اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

ادامه اعتصاب غذای هاجر پیری

به گزارش بازداشت به نقل از ماف هاجر پیری زندانی سیاسی از اهالی نقدە از ۵ روز پیش دست بە اعتصاب غذا زدە و خواستار انتقالش بە یک بند سالم بودە است. هاجر پیری ٣٣ سالە، اردیبهشت ٨۶ توسط نیروهای اطلاعاتی نقده بازداشت و مدت ٧ ماه در بازداشتگا‌های ادارە اطلاعات شهرهای نقده و ارومیە نگهداری شدە بود. این زندانی سیاسی مهرماه سال٨۶ در شعبە یکم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کرد و اقدام علیه امنیت ملی” توسط قاضی حصاری به ۱۷سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد. هاجر پیری روز جمعە ٣ دی‌ماه پس از ٩ سال حبس در زندان کرمان با دستبند بە زندان مرکزی تبریز منتقل شدە بود.

 

خون بازی؛ خشونت دختران ایرانی با بدن خود

دختران نوجوان در مدرسه‌های ایرانی «خودزنی» می‌کنند. این موضوع گزارشی تصویری است که در سایت «عصر ایران» منتشر شده است و می‌گوید این رفتار خشن در میان دانش‌آموزان دختر ۱۴ تا ۱۶ ساله شیوع دارد. بر اساس این گزارش، اغلب این تیغ زدن‌ها در مدرسه انجام می‌شود. خودزنی، رفتار تازه‌ای در میان دختران نوجوان نیست اما ممکن است شیوع آن نسبت به دهه‌های پیش بیشتر شده باشد.

بچه‌ها به این کار می‌گویند «خون بازی» و آن را عامل آرامش خود می‌دانند. می‌گویند با گریه و داد زدن و فریاد زدن آرام نشده‌اند اما این کار آرام شان کرده. یکی دیگر می‌گوید که به خاطر رفع سوءتفاهم دوست پسرش این کار را کرده. آنها برای آرامش روشی خشن برگزیده‌اند. دست، ران پا و سرشان را برای بازی با خون انتخاب کرده‌اند. اما دلیل خون بازی تمام دختران واکنش به خشونت نیست. برخی به علت تقلید از دیگران این کار را می‌کنند. لازم به ذ کر است آزار رساندن به خود یکی از عوارض شناخته شده بحران روحی است که در اکثر جوامع وجود دارد .

آزار خود در شکل‌های مختلفی بروز می‌کند‌. سوزاندن بدن، اجتناب از خوردن غذا ، بالا آوردن عمدی محتویات معده بعد از خوردن غذا، خراشیدن صورت و بدن، کشیدن موی سر و خودزنی با تیغ از شکل‌های شناخته شده آزردن خویش است.

در صورتی که مساله به یک فرد یا تعداد اندکی محدود باشد چندان جای نگرانی نیست، چون می‌توان فرد را به عنوان یک مورد خاص بررسی کرد و علت را پیدا کرد. معمولا  یکی از نشانه‌های بیماری بوردر لاین (Borderline) آزار رساندن به خود است. ولی وقتی مساله به شکل اپیدمی بیرون می‌آید، دیگر یک ناهنجاری روانی در یک فرد مشخص نیست بلکه یک مساله اجتماعی است

 

یادداشتی از آتنا فرقدانی

۲۰ دی ماه یاد آور خاطره ای است که تنها به دلیل انتشار ویدیویی که در آن از ضرب و شتم به دلیل کشیدن نقاشی روی لیوان های کاغذی در سلول انفرادی، سخن گفته بودم؛ به طور ناگهانی به دادگاه احضار و با ضرب و شتم پیش چشمان خانواده ام در حالی که مادرم فریاد می کشید دخترم رو نزنید و پدرم به گریه افتاده بود؛ به زندان مخوف قرچک منتقل شدم و هرگز گمان نمی کردم دیگر به خانه بازگردم…!اردیبهشت ۱۳۹۵ با حمایت های “انجمن کاریکاتوریست های امریکا CRNI, نیک آهنگ کوثر و بسیاری از هنرمندان عزیز، سازمان ها و مدافعان بین المللی حقوق بشر و با حمایت های بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور که به دلایل امنیتی از ذکر نام آنها معذورم و حمایت های هموطنان عزیزم در ایران و خارج از کشور”، به آغوش خانواده و جامعه بازگشتم.اما آنچه قابل بازگشت نیست؛ نشخوار مداوم تک تک عناصری در ذهن است که بعد از زندان معنایی متفاوت و گاه هولناک به خود می گیرند؛ هم چون یک”لیوان کاغذی” که بسیاری را چون عطر چای، جانشان را گرم می کند، اما برای من دیدنش وجودم را سراسر خشم…! و یاد کسانی دایما برایم زنده می شود که چون دایره های سفید لیوان های کاغذی، روزها و عقربه های ساعت را به تکرار، بی نام و نشان در زندان دور می زنند…! فراموششان نکنیم دایره های بی نشانی چون: “فهیمه اعرفی، مریم اکبری منفرد، الهام برمکی، بهناز ذاکری، فاطمه مثنی، رویا صابری نژاد، زهرا زهتابچی، مریم نقاش زرگران،ریحانه حاج ابراهیم دباغ، مرجان داوری، نازیلا حمیداوا و……………..!»

 

معصومه ضیاء از درفرودگاه بازداشت شد

معصومه ضیاء از  درفرودگاه  بازداشت شد صبح روز ۱۷ دی ماه ۹۵، معصومه ضیاء از فعالان عرفان حلقه، هنگام بازگشت از سفر خارج کشور در فرودگاه توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. “معصومه برای دیدار با بستگانش به خارج از کشور رفته بود و صبح امروز هنگام بازگشت در فرودگاه بازداشت شد.” “با اینکه معصومه یکسال حکم حبس داشت ولی هنگام خروج مشکلی برایش پیش نیامده بود. اما هنگام بازگشت به وی گفته اند شما ممنوع الخروج بوده اید. بعد از حدود دوساعت ماموران اطلاعات او را به منزل برده و ضمن تفتیش خانه، کلیه وسایل ارتباطی الکترونیکی او مثل کامپیوتر و موبایل و غیره را توقیف و با خود بردند.” “به وی گفته اند این بازداشت ربطی به پرونده قبلی ندارد و این یک پرونده جدید است.”معصومه ضیاء که در جریان تجمع شاگردان محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شده بود، در دادگاهی که در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال ۹۳ به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد، به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

 

محرومیت از درمان مریم اکبری منفرد در بند زنان زندان اوین

مریم اکبری منفرد زندانی سیاسی در بند نسوان (زنان) زندان اوین، علیرغم بیماری، از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم بوده و عوارض بیماری اش درحال پیشرفت است.

 

کرکوک

روز دوشنبه ۲ ژانویه در کرکوک در محله ایی به اسم رزگاری مردی همسرش را کشت.او در بازجوییهای اولیه گفته بود ه به خانه آنها دزد امده وهمسرش را به قتل رسانده اند .اما روز شنبه ۷  ژانویه اعتراف کرد که خود او همسرش را به فتل رسانده.

 

جسد ثریای جوان پس از قتل به دار آویخته شد

مسؤولان بیمارستان تخار از انتقال جسد یک زن جوان به این بیمارستان خبر می‌دهند. گفته می‌شود، این جسد مربوط به ثریای  ۲۴سا له  است که خانوادۀ شوهرش او را کشته اند و سپس برای کتمان حقیقت جسدش را به دار آویخته اند.

رزم‌آرا حواش، رئیس امور زنان تخار می‌گوید که ثریا دو شب پیش به بیمارستان این منطقه منتقل شد و این رویداد خودکشی ثبت شده است. به گفتۀ حواش، آثار ضرب وشتم بر بدن ثریا دیده می‌شود.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود به سلام ‌وطندار می‌گوید که برای کتمان حقیقات خانوادۀ شوهر ثریا پس از قتل، جسد او را به دار آویختند تا این قضیه خودکشی به نظر برسد.به گفتۀ شوکت عضو خانواده ثریا ، ثریا همواره تحت شکنجه بوده است و قرار بوده که یک روز بعد به خانۀ پدرش انتقال یابد، اما در این فاصله کشته می‌شود.خلیل اسیر، سخنگوی پلیس تخار می‌گوید که همسر ثریا بازداشت شده  و تحقیقات پلیس در این زمینه جریان دارد.

 

ایسکرا  ۸۶۶

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …