته شدگان معدن سنگرود لایک خورد. اما دلهای نگران هزاران کارگر چشم انتظار پدر کارگری بودند که به عمق معدن رفته و خبری از سلامتش نبود و همه پرسان پرسان جویای حال عزیزانشان بودند.

این پایان کار معدن سنگرود رودبار نبود، با تعطیلی ۱۷ ماهه معیشت قریب یک هزار کارگر این معدن دچار فراز و فرود شد، با پیگیری مسئول وقت معدن شروع بکار دوباره کرد اما رفته رفته از نیروهایش کاسته شد تا بعد از چندین دهه مهر تعطیلی بر پیکره این معدن خورد.

معدن سنگرود در کنار دامداری و کشاورزی مهمترین منبع درآمد و امرار معاش بخش اعظمی از ساکنین دو بخش عمارلو و خورگام بود و کارگران و نان آوران بسیاری را در همین معدن مشغول بکار کرده بود که به واسطه آن شور و نشاط در بیش از ۵۰ روستای این دوبخش برقرار بود و زندگی جریان داشت.

معدن سنگرود که تعطیل شد، ساکنانش کوچ کردند، مدرسه شبانه روزی اش تعطیل شد و از گلدسته مسجدش دیگر صدای اذان بلند نشد و خاطرات سی چهل ساله کارگرانی که اگر بعد از کار طاقت فرسای تونل آنها را می دیدی همه سیاه و یک رنگ بودند تا لقمه نانی را برای زن و فرزند خود تهیه کنند، به ویرانی تبدیل شد.بیاد جان باختگان امروز معدن زغالسنگ آزاد شهر و انفجار تونل شماره ۹ دیروز معدن سنگرود!ایلنا

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …