اتحادیه اروپا «تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل سرکوب معترضان اعمال خواهد کرد»

لورنس نورمن خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از قول دیپلمات ها می گوید که اتحادیه اروپا تحریم هایی را به دلیل سرکوب اعتراضات شهروندان ایرانی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحایده اروپا شب گذشته در بیانیه ای به نمایندگی از دولت‌های عضو این اتحادیه به اشاره به سرکوب اعتراضات در ایران از سوی حکومت گفته بود «برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات غیرخشونت‌آمیز،غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است. مردم در ایران مانند هر جای دیگر حق اعتراض مسالمت آمیز دارند. این حق باید در هر شرایطی تضمین شود.»

در این بیانیه گفته شده است «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از مقامات ایرانی می‌خواهند که اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که ایران یکی از امضا کنندگان آن‌ها است، به درستی رعایت کنند.»

بیانیه آقای بورل می گوید «از ایران انتظار داریم که فورا سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات را متوقف و دسترسی به اینترنت و همچنین جریان آزاد اطلاعات را تضمین کند. علاوه بر این، ما از ایران انتظار داریم که تعداد کشته‌ها و دستگیرشدگان را روشن، همه معترضان غیرخشونت‌آمیز را آزاد و روند مناسبی را برای همه بازداشت‌شدگان فراهم کند.»

در بیانیه خواسته شده تا جمهوری اسلامی ایران پرونده قتل مهسا امینی را «به درستی مورد بررسی قرار دهد» و عامل یا عوامل این قتل پاسخگو باشند.

بیانیه جوزپ بورل می گوید اتحادیه اروپا «برای بررسی همه گزینه‌هایی که در اختیار دارد» به رسیدگی به موضوع قتل مهسا امینی و نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به اعتراضات تا قبل از نشست بعدی شورای روابط خارجی، ادامه خواهد داد.از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …