اخبار و گزارشات مرتبط با نشست “مجمع جهانی اقتصاد” در ریاض.

*وزیر خارجه آمریکا طی سخنرانی در روز دوشنبه 10 اردیبهشت در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت: «بحران غزه بدترین بحران در منطقه از سال 1948 است و ما با شرکای خود برای مقابله در سراسر منطقه برای پایان دادن به درگیری و اطمینان از عدم گسترش دامنه آن تلاش می‌کنیم.»وی از حماس خواست، به سرعت درباره پیشنهادات آتش‌بس در غزه برای تغییر وضعیت این باریکه تصمیم‌گیری کند.

او افزود که کشورش قویا از اسرائیل و تلاش‌های آن برای جلوگیری از تکرار آنچه در 7 اکتبر رخ داد، حمایت می‌کند اما در عین حال مصمم است از رنج انسانی که روزانه در غزه مشاهده می‌شود، جلوگیری کند؛ جایی که زنان و کودکان در میان تیراندازی دو طرف گرفتار هستند و بحران دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نیز وجود دارد.او تاکید کرد که بهترین راه برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه، دستیابی به آتش‌بس و سپس آزادی گروگان‌ها است.وزیر خارجه آمریکا افزود: «در این زمینه پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای از سوی اسرائیل ارائه شده است و در حال حاضر تنها چیزی که بین ساکنان غزه و برقراری آتش‌بس وجود دارد، حماس است و باید به زودی در این باره تصمیم گیری کند.»وی ادامه داد که آمریکا صراحت اعلام کرده است که در صورت عدم وجود طرحی برای اطمینان از آسیب نرسیدن به غیرنظامیان، حمایت از عملیات نظامی گسترده در رفح امکان پذیر نخواهد بود و گفت که تا کنون هیچ طرحی وجود ندارد که به ایالات متحده اطمینان دهد که می‌توان از غیرنظامیان به طور مؤثر محافظت کرد.بلینکن افزود که کشورها همچنان آمریکا را رهبر جهان می‌دانند و اگر این رهبری غایب باشد، طرف دیگری وجود خواهد داشت که جهان را به سمت جهت غیر مثبت هدایت می‌کند و ممکن است نیز خلاء ایجاد شود.رادیو آمریکا

*ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن طی سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت که «ایدئولوژی که دولت اسرائیل را رهبری می‌کند اعتقادی به راه حل دو کشوری ندارد.»

الصفدی افزود: «اسرائیل علناً می‌گوید راه حل دو کشوری را نمی‌پذیرد و قطعنامه‌های بین‌المللی را رد می‌کند» و افزود: «شهرک‌سازی اسرائیل باعث از بین رفتن راه حل دو کشوری می‌شود.»وزیر خارجه اردن افزود: «جهان باید با نتانیاهو مقابله کند و اجازه ندهد منطقه را به جنگ بکشاند.»او همچنین گفت که «اتخاذ هر گونه رویکردی در غزه باید بخشی از راه حل جامع برای مسئله فلسطین باشد».

در جریان نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در 28 تا 29 آوریل در شهر ریاض، تعدادی از مسائل و موضوعات مورد توجه بین‌المللی مانند مقابله با چالش‌های گوناگون اقتصادی و ژئوپلیتیکی کنونی به منظور پیشبرد همکاری‌های جهانی و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه دهم اردیبهشت در ریاض برگزار شد.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج در ریاض گفت که واشینگتن از دستیابی آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها حمایت می‌کند.

بلینکن در ادامه گفت «واشینگتن توجه زیادی به رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه داشته است و پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.»او گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر لزوم برداشتن گام‌هایی موثر برای کاهش رنج انسانی در غزه تاکید کرد.

وی افزود که ایالات متحده در چند هفته گذشته «پیشرفت‌های محسوسی» را درباره وضعیت انسانی در غزه مشاهده کرده است، اما از اسرائیل خواست تا تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش دهد.بلینکن موثرترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه را دستیابی به آتش‌بس دانست و افزود: «واشینگتن به تلاش‌های خود برای جلوگیری از گسترش جنگ در غزه ادامه می‌دهد.»

او در ادامه گفت: «ما با شرکای خود برای دستیابی به راه حلی پایدار با ضمانت‌های امنیتی برای اسرائیل کار می‌کنیم» . افز.د که حمله ایران به اسرائیل نشان‌دهنده افزایش تهدیدات در منطقه است.بلینکن در مورد تنش‌ها در دریای سرخ نیز گفت که «باید به مسئله دریانوردی در دریای سرخ رسیدگی و با حملات حوثی‌ها مقابله شود» و افزود: «هدف قرار دادن کشتیٰ‌های باری در دریای سرخ بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد».

بلینکن همچنین از تلاش‌های ملک سلمان، پادشاه سعودی برای دستیابی به صلح در یمن قدردانی کرد.از سوی دیگر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان این نشست گفت: «در تلاش هستیم تا مواضع کشورهای خلیج و آمریکا را هماهنگ کنیم.»وی افزود: «تشدید تنش نظامی در خاورمیانه بسیار خطرناک است و باید تلاش‌های دیپلماتیک برای در امان ماندن منطقه از خطرات جنگ افزایش یابد.»وزیر خارجه قطر همچنین خواستار اعمال آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها شد. ازالعربیه

*دویچه وله: نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با موضوع جنگ غزه

نشست ویژه دو روزه مجمع جهانی اقتصاد امروز در عربستان سعودی با محوریت وضعیت نوار غزه آغاز به کار کرد. در این اجلاس حدود هزار شرکت‌کننده، دوازده رئیس دولت و نیز وزیران خارجه از خاورمیانه و اروپا و آمریکا حضور دارند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان فردا دوشنبه ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) راهی ریاض می‌شود و وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا نیز در نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد شرکت خواهند کرد.

بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد دیروز شنبه ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) در رابطه با جنگ غزه گفت که “نوعی شتاب جدید در گفت‌وگوها در مورد گروگان‌ها وجود دارد (…) و همچنین راهی برای خروج از بن‌بستی که در نوار غزه در آن قرار گرفته‌ایم دیده می‌شود”.

وضعیت انسانی حاکم بر نوار غزه پس از بیش از شش ماه جنگ میان اسرائیل و حماس اسلام‌گرا و نیز ابعاد منطقه‌ای آن مانند نقش جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در دستور کار قرار دارند.

پس از نشست ویژه شش‌جانبه عربی در ارتباط با غزه، اجلاس دو روزه مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه رسما در ریاض آغاز خواهد شد.

هشدار عربستان نسبت به پیامدهای اقتصادی جنگ غزه

در آغاز نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، کشور میزبان عربستان نسبت به پیامدهای منفی جنگ غزه برای اقتصاد جهانی هشدار داد و خواستار ثبات در منطقه شد.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی در یکی از اولین میزگردها گفت که جنگ میان حماس و اسرائیل و نیز درگیری‌ها در اوکراین و دیگر مناطق، “تأثیر شدیدی بر فضای اقتصادی داشته است”.

الجدان با تأکید بر ضرورت تنش‌زدایی گفت: «فکر می‌کنم کشورها، رهبران دولت‌ها و مردم باید با خونسردی خود تأثیرگذار باشند. منطقه به ثبات نیاز دارد.»

عباس: وضعیت غزه بدتر از “جنگ جهانی دوم در آلمان است”

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی، ویرانی در نوار غزه را بی‌سابقه توصیف کرد. عباس در مراسم گشایش مجمع جهانی اقتصاد گفت: «آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، هرگز پیش از این، حتی در جنگ جهانی دوم در آلمان رخ نداده است.» او به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد که چند روز پیش در پارلمان اتحادیه اروپا اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود. عباس گفت که سه چهارم نوار غزه ویران شده است. ویچه وله

اینرا هم بخوانید

درخواست کمک اردن از کشورهای عربی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و اسلحه مرتبط با جمهوری اسلامی

اردن از کشورهای عربی همسایه خود خواست با افزایش نگران‌کنندهٔ قاچاق مواد مخدر و اسلحه …