اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

اخراج از کلاس درس بخاطر پوشیدن شلوار جین

روز یکشنبه ١٢ فوریه دختر دانش آموز ١٣ ساله ای به اسم ماردین ساکن “بنه سلاوی” از توابع شهر اربیل کردستان عراق توسط معلم از کلاس درس اخراج میشود. ماردین به منزل مراجعه نمیکند و زیر تانکر آب مدرسه بخواب میرود. پدر این دانش آموز بعد از اطلاع از این ماجرا و مراجعه به مدرسه، دلیل اخراج از کلاس درس را از معلم جویا میشود. معلم اظهار میدارد که او از کلاس اخراج نشده است.

بعد از پیدا شدن ماردین معلوم میشود که معلم کلاس بخاطر پوشیدن شلوار جین به این دانش آموز تذکر میدهد و او را از کلاس بیرون میکند.

اکنون پدر این دختر در اعتراض به این رفتار در حق به دخترش در مدرسه به دادگاه شکایت کرده است.

 

نوشته آتنا فرقدانی در سالگرد انقلاب

آتنا فرقداني، زندانی سیاسی سابق، هنرمند و فعال حقوق مدنی در يادداشتی پرمعنی با عنوان «كدام ۳۸سال؟ كدام جشن؟»، به انقلاب سال ۵۷ و اهدافی که هنوز محقق نشده اند پرداخت:

«در همین روزها سرود بوی گل سوسن و یاسمن آید، از بلندگوی زندان قرچک پخش می شد و یکی از زندانیان هم سن و سال خودم، با این سرود شروع به رقصیدن کرد!

ناخود آگاه تصویر«بلیزر معروف» در ذهنم نقش بست و همان لحظه، خودکار قرمز و سیاه را به خشم برای به تصویر کشیدنش به خدمت گرفتم.

دختر هم چنان می رقصید و از خودم می پرسیدم برای بوی گل سوسن و یاسمنی که هرگز نیامد خوشحال است؟! یا برای اینکه چشم یزید زمان ز حلقه در آید؟!

طاقت نیاوردم و به کنارش رفتم. گفتم این همه احساس را خرج کسی کن که وقتی به سوی تو رهسپار است و از او می پرسند چه احساسی داری، نگوید هیچ!!

دختر از رقصیدن بازماند و گفت: اگر چندین سال از عمرت را در زندان باشی و شادی و نشاط از زندگیت رخت بسته باشد، با ریتم تند دروغین ترین شعارها می رقصی تا روزگار بگذرد!

به ۳۰ سال از زندگیم که در زندان بستری شده است اندیشیدم و هشت سالی که در آن نبودم… اما این روزها زخمی ترین هم نسل های من از خود می پرسند: کدام ۳۸ سال؟!! بوی گل سوسن و یاسمنی که نیامد هیچ… ۳۸ سال عطر زمستان کنون از وطن آید… جان ز تن زندگان سوی کف آمد… چرا که نمی گذرد این روزگار تلخ تر از تلخ…! – آتنا فرقدانی

 

قرار بازداشت معصومه ضیاء فعال مدنی

روز ۲۰بهمن دستگاه قضایی قرار بازداشت معصومه ضیاء که از ۱۷ دی ماه در انفرادی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد، برای یک ماه دیگر تمدید کرد.

روز جمعه ۱۷ دی‌ماه، معصومه ضیاء هنگام بازگشت از سفر خارج کشور در فرودگاه توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

 

شیما بابایی به دادسرای اوين احضار مي شود

شیما بابایی، فعال مدنی، به ‌صورت تلفنی برای ارائه آخرین دفاعیات به شعبه سوم دادسرای اوین احضار شد.

وی تاکنون چندین بار از سوی دفتر وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرارگرفته است. اتهام شيما بابايی، تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی عنوان شده است. اين دانشجوی مهندسی عمران در تجمعات لاستیک دنا و زندان اوین شرکت کرده بود.

 

افزایش فعالیت گشت های ارشاد علیه حقوق زنان

فرمانده سپاه در بروجرد، خواستار افزایش فعالیت گشت های ارشاد در بروجرد جهت سرکوب هرچه بیشتر زنان شد. مجيد سوری، ۱۹بهمن در همايشی گفت:  از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌خواهیم تا در قالب ارشاد محلات در جهت کاهش آمار بدحجابی قدم بردارند. وی تاكيد كرد كه، با فعال کردن ارشاد محلات در بروجرد، در ابتدا معضلات اجتماعی در هر محله شناسایی می‌شود و در مرحله بعدی شورا تعیین می‌کند که چه فردی برای تذکر وارد عمل شود.

 

اسیدپاش خواستگار پس از شنیدن جواب منفی

مردی که پس از شنیدن پاسخ منفی از دختر موردعلاقه‌اش، روی او اسید پاشیده بود، بازداشت شد.

 

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بازنشستگی پیش از موعد زنان و مرخصی دو هفته ای پدران

خبرگزاری هرانا ـ محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس ایران گفته است که مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه مجلس درباره بازنشستگی زنان با ۲۰ سال خدمت یا همان بازنشستگی پیش از موعد٬ مخالفت کرده است. خدابخشی همچنین مرخصی دو هفته ای مردانی که صاحب فرزند می شوند را نیز مغایر سیاست های کلی برنامه ششم عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم از ایرادات شانزده گانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت که مغایرت های اعلام شده از سوی مجمع با سیاست های کلی نظام همزمان با رفع ایرادات شورای نگهبان به برنامه ششم مورد بررسی قرار می گیرد.

 

بازنشستگی ۲۰ ساله زنان برای سن بالای ۵۵ یا ۶۰ منظور شود

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: “در بند الحاقی ماده ۴۳ در خصوص معافیت مالیاتی فرآیندهای تولیدی و خدماتی قبل از تولید نهایی محصولات کشاورزی فرآوری نشده نیز مجمع عنوان کرده حمایت از کشاورزان مدنظر است اما معافیت مالیاتی برای صنایع تبدیلی و فرآیندهای تولیدی و خدماتی قبل از تولید نهایی محصولات کشاورزی به معنای حمایت از کشاورزان نیست. همچنین تبصره الحاقی یک ماده ۹۷ درباره بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه خدمت مغایر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره وری در نیروی انسانی عنوان شده است و مجمع پیشنهاد کرده که این حق برای خانم ها با سن بالای ۵۵ یا ۶۰ منظور شود. تبصره الحاقی ۲ ماده ۹۷ در خصوص بازنشستگی رانندگان وسائط نقلیه سنگین بین شهری با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه نیز از سوی مجمع مغایر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکید شده که در صورت گذاشتن کف سن ۵۵ یا ۶۰ سال برای سن بازنشستگی رفع اشکال می شود”.

 

از این پس می‌شود زنان در روسیه را کتک زد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، اصلاح قانونی جنجال برانگیز را امضا کرد که طی آن، خشونت خانگی دیگر جرم شناخته نمی‌شود و مجازات آن هم تخفیف می‌یابد. این اصلاحیه که روز سه‌شنبه ۷ فوریه در دو مجلس روسیه تصویب شد و در همان روز به امضای پوتین رسید، جنجال بزرگی آفرید. منتقدان می‌گویند این اصلاحیه، پیامی غلط در کشوری است که بنا بر برخی آمارها، هر ۴۰ دقیقه، یک زن در آن به دلیل خشونت خانگی، کشته می‌شود. از این پس شوهرانی که همسران یا فرزندان خود را بدون این‌که باعث خونریزی یا شکستی استخوان در آن‌ها شوند، کتک بزنند، تنها ۱۵ روز زندانی می‌شوند یا این‌که می‌توانند به جای این مدت زندان، جریمه پرداخت کنند. البته شرط این است که این خشونت، سالی بیش از یک بار تکرار نشود. پیشتر مجازات این نوع جرم، حداکثر ۲ سال زندان بود.

ایسکرا  ٨٧١

 

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …