اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۱ نیر  ۹۶ / ۱۲ جولای ۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

اعدام یک زن در رشت

صبح روز شنبه ۱۰تيرماه، يك زن زندانی به همراه همسرش در زندان مركزی رشت اعدام شد. هويت زندانيان اعلام نشده است. آنها از روز پنجشنبه ۸ تيرماه به سلولهای انفرادی منتقل شده بودند.

 

طاهره ایرایی، مادر گلرخ ایرایی از سوی مأموران اطلاعات سپاه تهدید به بازداشت شد.

ضابطین سپاه طی تماسی با مادر گلرخ ایرایی، وی را تهدید کردند که در صورت مصاحبه و یا هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت دخترش، او را بازداشت خواهند کرد.

 

مشکلات بهداشتی و آخرین لیست زندانیان بند زنان زندان اوین

در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند، زندانیان سیاسی-امنیتی بدون امکان برقراری تماس تلفنی مناسب در شرایط نامناسب بهداشت محیطی که منجر به بیماری های پوستی و زنان شده است، نگهداری می شوند، ملاقات‌های آن‌ها محدود است و مشکلات محیطی بسیاری در این محل به چشم میخورد، گزارش پیش رو به اسامی، وضعیت و اتهامات ۲۳ زن زندانی سیاسی امنیتی که در حال حاضر در این بند ساکن هستند اختصاص دارد.

آفرین چیت ساز، زهرا شریفی، مریم (نسیم) نقاش زرگران، آتنا دائمی، نوشین دخت میر عبدالباقی، نرگس محمدی، مریم اکبری منفرد، فاطمه مثنی، زهرا زهتاب چی، مهوش شهریاری ثابت، فریبا کمال آبادی، الهام برمکی، رویا صابری نژاد نوبخت، نگارا (افشارزاده ) کریم اُوا، الهام فراهانی،  مریم النگی، آزیتا رفیع زاده،  نسیم باقری،گلرخ ابراهیمی ایرایی،  ستوده فاضل،  آفرین نیساری،  شیرین ارشادی، رسامیه کولولاوا

 

۱۸ تیر : چه بر سر فرشته علیزاده آمد؟

فرشته علیزاده ۱۸تیر دستگیر و ناپدید شد. مادرش از غصه سکته کرد ومرد، خودش را گفتند زیر شکنجه جان سپرد و درخاوران دفن شد.

 

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران ۱۲ درصد است

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری استان مرکزی گفته نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این استان بین ۶ تا ۷ درصد و در کل کشور ۱۲ درصد است. به گفته این مقام مسئول در اشتغال بیشتر مردان در اولویت قرار می‌گیرند. درباره آمار دارندگان کارت بازرگانی در استان مرکزی گفته است که ۱۲۰۰ نفر در این استان کارت بازرگانی دارند که تنها ۱۰۹ نفر آنها زن هستند و از این تعداد تنها ۳۲ کارت فعال است.

 

زنان كارتن خواب نوزادانشان را مي فروشند

فقر و ناداری، زنان كارتن خواب را به فروش كودكان شان واداشته است. فاطمه دانشور از شورای شهر تهران در اين باره گفت: زنان کارتن خواب به هنگام زایمان به برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.

 

سن شیوع مصرف موادمخدر بین زنان به رده سنی ۱۶تا ۲۹سال رسید

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی اعتراف کرد که میانگین سن شیوع مصرف موادمخدر بین زنان که در رده سنی ۱۶تا ۲۹سال بوده پایین آمده و به ۲۳سال رسیده است.

فرید براتی‌سده روز ۱۷تیر ۹۶ اظهار داشت: «در آمار سال‎های گذشته ۹تا ۱۰درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‎دادند که در شیوع‎ شناسی اخیر این میزان به ۱۲تا ۱۳درصد افزایش یافته است.

 

طرح سركوب تابستانه زنان در قم، آغاز شد

دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام كرد كه طرح نظارت بر عفاف و حجاب با همكاری بسيج و نيروی انتظامی در قم تشديد می شود.

 

حجاب زنان باعث افت اقتصادی

آخوند علم الهدی نماينده خامنه ای در مشهد، بی حجابی زنان را باعث مشكلات اقتصادی در كشور دانست.

وی در جريان كليپ ويدئويی كه ۱۶تيرماه بر روی محيط های اجتماعی در اينترنت منتشر شد گفت: «جريان اقتصاد ما از ساپورت پوشی زن ها و دخترها صدمه مي بيند! ما امروز اگر در اقتصادمان دچار چالش و مشكل هستيم، در كدام اقتصاد دچار مشكليم؟ و كی مقاومت اقتصادی می آيد؟ وقتي كه فرهنگ حاكم باشد و ساپورت پوشی اين دختر لاابالی، با آن زن لاابالی و بي باك، و بی حجابی آن زن بی باك باعث مي شود كه ما در اقتصاد مشكل پيدا كنيم.

 

قتل دختری بد ست برادرش

ﻧﺮﮔﺲ علی شجاعی، دختر ۱۷ ساله ساکن یکی از روستاهای بهبان در پی مقاومت و تن ندادن به ازدواج اجباری، توسط برادر خود با شلیک گلوله به قتل رسید.

 

زهرا علیدوستی

زهرا علیدوستی دانشجوی اهل ایلام شب پنج‌شنبه ٨ تیرماه در خوابگاه دانشگاه کُردستان بە قتل رسید. وی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزيک بود. هنوز علت اصلی قتل اين دختر دانشجو مشخص نشده است.

غیر از این مورد طی سالهای ۹۱ تا ۹۶، چهار دانشجوی دختر از کردستان در دانشگاه های ايران كشته شده اند. هويت آنها، سيران مجيدی دانشجوي دانشگاه تهران، سحر چوينی دانشجوی دانشگاه همدان، شيدا حاتمی دانشجوی دانشگاه اروميه و شيلان روشندل دانشجوی دانشگاه اروميه اعلام شده است.

 

چهارمین مورد هفته اخیر؛ خودکشی دختر ۱۵ ساله در نیشابور

خودکشی یک دختر نوجوان در خانه توسط نیروهای نجات ناکام ماند. طی روزهای گذشته دست کم سه دختر ۱۵ ساله دیگر در لاهیجان، اهواز و گچساران دست به خودکشی زدند. سهم نوجوانان در ایران از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.

 

خودکشی در آمل

روزسه ‌شنبه ۱۳تیر ۹۶، یک زن ۳۶ساله در یکی از روستاهای آمل با ریختن بنزین به روی خود دست به خودسوزی زد. روز دوشنبه ۱۲تیر،دخترجوانی از روی پل رو گذر راه آهن تبریز قصد خودکشی داشت که حاضرین مانع شدند.

 

کردستان عراق – دهوک

ساعت چهار عصر روز سه شنبه یازدهم ژوئیه شش دختر دیگر ایزدی در شهر موصل نجات پیدا کردند که سه نفر انان اهل تلقه سب و سه نفر دیگر اهل شنگال هستند. تا کنون چهار تن آنان به خانواده هایشان ملحق شده و دو تن دیگر بزودی به خانواده هایشان ملحق خواهند شد

 

 

بازداشت یک عضو اداره تحقیقات پاکستان به اتهام آزار جنسی زن افغانستانی در اسلام‌آباد

یکی از مسئولین اداره تحقیقات فدرال پاکستان، روز شنبه ۸ جولای ۲۰۱۷، به اتهام آزار و اذیت جنسی یک زن اهل افغانستان، در میدان‌هوایی اسلام‌آباد بازداشت شد.

 

در ترکیه چند فعال حقوق بشر، از جمله مسئول عفو بین‌الملل، بازداشت شدند

مدیر مسئول شعبه عفو بین‌الملل در ترکیه به همراه چند کنشگر فعال در امور حقوق بشر در ترکیه بازداشت شدند. آنها در کنفرانسی راجع به مسائل حقوق بشر در شهر استانبول شرکت کرده بودند.

دو نفر از کارکنان سازمان عفو بین‌الملل، ۶ نماینده سازمان‌های حقوق بشری دیگر و دو مربی کارگاه آموزشی عفو بین‌الملل در استانبول دستگیر شدند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که ایدیل اسر، مدیرعامل شعبه این سازمان در ترکیه و یک شهروند آلمانی در میان دستگیرشدگان هستند.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خبر داده است که یک مدرس سوئدی و همچنین رئیس هتلی که کنفرانس روز چهار‌شنبه (۱۴ تیر / ۵ ژوئیه) در آن برگزار شده بود نیز دستگیر شده‌اند. به خانواده افراد دستگیرشده درباره محل بازداشت این افراد هیچ اطلاعی داده نشده است.

 

ایسکرا  ۸۹۲

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …