اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

اسیدپاشی در اصفهان

اسید پاشی روی ۴ عضو خانواده ای در شهرضای اصفهان یکی از هولناک ترین حوادث پایان سال ۹۵ را رقم زد. در این حادثه پدر، مادر و پسر خانواده در منزل، با پاشیده شدن اسید از ناحیه صورت و سر به شدت مجروح شدند و دختر خانواده هم از ناحیه پا آسیب دید. افرادی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته اند، پدری ۵۳ ساله، مادری ۴۸ ساله، پسری ۲۳ساله و دختری ۲۰ ساله بوده اند که در پی این حادثه، حال پدر و پسر خانواده وخیم اعلام شده است.

 

انتقال طاهره ریاحی به بند زنان

طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار، روز ۲۲ اسفند از بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین به بند زنان انتقال يافت. یک منبع نزدیک به خانواده رياحي در مورد شرايط حبس وی گفته است: «در تاریخ ششم بهمن‌ماه طی تماس تلفنی با خانواده این خبرنگار، از آنها خواسته شد تا ۳۰۰ میلیون تومان (معادل ۹۲هزار و ۵۲۰دلار) برای وثیقه او آماده کنند. از آن زمان علیرغم پیگیری‌های خانواده طاهره ریاحی برای تودیع وثیقه، هنوز این اتفاق نیفتاده است و مقام‌های قضایی بازداشت موقت ایشان را برای یک ماه دیگر نیز تمدید کرده‌اند».

طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا هفتم دی‌ماه۹۵ در دفتر این خبرگزاری توسط مأموران اطلاعات به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد.

به گزارش بازداشت به نقل از هرانا طاهره ریاحی، معصومه ضیاء، مهسا رجعتی و مهرک کریم پور، چهار زندانی کنشگر مدنی که عمدتا در زمینه اطلاع رسانی و کار خبری فعال بوده و در نیمه اول آبان‌ماه بازداشت شده بودند، ظرف روزهای گذشته پس از تحمل حدود دوماه سلول انفرادی با انجام آخرین دفاع در مرحله بازپرسی از بند ۲۰۹ تحت مدیریت وزارت اطلاعات به بند زنان (نسوان) زندان اوین منتقل شدند.

مهسا رجعتی ۳۶ ساله که ۱۳ دی دیماه بازداشت شده است، طاهره ریاحی ۳۵ ساله، روزنامه نگار و دبیراجتماعی خبرگزاری برنا که ۱۵ دیماه بازداشت شده است، معصومه (پگاه) ضیاء ۳۹ ساله، که ۱۵ دیماه بازداشت شده است و مهرک کریم پور عندلیبی ۲۴ ساله که ۷ دیماه بازداشت شده است، ۲۲ اسفندماه از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند نسوان این زندان منتقل شدند.

اتهامات “تبلیغ علیه نظام و مشارکت در تبلیغ” در مرحله بازپرسی توسط “دادستان” به آنان تفهیم شده، عمده زمان بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین را در سلول انفرادی به سر برده اند.

 

خودکشی زنان

شیوا دختر ۱۷ ساله ساکن بوکان که عاشق تحصیل بود خودکشی کرد. این خودکشی پس از آن بود که پدرش مانع تحصیل او میشود. وی روز۲۰ اسفند۹۵ به زندگی خود پایان داد.

شیوا پژدم ساکن روستای ساروقامیش بوکان، پس از ممانعت پدرش از ادامه تحصیل وی، دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. این نوجوان دو هفتە پیش از آن نیز یکبار با خوردن قرص اقدام بە خودکشی نمودە بود. یک منبع نزدیک به خانواده شیوا گفته است که: قرار بود او را وادار به ازدواج کنند و شیوا قبول نمیکرد، در همین رابطه پدرش او را مجبور به ترک تحصیل کرده بود. این در حالی بود که شیوا در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می نمود.

 

خودکشی نوعروس شانزده ساله در مرند

دختر نوجوان ۱۶ ساله اهل روستای “تازه کند آخوند” مرند صبح روز ۲۹ اسفند در پی حلق آویزی جان خود را از دست داد. به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از انتخاب، این دختر نوجوان نامزد بوده و حلق آویزی در منزل مسکونی پدری روی داده است.پیکر این جان باخته به پزشکی قانونی تبریز منتقل شده است تا علت این حادثه مشخص گردد. هنوز انگیزه یا علت این رویداد تلخ یک روز مانده به عید مشخص نیست.

 

احضار دوباره اعضای خانواده آتنا دائمی به دادسرا

روز یکشنبه، بیست‌دوم اسفندماه، آتنا دائمی به همراه انسیه و هانیه دائمی به دادگاه قضایی قدس، برای تفهیم اتهام احضار شده‌اند. در برگه احضاریه نوشته شده است “در خصوص شکایت علیه شما”

یکی از نزدیکان خانواده دائمی در گفت‌وگویی که با دماوند داشته است، می‌گوید: «سه روز قبل از رسیدن برگه احضاریه به در منزل هانیه و آنسیه دائمی، از طرف دادگاه کیفری قدس به تلفن‌های همراه‌شان پیامکی حاوی متنی جهت مراجعه به این دادسرا ارسال شده بود.»

به گفته این فرد نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی، علت احضار شکایتی است که سپاه ثارالله مجدداً نسبت به این خانواده مطرح کرده است.آتنا دائمی  یک‌شنبه از زندان اوین برای حضور به دادسرای قدس منتقل خواهد شد. پیش از این سه عضو خانواده دائمی (دو خواهر و یک شوهر خواهر او) به اتهام توهین به رهبری، ممانعت از اجرای حکم، ضرب و شتم مأمور هنگام انجام وظیفه و توهین به مسئولین به شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس احضار و بازپرسی شده بودند.

بازپرس شعبه چهارم دادسرای شهید مقدس در دی ماه سال جاری، هانیه و انسیه دائمی را با وثیقه ۴۰ میلیون تومانی آزاد و همسر هانیه دائمی را در جلسه اول تبرئه کرده بود.

آتنا دائمی فعال مدنی و فعال حقوق کودک، توسط قاضی مقیسه به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، توهین به رهبری و توهین به مقدسات محاکمه و به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود که حکم او در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۷ سال کاهش پیدا کرد.

این فعال مدنی در حال حاضر در بند زنان زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

 

الهام فراهانی از دسترسی به درمان محروم می شود

الهام فراهانی، زندانی محبوس در اوين كه دچار شكستگی دست شده و دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفته، از مرخصی استعلاجی و عفو مشروط، محروم شده است.

به دليل ناتوانی در حركت دست، پزشك متخصص برای اين زندانی، ۳۰جلسه فيزيوتراپی نوشته اما اعزام وی به خارج از زندان، به كرات از سوی مقامات زندان، لغو شده است.

در نتيجه طبق آخرين نظريه پزشك متخصص، تهديد آن وجود دارد كه دست الهام فراهانی به حالت طبيعی اوليه بازنگردد و او با دردهای شديد، مواجه باشد.

الهام فراهانی، شهروند ۵۴ ساله بهایی است كه در حال گذران حبس ۴ ساله خود در اوین است. همزمان با او همسر و فرزندش نیز به دلیل باور دینی خود در همین زندان، محبوس هستند

 

مرجان داوری، محقق و مترجم به اعدام محکوم شده است

در رابطه با مرجان داوری لازم به یادآوری است که این زندانی در ۴ اردیبهشت ۱۳۴۵ در تهران متولد شد.

مرجان داوری تحصیلات ابتدایی را در انگلستان و در بازگشت به ایران، در مدرسه بین المللی تیزهوشان پارتیان به اتمام رساند. در سیزده سالگی موفق به اخذ دیپلم ترجمه زبان انگلیسی شد. تحصیلات دانشگاهی را با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه هنر الزهرا در رشته گرافیک و نقاشی و همچنین تحقیق و ترجمه در زمینه علوم باطنی و هستی شناسی مشرق و مغرب زمین ادامه داد.

از جمله آثار ترجمه منتشر شده مرجان داوری می‌توان به «پنجه زمان اثر پال توئیچل ، جوینده اثر فیل موریمیتسو ، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ» اشاره کرد.

وی سال ها به طور متمرکز بر مطالعه و ترجمه علوم باطنی و علوم الهی و اشراقیون پرداخته و به عنوان یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت همکاری داشته است. در سال ۸۹ اقدام به ترجمه آثار نویسندگان مکاتب فکری اشراقیون در سرتاسر جهان و گرد آوری و تدوین مجموعه ای در این زمینه نموده بود.

 

ایسکرا  876

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …