اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۳ اردیبهشت۹۶ /  ۳مای۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

زن ۲۲ ساله ای دست به خودکشی زد

یک زن ۲۲ساله در محله موسک پذ مریوان ساعت ۷ و ۲۰دقیقه صبح روز شنبه ۸اردیبهشت ۹۶  دست به خودکشی زد و متأسفانه جان باخت. وی (د. د) معرفی شده است.

خاطر نشان می‌شود از ابتدای سال ۹۶ تاکنون نزدیک به ۲۰تن در شهرهای مختلف از مشهد، آبادان، ایذه در خوزستان، سردشت، جوانرود، لنگرود، بهشهر، اهر، شیراز، مریوان و بابل خودکشی کردند. فقر و بیکاری، فشار و سرکوب در ایران تحت حاکمیت اسلام بخصوص در استانهای کردستان باعث افزایش خودکشیها است.لازم به ذکر است که از فروردین امسال این پنجمین مورد خودکشی در مریوان است که چهار تن از آنان زن بودند.

 

کاهش وزن ؟

زنی بمدت ۴۶ روز خوردن کلنیکس می خواست وزن خویش را پائین بیاورد که با کمک پزشکان از مرگ نجات یافت و در حال حاضر در بیمارستان بسر میبرد. او گفت که به دستور شخصی با اسم “ملا که لک” اقدام به این کار کرده است. لازم به ذکر است که ملا که لک یکی از آخوندهای مرتجع محلی است که خوردن ادرار را برای رفع سرطان به کسانیکه از سر ناآگاهی به او مراجعه میکنند تجویز کرده است.

 

خود کشی یا قتل؟

دلین احمد حسن ۲۲ ساله و بمدت ۶ سال ازدواج کرده و دارای 2 فرزند۶و ۲ ساله است و بر اثر مشکلاتی که با خا نواده همسرش داشته دست به خود کشی زده است اما در بدن او آثار ضرب وشتم وکبودی موجود است که احتمال اینکه خودکشی کرده باشد را رد می کند.

 

همسرم مرا وادار به تن فروشی می کند

پلیس اربیل یک باند تن قروشی را دستگیر کرد که مسئولیت این باند یک زن اهل دهوک بوده است که به گفته خود او دارای ۶ فرزند است ۱۰سال پیش به اربیل آمده و با یک مرد که اهل اربیل اشنا شده که بعد از مدتی او با آوردن دختران فقیر به این منزل که حاضر بودند در مقابل مقدار کمی پول تن فروشی کنند. اکثر آنها  به علت مشکلات مادی و یا جدا شدن از همسر، برای امرار معاش و تامین زندگی خود مجبور به تن فروشی شده اند.

 

مرگ مغزی دختر خردسال بر اثر ضرب و شتم ناپدری

مدیر بیمارستان هاشمی نژاد مشهد گفت که دختر پنج ساله بر اثر ضرب و شتم ناپدری خود دچار مرگ مغزی شد.  دکتر مجید تقی زاده افزود”این کودک خردسال روز پنجشنبه توسط اورژانس ۱۱۵ به این بیمارستان انتقال یافت”

وی اظهار کرد: “هنگام پذیرش این کودک آثار جراحت متعدد ناشی از ضرب و شتم بر روی شکم، سر و صورت وی قابل مشاهده بود و پس از اقدامات پاراکلینیکی و تصویر برداری مشخص شد که علاوه بر شکستگی های پا و لگن دچار آسیب های مغزی نیز شده است”

این دختر خردسال با هوشیاری بسیار کم و پس از سه ساعت از وارد شدن ضربه به بیمارستان انتقال یافته بود که پس از اقدامات اولیه به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد.

دکتر تقی زاده افزود”ناپدری پس از مشاجره با مادر، کودک را چندین بار بر زمین کوبیده که این امر موجب بروز آسیب های شدید بدنی و مرگ مغزی شده است علائم حیاتی ندارد و تنها با کمک دستگاه نگهداری می شود.

 

دستگیری ۷۰ زن و مرد در دو جشن شبانه در قم و اهواز

دادستان عمومی  قم گفت که “با دستور قضایی” ۴۵ زن و مرد در یک مهمانی جشن شبانه در کارگاه تولید مبل در حاشیه شهر قم دستگیر شدند. به گفته وی، ۱۴ نفر از این شهروندان به زندان معرفی شدند و بقیه افراد با اخذ ضمانت تا رسیدگی نهایی آزاد شدند. از سوی دیگر، ۲۵ دختر و پسر جوان که در یک پیتزا فروشی در حال برگزاری جشن تولد بودند توسط ماموران پلیس دستگیر شدند. این پیتزا فروشی توسط ماموران پلیس پلمپ شد.

 

حلق‌آویز شدن یك زن اهل سردشت در زندان سلیم پاشای استانبول

گلژین حسین زادە، اهل سردشت، دو هفتە پیش بە قصد عزیمت بە بریتانیا و پیوستن بە همسر خود، در فرودگاە آتاترك استانبول بازداشت و روانە زندان سلیم پاشا می‌شود.

چند روز پس از بازداشت این زن، برادر او بە قصد ملاقات با او راهی استانبول می‌شود كە از سوی مقامات زندان و بازپرس مورد موافقت قرار نمی‌گیرد.

این در حالی است كە خانوادە گلژین حسن زادە با ”مشكوك” توصیف كردن ”احتمال خودكشی” اظهار كردەاند كە دختر آنها هیچ گونە مشكل روحی نداشتە و تنها قصد او پیوستن بە همسرش در بریتانیا بودە است.
هنوز مشخص نیست كە گلژین بە چە دلیل بازداشت شدە بود و مقامات امنیتی و یا قضایی تركیە نیز تا لحظە تنظیم این خبر اظهار نظری در این خصوص نداشتەاند.

 

درخواست اعاده دادرسی نرگس محمدی از سوی دیوان عالی کشور رد شد

محمود بهزادی وکیل مدافع نرگس محمدی گفت که درخواست اعاده دادرسی موکلش از سوی شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور رد شد.

آلمان خواهان توقف اجرای حکم اعدام “پیمان برنده” شد

دولت آلمان از ایران خواست اجرای حکم اعدام “پیمان برنده” را که برای دهم ماه مه برنامه‌ریزی شده متوقف کند و برای او امکانات یک دادرسی عادلانه بدون استفاده از مجازات اعدام فراهم آورد.

 

بیست ‌ودومین روز اعتصاب غذای آتنا دائمی

آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در زندان اوین در اعتراض به پرونده سازی و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، در بیست ‌ودومین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد

 

حضور زنان ورزشکار در مسابقات آسیایی والیبال اردبیل ممنوع شد

از ورود زنان برای تماشای والیبال ممانعت بعمل آمد. این کار علیرغم این بود که طی چند روز گذشته؛ حضور زنان برای تماشای مسابقه والیبال بین ایران و پاکستان در ورزشگاه رضازاده اردبیل؛ آزاد اعلام شده بود؛ اما  بدون هیچ اعلام قبلی از حضور زنان در این ورزشگاه ممانعت بعمل آمد و آنان با دربهای بسته مواجه شدند.

 

دختر ۱۷ساله شناگر سوری به عنوان سفیر سازمان ملل متحد انتخاب شد

یسری ماردینی دختر ۱۷ساله شناگر پناهجوی سوری به‌عنوان سفیر حسن‌نیت سازمان ملل‌متحد انتخاب شد.

وی روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۶ در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر سازمان ملل در ژنو شرکت کرد و به بیان احساسات خود در این باره پرداخت.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت ”از این‌که نماینده پناهجویان خواهم بود، افتخار می‌کنم. در برلین زندگی می‌کنم و برای بازگویی داستان خود تلاش می‌کنم. از این جا تمام پناهجویان را به ادامه تحصیل فرا می‌خوانم.

به نظر من باید یک تیم پناهجویان در المپیک آینده شرکت کند. می خواهم به همراه همان تیم در المپیک ژاپن ۲۰۲۰ رقابت کنم. چون خواستار پایان مشکل پناهجویی هستم. پس از پایان جنگ به کشورم سوریه بازخواهم گشت.

گفتنی است که این دختر شناگر پناهجو از جنگ داخلی به ترکیه پناه آورده بود، به همراه قایق موتوری بیست نفره از آبهای دریای اژه راهی یونان شد. او در وسط راه به‌دلیل نقص فنی به همراه خواهرش داخل آب رفته و چهار ساعت قایق را به سمت مقصدشان هل دادند. این سفیر نوجوان سازمان ملل سال ۲۰۱۶ در تیم ۱۰نفره پناهجویان حضور داشت.

 

در ۲۰ ولایت افغانستان خبرنگار زن حضور ندارد

نهادهای مدافع آزادی بیان و رسانه‌های افغانستان، روز سه‌شنبه ۲ می ۲۰۱۷ در یک گردهمایی گفته‌اند که به دلیل تهدیدات امنیتی، در بیش از ۲۰ ولایت افغانستان خبرنگاران زن حضور ندارند.

 

ایسکرا  ۸۸۲

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …