اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳۱خرداد ۹۶ / ۲۱ژوئن۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

زنی۲۸ ساله به دست همسرش کشته شد

روز ۱۰ زوئن ۲۰۱۷یک زن در متزل در شهر اربیل  توسط همسرش با سه گلوله کشته می شود.این مرد در جریان بازجویی گفته است او را عمدا نکشته بلکه گلوله بطور اتفاقی به او اسابط کرده تحقیق در این رابطه همچنان ادامه دارد. لازم به ذکر است اینگونه وقایع در کردستان عراق تحت حاکمیت  احزاب اسلامی وناسیونالیست کرد هر روزه از زنان قربانی می گیرد.

 

حق۴۹درصدی – اعتراض زنان به ممانعت از حضور در ورزشگاه ها

اين اعتراض به دنبال آن صورت گرفت كه روز سه شنبه ۱۶ خرداد كاربران، با پيام اتمام سهميه برای خريد بليط زنان جهت حضور در ورزشگاه مواجه شدند.

یکی از زنان روزنامه‌نگار حوزه ورزش در ايران در اين باره گفت: خبردار شدیم که مثل دوره گذشته به تعدادی از زنان به صورت نمایشی اجازه ورود به استادیوم را دادند تا بتوانند ادعا کنند مانع حضور زنان در ورزشگاه نیستند در حالی که سامانه خرید بلیط از همان دقایق اولیه شروع فروش بلیط در صورت انتخاب جنسیت زن پیغام تمام شد سهمیه زنان را نمایش می‌داد.

اين محدوديت ها علیرغم ادعاهای روحانی مبنی برتلاش در جهت فراهم کردن امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، صورت گرفته است.

 

اعتراض زنان به ممنوعیت ورود به استاديوم آزادی

شماري از زنان معترض به ممنوعيت حضور در ورزشگاه آزادی در تهران، با در دست گرفتن بنری خواست خود را بيان كردند. بر روی بنر آنها نوشته شده بود: “ورود به ورزشگاه آزادی حق من است”.

 

شرايط سخت زنان پرستار و فوت ۱۵نفر در حین کار

بسیاری از فارغ التحصیلان پرستاری به دلیل نارضایتی از نظام سلامت و نداشتن مجوز استخدام از ایران مهاجرت می کنند.

دكتر ژاله عزتی از معاونان سازمان نظام پرستاری، در گفتگويی به مشكلات زنان پرستار در ايران پرداخت و گفت: ما مستند داريم که ٩٧درصد از پرستاران از طرح تحول نظام سلامت به‌شدت ناراضی هستند. ما فارغ‌التحصيل رشته پرستاری کم نداريم؛ اما بسياری از اينان، مجوز استخدام بعد از فارغ‌التحصيلی ندارند. در ‌حال‌‌حاضر بسياري از اين فارغ‌التحصيلان اقدام به مهاجرت مي‌کنند.

ژاله عزتي در مورد شرايط كاري پرستاران نيز گفت: سال گذشته ١٥ پرستار تحصيل‌کرده ما ضمن کار جان خود را از دست دادند.همه آنها به دليل فشار کاری، کمبود نيرو و نياز شديد مالی مجبور هستند دو شيفت کار کنند… اجبار براي ساعات اضافي کار و اين فشارها موجب شد تا هر دفعه در يکی از استان‌ها يکی از پرستاران‌مان را از دست بدهيم. آخرين مورد نيز در استان کرمان بود که پرستار ٣٥‌ساله در بيمارستان به دليل سکته قلبی جان خود را از دست داد.

 

محرومیت ٣ والیبالیست

کمیته انضباطی فدراسیون والیبال ٣ والیبالیست را در رشته ورزشی والیبال محروم کرد

۱.شقایق شفیع از خرداد ۹۶ به مدت ۳ سال محروم از همه فعالیت‌های رشته ورزشی والیبال

٢. نگین شیرتری از خرداد ۹۶ به مدت ۲ سال محروم از همه فعالیت‌های رشته ورزشی والیبال

٣. مونا رمضانی از خرداد ۹۶ به مدت ۱ سال محروم از همه فعالیت‌های رشته ورزشی والیبال

 

زنان مالباخته در تجمع های اعتراضي شركت كردند

تهران: صبح روز سه‌شنبه ۲۳خرداد شماری از زنانی كه اموال شان از سوی موسسه كاسپين غارت شده، در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران دست به اعتراض زدند. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: کاسپین ورشکسته، رو پول ما نشسته.

اصفهان: در اصفهان نيز تجمع مشابهي در همين روز برگزار شد. زنان در مقابل شعبه كاسپين در اين شهر گرد آمدند و اعتراض خود را بيان كردند.

نيشابور: تجمع زنان در نيشابور، در مقابل شعبه كاسپين در اين شهر با نصب بنر بزرگی همراه بود كه رويش نوشته شده بود: یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌شه.

هرسين: زنان معترض در شهرستان هرسين نيز در روز دوشنبه۲۲خرداد، در مقابل موسسه كاسپين تجمع كردند و خواستار دريافت سپرده های خود شدند.

مشهد: زنان در خراسان رضوي نيز روز دوشنبه در اعتراض به غارت اموال خود در مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار كردند.

 

دانشجويان دختر در مقابل وزارت علوم تجمع كردند

جمعی از دانشجویان دختر رشته دكترا از دانشگاه تهران، صبح ۲۴خرداد در مقابل وزارت علوم تجمع کردند. تجمع آنها در اعتراض به شرایط سخت ارائه وام، عدم ارائه حقوق و دغدغه های معیشتی بود.

یکی از دانشجویان  معترض گفت: “براساس قانون باید به دانشجویان دکتری حقوق ماهیانه تعلق گیرد، اما نه تنها حقوق داده نمی شود بلکه شرایط دریافت وامهایی که سال های پیش ارایه می شد، نیز سخت شده و دانشجویان نمی توانند حتی این وامها را نیز دریافت کنند.”

معترضین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود “دانشجو دکتری خود را وقف علم می کند ولی دغدغه معیشت دارد، دانشجو دکتری بودن همه جا شغل محسوب شده و حقوق دارد، و پژوهش شغل من است و حقوق ماهیانه حق من است.

پيش از اين در ۲۳خرداد ۹۶ نيز دانشجويان دختر دانشگاه چمران اهواز نسبت به وضعیت نابسامان دانشگاه و نبود امکانات اولیه خنک کننده در خوابگاهها اعتراض كرده بودند.

 

درخواست لغو حکم اعدام یک زن، رد شد

دستگاه قضایيه ارومیه با درخواست لغو حکم اعدام یک زن به نام تهمينه دانش، مخالفت کرد.

تهمینه دانش، ۴۰ ساله، دارای سه فرزند، در ۱۳ فروردین ۸۴ به اتهام قتل و رابطه نامشروع دستگیر و در تاریخ ۲۰ آبان ۸۵ در شعبه دوم دادگاه کیفری ارومیه به اعدام و ۹۰ضربه شلاق محكوم شد.

حكم شلاق وی در سه نوبت متوالی در زندان، اجرا شده است.

 

اسیدپاشی در شاهرود چهار قربانی گرفت

صبح روز شنبه ۲۷خرداد ۹۶ یک خانواده چهار نفره پدر مادر و دو فرزندشان از طرف یک اسیدپاش مورد حمله قرار گرفته و مصدوم شدند. این حادثه در روستای قلعه آقا عبدالله به وقوع پیوسته است که در ۲۰کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام قرار دارد.

در سال های اخیر اسیدپاشی در ایران به یکی از روش های معمول انتقام جویی بدل شده است، طوریکه سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی ایران پیشتر از وقوع ٣١٨ مورد حادثه اسیدپاشی تنها در طی سال ۱۳۹۳ در کشور خبر داد.

در سال ۱۳۹۳، گروههای فشار حکومت ایران نیز برای تنبیه زنان بدحجاب از اسیدپاشی استفاده کردند.

در این سال بدنبال هشدار سران حکومت از جمله امام جمعه اصفهان در رابطه با افزایش بدحجابی در جامعه، نیروهای سرکوبگر حکومت به روی بیش از ١٠ نفر از زنان جوان در اصفهان اسید پاشیدند که تعدادی از این افراد در نتیجه شدت جراحات وارده جان باختند. اما افراد مرتبط با این اسیدپاشی هیچگاه محاکمه نشدند.

 

دو مرد به زنی که از تجاوز به آنها پناه آورده بود، تجاوز کردند

سرنشینان یک خودرو به زن جوانی که مورد تجاوز قرار گرفته و به آنها پناه آورده بود، تجاوز کردند.

این زن در راه خانه از سوی یک راننده ربوده شده و در بیابان‌های جنوب تهران مورد تجاوز قرار گرفته بود.  زن جوان پس از رهایی به دو سرنشین خودروی سواری پناه می‌برد که از سوی آنها نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد. مزاحمت‌های خیابانی منجر به تجاوز در ایران از جمله جرایمی است که سالیانه تعداد قابل توجهی از زنان قربانی آن می‌شوند.

بنا به  گزارشهای منتشر شده ؛ آبان ماه سال ۱۳۹۴ حسین قنبرنژاد، نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه، از افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی «تجاوز به عنف» نسبت به سال ۱۳۸۹ خبر داده و آمار این جرم در سال ۱۳۹۳ را حدود هزار و ۳۱۳ مورد اعلام کرده بود. این مقام مسئول، آمار مزاحمت‌های خیابانی برای زنان و دختران در سال ۱۳۸۹ را حدود ۷۲ هزار مورد و در سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۴۳ هزار و ۹۳۳ مورد اعلام کرده که افزایشی ۹۸ درصدی داشته است.این در حالی است که حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران گفته که چنین گزارشی «واقعیت» ندارد و سخنگوی قوه قضائیه نیز حاضر نشده این آمار را تأیید کند.

 

انصار حزب‌الله نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها هشدار داد

شورای هماهنگی انصار حزب‌الله در ايران نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها هشدار داد و گفت که برای مقابله با آن «آتش‌به‌اختیار» عمل می‌کنیم.

حسین الله‌کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله بیانیه این شورا را در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد و نوشت: «این تشکل شکایت از وزارت ورزش وجوانان دارد که صدها تماشگر دختر و زن را بطور غیرقانونی وغیرشرعی به مسابقات اخیروالیبال مردان کشانده است».

 

تجمع صدها دانشجوی دختر دانشگاه اهواز

صدها دانشجوی دختر دانشگاه چمران اهواز در اعتراض به بی توجهی مسئولان برای تهیه سیستم خنک کننده خوابگاه های شان تجمع کردند. در دو روز گذشته، این دانشجویان عکس ها و فیلم هایی از تجمع خود را بر روی شبکه های اجتماعی منتشر کردند و خیلی ها با هشتگ #دانشجوپزی با آنها همراهی کردند.

اعتراض این دانشجویان به وضعیت نامناسب سیستم خنک کننده خوابگاه های شان است. این در حالی است که در روزهای اخیر، خوزستان شاهد گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد بوده است.

 

ایسکرا  ۸۸۹

 

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …