اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۲۵ اسفند  ۹۵ / ۱۵ مارس۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

دو زن در زندان مركزی رشت اعدام شدند

صبح روز شنبه ۱۴اسفندماه، دو زن در زندان مركزی رشت اعدام شدند. از هويت و اتهام آنها، خبری منتشر نشده است.

 

چندین زن خانه‌دار به دلیل فعالیت در فضای مجازی به بند زنان منتقل شده‌اند

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای از بازداشت و انتقال چندین زن خانه‌دار به بند زنان زندان اوین خبر داده است. این افراد به دلیل سر زدن به فضای مجازی و اظهارنظر درباره مسائل اجتماعی بازداشت شده‌اند. بر اساس متن این نامه که در سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده است، در هفته گذشته بند زنان زندان اوین چهار زندانی جدید داشته است که از سلول‌های انفرادی به این بند منتقل شده‌اند. نرگس محمدی نحوه ورود یکی از این زندانیان به بند زنان زندان اوین را چنین شرح داده است: «غروب است، باز زنگ می‌زنند. آیفون را بر می‌دارم. ورودی جدید داریم. تنها ظرف یک هفته گذشته چهار ورودی داشته‌ایم. خانم‌هایی که از فعالان سیاسی و عقیدتی نیستند. زنان خانه‌داری هستند که سرگرم خانه‌داری و بچه‌داری بوده و برخی گاهی سری به دنیای مجازی زده، چیزی خوانده، توجهی به مسائل اجتماعی پیرامون نموده و احیاناً چیزی هم نوشته و اظهار نظری هم کرده‌اند. وارد دفتر می‌شوم. خانم جوانی ایستاده است. چشمانش نگران است و خسته به نظر می‌رسد. خوش‌آمد می‌گویم و در آغوشم می‌گیرمش. طبق عادت همیشه ابتدا می‌پرسم بچه کوچک داری؟ اشک بر گونه‌هایش می‌لغزد و بی‌تاب می‌گوید: دو تا. یکی ۱٨ ماهه و شیرخوار است و یکی شش ساله است. هر دو پسرند. بلافاصله با اضطراب می‌گوید: بازجو می‌گفت طفل ۱٨ ماهه‌ام بیمار است، خیلی نگرانم. اشکش قلبم را به درد می‌آورد. خانم محمدی در این نامه درباره نحوه ورود زندانیان به بند زنان توضیحاتی داده و موقعیت خودش و این زنان را توصیف کرده است. در حال حاضر دست‌کم ۲۵ زندانی در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شوند که جرایم آن‌ها سیاسی و امنیتی ا‌ست. سایر زندانیان زن به زندان‌های قرچک و رجایی‌شهر منتقل شده‌اند. فعالیت اغلب زنان زندانی در اوین در زمینه آزادی بیان و عقیده بوده و به اتهام انجام جرم‌هایی مانند اعتراض به مجازات اعدام، دفاع از حقوق زنان، انتشار انتقادات خود از سیاست‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی، اعتقاد به آیین بهایی و دفاع از سایر زندانیان سیاسی، بدون دسترسی به روند عادلانه قضایی در محاکمه‌هایی فاقد استانداردهای بین‌المللی محکوم شده‌اند.

 

خودکشی دختر نوجوان بوکانی در پی ممانعت از تحصیل

روز جمعه ۲۰ اسفندماه، یک دختر نوجوان در بوکان، در پی ممانعت پدرش از ادامه تحصیل، اقدام به خودکشی نمود. شیوا پژدم ساکن روستای ساروقامیش بوکان، ۲۰ اسفندماه، پس از ممانعت پدرش از ادامه تحصیل وی، دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. بنا به گزارش هەنگاو ٬ شیوا ١٧ سال سن داشتە و دو هفتە پیش با خوردن قرص اقدام بە خودکشی نمودە بود. بە گفتە یک منبع نزدیک بە خانوادە شیوا، وی پس از آنکە بە منظور ازدواج اجباری از سوی پدرش ناچار بە ترک تحصیل در مقطع پیش‌دانشگاهی می‌شود، اقدام بە خودکشی نمودە است.

 

کمبود پرسنل زن و لغو اعزام‌ زندانیان بند زنان اوین به مراکز درمانی

در حالی که اعزام زندانیان عقیدتی بیمار به مراکز درمانی همواره با دشواری زیادی از سوی نهادهای قضایی-امنیتی صورت می گیرد با اینحال زندانیان زن و بطور خاص زندانیان بند نسوان زندان اوین به دلیل کمبود نیروی زن از محرومیت مضاعفی در رنج هستن

 

آخرین لیست زندانیان بند زنان زندان اوین

خبرگزاری هرانا – در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند هم‌چنان امکان تماس تلفنی برای زندانیان فراهم نیست، ملاقات‌های آن‌ها محدود است و مشکلات محیطی بسیاری در این محل به چشم میخورد.

 

تنبیه بدنی دختر دانش آموز

تنبیه بدنی دانش آموز دختر سروآبادی و عدم واکنش اداره آموزش و پرورش. دختر دانش آموز کلاس سوم ابتدایی اهل روستای کرآباد از توابع شهرستان سروآباد نزدیک دو ماه پیش بر اثر تنبیه بدنی معلم دچار خونریزی از ناحیه بینی شد که بعد از گذشت ۵۰ روز همچنان بینی این دختر دانش آموز خونریزی می کند. پارگی مویرگ بینی این دانش آموز و نیاز به عمل جراحی در حالی است که مسئولان اداره آموزش و پرورش این منطقه هیچ گونه واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اند. به گزارش رسیده به نقل از زریوار خبر، نارین عزیزی دختر دانش آموز کلاس سوم ابتدایی اهل روستای کرآباد از توابع شهرستان سروآباد که نزدیک دو ماه پیش مورد ضرب و شتم از سوی آموزگار خود قرار گرفت کما کان بعد از گذشت بیش از ۴۰ روز همچنان در راه بیمارستان است. تشخیص دکتر معالج عمل جراحی نارین در بیمارستان مرکز استان یا در کرمانشاه است. کما ل عزیزی پدر نارین گفت: “وقتی دخترم سر کلاس از هم کلاسی های خود پاک کن خود را می خواهد با عکس العمل عجیب از سوی معلم مواجه می شود که ناگهان بر روی صورت نارین سیلی می زند”. پدر نارین آه بلندی می کشد و ادامه می دهد: “سر کار در مرغداری روستای رزاب بودم که زنگ زدند، گفتند دخترت حالش بد شده است باید منتقل کنید به بیمارستان وقتی رسیدم بالای سر نارین کلی خون ازش رفته بود همکلایش تعریف می کردند که معلم دوبار به صورت دختر سیلی زده است. دختری که تا اون موقع خودم از گل نازک تر بهش نگفته بودم اما الان …”

نارین نیز که هم اکنون به خاطر پارگی مویرگ های بینی خود در بیمارستان مریوان بستری شده بود و تشخیص دکترها انتقال نارین به مراکز درمانی سنندج یا استان های دیگر جهت عمل جراحی و سوزاندن مویرگ های بینی و جلوگیری از خوریزی به داخل معدوه و روده نارین است. کامل پدر نارین، گفت: “نارین را از بیمارستان بوعلی مریوان مرخص کردند و درصورت تامین هزینه های بیمارستان نارین را در بیمارستان های کرمانشاه بستری می کنم”. نارین دانش آموزان کلاس سه ابتدایی روستای کرآباد با تعریف و تایید ماجرا گفت: “دیگر نمی خواهم به مدرسه بازگردم و هر وقت چشمم به این معلم می افتد حالم خراب می شود و حالت سرگجه و تهوع دارم”.

 

فروش نوزاد دختر

فرزندان زنان بی خا نمان توسط باند قاچاق انسان از ایران به مقصد نامعلومی به خارج از کشور می روند. به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رکنا، فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، از شناسایی یک باند جدید خبر داد که نوزادان نارس متولد شده از مادران معتاد وبی خا نمان را به کشورهای دیگر منتقل می کنند. وی گفت: اکثر این بچه ها به خارج از ایران برده می شوند و نمی دانیم که در آنجا به باند قاچاق اعضا تحویل داده می شوند یا به خانواده ها یا مراکز فساد که این موضوع ما را بسیار نگران کرده است. دانشور در پایان گفت: این باند دخترها را با قیمتی بیشتر از پسرها خریداری و به مقصد نامعلومی می‌فرستد.

 

اسیدپاشی به یک زن باردار

به گزارش دریافتی طی چند روز اخیر دو مورد اسیدپاشی بر روی دو زن در پارک پتروشیمی بندر ماهشهر صورت گرفته است. یکی از قربانیان یک زن باردار بوده است. گفته می‌شود اسید از ناحیه پشت سر بر روی قربانیان ریخته شده است.

 

کنسرت گروه کر زنان سوری در استانبول

کنسرت گروه کر زنان سوری در استانبول گروه کر متشکل از زنان سوری که پس از جنگ داخلی در کشور خود به ترکیه مهاجرت کرده‌اند در چارچوب فعالیت‌های دانشگاه بوغاز‌ایچی استانبول کنسرتی با عنوان “صداهای رو به افزایش” در مرکز فرهنگی گارانتی استانبول اجرا کردند. این کنسرت روز سه‌شنبه ۱۷اسفند برگزار شد و با استقبال گسترده روبه‌رو شد. عایشه‌ گول یوردام، مدیر این گروه کر گفت: ‘مدت یک سال است تلاش کردیم تا به اینجا رسیدیم. برای ما این‌که از کجا آمده‌ایم، مهم نیست، بلکه موفقیت‌های ما که با هم انجام می‌دهیم، مهم است. امشب به‌ویژه اجراهایی را از فیروز و ام کلثوم و سمیره توفیق به صحنه آورده‌ایم و از همین جا روز زن را به همگی تبریک می‌گویم’. این گروه کر ترانه‌هایی را به زبانهای عربی، کردی و ترکی به اجرا درآوردند. گروه کر زنان سوری تحت نظارت دفتر حمایت از پناهجویان سوری بنیاد توسعه منابع انسانی از نوامبر سال ۲۰۱۵ فعالیت می‌کنند

 

زنان عربستان سعودی

کمی آزادی برای زنان عربستان سعودی به گزارش رسیده ۱۷ اسفند  ۹۵ در عربستان سعودی هر چند زنان اغلب از عرصه عمومی کنار زده می‌شوند اما تلاش می‌کنند به تدریج بخشی از آزادی‌‌هایشان را بازپس بگیرند. کارخانه‌ای در عربستان شروع به کار کرده است که کارکنان آن تنها زنان هستند.

 

ایسکرا  ۸۷۵

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …