اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری حمیدیه دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق

روز شنبه هیجدهم فروردین ماه، کارگران شهرداری حمیدیه دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

یکی از کارگران شهرداری با بیان اینکه مردم سال جدید را با شادی و خوشی گذراندند و ما به خاطر دست خالی در خانه مانده ایم، اظهار می کند: آیا کسی هست که حق و حقوق ما را که شبانه روز زحمت کشیده ایم را بدهد؟

یکی دیگر از کارگران شهرداری حمیدیه در همین راستا بیان می کند: چگونه پول قبوض آب وبرق و گاز خود را بدهیم مگر درآمدی جز اینجا داریم که مسئولان شهرداری می دانند و ما بی خبریم، امیدوارم کسی  پیدا شود و حق شهروندی و حقوق را به ما برگرداند دیگر طاقتی برای خانواده های کارگران نمانده است.

 

فراخوان کارگران بازنشسته کیان تایر به تجمع

٩صبح روز ٢١ فروردین مقابل درب کارخانه

کارگران بازنشسته کیان تایر در ادامه اعتراضاتی که داشته اند و برای پیگیری سنوات پایان خدمت خود برای روز ٢١ فروردین ساعت ٩ صبح به تجمع در مقابل کارخانه فراخوان به تجمع داده اند. وسیعا اطلاع رسانی کنیم. حضور خانواده های کارگران و حضور کارگران شاغل در این کارخانه نقش کلیدی ای در تقویت این مبارزات دارد.

 

اولین تجمع بازنشستگان صنعت فولاد و معدن تهران، کرج و حومه در شروع سال جدید

روز١٩ فروردین بازنشستگان صنعت فولاد و معدن تهران، کرج و حومه در ادامه اعتراضاتشان در سال گذشته و بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به محرومیت از بیمه درمانی و هزینه های بالای آن که بخش بزرگی از حقوقهایشان را می بلعد در مقابل ساختمان درمان فولاد واقع در میدان ولیعصر تجمع کردند. درمان رایگانیک خواست مهم فراخوانهای اعتراضی بازنشستگان بود. این کارگران قبلا نیز در تجمعات سراسری بازنشستگان تجمع داشتند و با شعارهایی چون خط فقر ٥ میلیون، حقوق ما یک میلیون،یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، اعتراض خود را علیه فقر، تبعیض و نابرابری اعلام داشتند. بازنشستگان فولاد در شهرهای دیگر نیز فراخوان به تجمع در این روز را داده بودند.

 

١٩فروردین: اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال :

روز ١٩ فروردین کارگران ٥٥ کارگر اخراجی مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال در اعتراض به اخراجها و برای بازگشت به کارشان برای دومین بار در سال جدید مقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند. بنا بر خبر ها در روزهای ابتدایی سال جدید ٥٥نفر از ٢١٠کارگر این کارخانه تحت عنوان نوسانات قیمت دلار و نداشتن صرف اقتصادی اخراج شدند.

 

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه خوراک دام کارون و شرکت ماهی کارون مقابل فرمانداری شوشتر

صبح روز ١٩ فروردین ١٢٠ کارگر اخراجی کارخانه خوراک دام کارون و شرکت ماهی کارون(واحدهای جانبی شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون) دست به تجمع مقابل فرمانداری شوشتر زدند. بنا بر خبر ها ١١ روز است که ٥٢ نفر از کارگران خوراک دام کارون شوشتر و ٨٠ نفر از کارگران شرکت ماهی کارون از کار بیکار شده اند. همچنین کارگران این دو شرکت شش ماه است دستمزد نگرفته اند. این دو شرکت زیر نظر شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر هستند. این کارگران با بدست گرفتن بنری که در آن با طعنه به اینکه خامنه ای سال ٩٧ را سال “حمایت کالای ایرانی” نام گذاشته، خواستار بازگشت به کارشان شدند.

 

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه فولاد ارومیه

نسبت به عدم پرداخت ماه ها مطالبات با تجمع مقابل استانداری آذربایجان غربی

روز ١٨ فروردین کارگران کارخانه فولاد ارومیه درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ١١ ماه دستمزد برای باری دیگر مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند.

این کارگران از ١١ شهریور با برگزاری تجمعات متعددی پیگیر طلبهایشان شده اند. زیر فشار این اعتراضات در آخرین روزهای سال گذشته مدیرعامل این واحد در بین کارگران آماده شده و وعده پرداخت تسهیلات فوری به آنان داد که این پرداخت تنها به ١٠ درصد مطالبات کارگران خلاصه شد. در ادامه این اعتراضات است که در روز ١٨ فروردین این کارگران در مقابل استانداری تجمع کردند و استاندار آذربایجان غرب مجبور به حضور در میان کارگران شد. او با گفتن اینکه پیگیر مشکلات کارگران است، آنها را به مراجع قانونی حواله داد. اعتراض کارگران ادامه دارد.

 

دومین تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه مقره سازی ساوه

روزشنبه هیجدهم فروردین ماه بیش از ١٣٠ کارگراخراجی کارخانه مقره سازی ساوه که بعد از پایان تعطیلات نوروزی از کار بیکار شده اند، برای دومین بار درسال جدید دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری دست به تجمع مقابل فرمانداری ساوه زدند. کارخانه «مقره‌سازی» واقع در شهرستان ساوه در آستانه تعطیلی قرار داشته و از مجموع ١٥٠ کارگر آن ، حدود ١٣٠ نفرشان اخراج شده اند. ٢٠ کارگر دیگر برای نگهداری از ماشین‌آلات و محافظت اموال در کارخانه باقی مانده‌اند. کارفرما اعلام کرده است که کارگران اخراجی را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی معرفی شوند. اما کارگران خواستار بازگشت به کار خود هستند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکت چوب فریم سنگده دودانگه

روز شنبه، ١٨ فروردین؛ کارگران شرکت چوب فریم سنگده دودانگه (در استان مازندران) نسبت به عدم پرداخت مطالبات حقوقی چند ماهه خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری حمیدیه

شنبه،١٨ فروردین؛ کارگران شهرداری حمیدیه در استان خوزستان ‌در اعتراض به پرداخت نشدن ٤ ماه حقوق عقب افتاده دست از کار کشیده و اعتصاب خود را با تجمع مقابل شهرداری آغاز کردند.

 

جنبش علیه بیکاری دامنه اش گسترده تر میشود

درگیری بیکاران متقاضی کار با مسئولین در اداره اشتغال منطقه ویژه شهرستان عسلویه.

یا کار یا بیمه بیکاری

 

اعتصاب کارگران آتش نشان نفت و گاز عسلویه

آتش‌نشانان نفت و گاز عسلویه روز پنج‌شنبه ١٦فروردین در اعتراض به پرداخت نشدن ٣ماه حقوق عقب افتاده، با مسدود کردن ورودی به سایت١ نفت وگاز اعتصاب کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران کاشی حافظ زرقان

صبح روزدوشنبه چهاردهم اسفندماه،کارگران کارخانه کاشی حافظ زرقان در اعتراض به عدم پرداخت ١٢ ماه حقوق پرداخت نشده ومطالبات دیگر مقابل درب ورودی این واحد تولیدی اجتماع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال

صبح روزچهارشنبه پانزدهم فروردین ماه، کارگران مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال دراعتراض به اخراجشان از کار مقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند.

بنا بر خبر حدود ٥٥ نفر از کارگران در ابتدای سال جاری اخراج شدند. بنا بر خبر در سال گذشته تصمیم گرفتند ١٥٠ نفر را از شرکت اخراج کنند که بخاطر اعتراضاتی که صورت گرفت انجام نشد. بدنبال این اتفاق است که در آغاز سال جدید ٥٥ نفر اخراج شده اند. کارگران اخراجی بین ١٣ تا ٢١ سال سابقه کار دارند. این شرکت ٣٢٠ کارگر دارد.

 

کارگران هفت تپه موفق شدند ٩ همکار بازداشتی خود را آزاد کنند

یکی دیگر از بازداشت شدگان فردا آزاد خواهد شد

کارگران نیشکر هفت تپه از آغاز سال جدید در ایران برای پیگیری خواستهایشان از روز ٧ فروردین وارد دور جدیدی از اعتراض شدند. این کارگران هنوز دستمزد بهمن، اسفند و نیز عیدی و پاداش سال خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین واگذاری بخشی از اراضی شرکت به یکی از پیمانکاران و انتشار این خبر که تمامی کارگران پیمانی و روزمزد کشاورزی تحت پوشش پیمانکاری در اردیبهشت سال جاری اخراج خواهند شد، به اعتراضات کارگران در هفت تپه شدت داده اند.

در پی دو روز‎اعتصاب‎کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه شب ٨ فروردین اسد بیگی مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه تحت عنوان جلوگیری از صدمات احتمالی غیر قابل جبران و ایجاد امنیت و تعیین تکلیف کارخانه کلیه واحد های تولید را تعطیل اعلام کرد.

روز ٩ فروردین کارگران علیرغم اعلام تعطیلی این مجتمع در مقابل کارخانه تجمع کردند. بعد نیز به سمت فرمانداری حرکت کرده و آنجا تجمع نمودند. در این روز ٦ نفر از کارگران به اسامی حسن نعامی، حمید کثیر، کریم دبات، مجید چعب، احمد چنانی، کریم زبیدحبیب توسط نیروی انتظامی بازداشت و با حکم قاضی کشیک دادگستری شهرستان شوش به زندان دزفول منتقل شدند. این کارگران همچنان در بازداشت بسر میبرند.

همچنین برای٢٠نفر دیگر از کارگران این شرکت نیز احضاریه کتبی آمده که خود را به دادستانی در شوش معرفی کنند. اسامی تعدادی از انان به شرح زیر است: سید حسن فاضلی، فواد الکثیر، ساجد

الکثیر، حسن الکثیر، محمد خنیفر، سعید منصوری، مهدی ثاعمی، چاسب حمدانی. ضمن اینکهاسماعیل بخشییکی از نمایندگان این کارگران ممنوع الورود به کارخانه شده است.

روز ١١ فروردین نیروی انتظامی به همراه نیروهای امنیتی به شرکت نیشکر هفت تپه وارد شد و اعلام کرد که به دلیل شکایت اسد بیگی مدیر عامل کارخانه حکم جلب کارگرانی را که احضاریه گرفته اند را دارد. و بعد از دستگیری تعدادی از کارگران در شرکت، جهت دستگیری مابقی لیست، به آدرسهای مسکونی آنان مراجعه کردند. از جمله سعید منصوری وحبیب چنانی جزو دستگیر شدگان هستند و برادر فواد حجازی( یکی از کارگران نیشکر هفت تپه)، جزو دستگیر شدگان این روز هستند.

صبح روز ١٢ فروردین در ادامه سرکوب، احضار و بازداشت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اسماعیل بخشییکی از نماینده های کارگران این مجتمع توسط پلیس امنیت از طریق تماس تلفنی احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت. او بنا به دستور دادستانی شوش تا اطلاع ثانوی به شرکت ممنوع الورود اعلام شده و احضاریه ای کتبی مبنی بر حضور در دادسرای شهرستان شوش در ساعت ٨ صبح روز ١٤ فروردین ماه به وی ابلاغ شده است. این درحالیست که قبلا نیز برای وی پرونده ای تشکیل شده است و بر اساس آن اسماعیل بخشی به برپائی تجمعات” غیر قانونی و تشویش اذهان عمومی ” متهم شده است.

همچنین در این روز معاونت نیروی انتظامی شهر شوش به همراه تعداد دیگری از مامورین انتظامی وارد قسمت کوره بخار کارخانه شده و با زور کوره را روشن کردند. اما کارگران شیفت عصر کماکان از حضور در محل کارشان خودداری کرده و اعتصاب در این مجتمع بزرگ کشت و صنعت ادامه یافت.

در ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه روز ١٤ فروردین لیست بلند بالایی از کارگران جهت اخراج و ممانعت از ورود آنان به شرکت نیشکر هفت تپه تحویل حراست داده شد.

صبح روز چهار شنبه ١٥ فروردین ماه کارگران بخشهای مختلف هفت تپه همانند تجهیزات دست از کار کشیدند و عنوان کردند تا همکارانشان آزاد نشوند و اخراج ها متوقف نشود، به اعتصابشان ادامه خواهند داد.

عصر روز ١٥ فروردین ٩ نفر از کارگران بازداشتی آزاد شدند. اما حبیب چنانی همچنان در بازداشت بسر میبرد و گفته شده است که فردا آزاد خواهد شد.

بدین ترتیب کارگران نیشکر هفت تپه با ایستادگی جانانه خود، با تجمعات هر روزه در کارخانه و در مقابل فرمانداری شوش و اعتصاب متحدانه شان موفق با آزادی همکاران بازداشتی خود شده اند. یک خواست فوری این کارگران متوقف شدن احضار ها و لغو تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای این کارگران است.

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه به تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای برده وار و موقت، طرح واگذاری بخشی از شرکت به پیمانکاری محصولگرا و بیکارسازی تعدادی از کارگران در اردیبهشت ماه و خلف وعده های مقامات مسئول و دولتی است.

(از صفحه فیس بوک کارگران در فیس بوک)

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران سیلندر

روزسه شنبه چهاردهم فروردین ماه، کارگران کارخانه ایران سیلندر دراعتراض به اخراج از کار خود دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه شهرستان ری زدند. بنا بر خبر صبح این روز که کارگران بعد از تعطیلات نوروزی به کارخانه مراجعه میکنند، با دربهای بسته روبرو میشوند و به آنها اعلام میشود که به دلیل زیان ده بودن شرکت، کار تعطیل است. این درحالیست که چندین ماه است که مزد کارگران پرداخت نشده است. به گفته کارگران شعب دیگر این کارخانه در قزوین است و مدیران ایران سیلندر در ری بدنبال سرمایه داری بیشتر در شعبات دیگر این شرکت در قزوین هستند. در حالیکه هر سه قسمت این شرکت فعالیت داشته است. کارگران ایران سیلندر خواستار بازگشت به کار خود و دستمزدهای پرداخت نشده شان است.

شرکت ایران سیلندریکی از زیرمجموعه های شرکت پرسی ایران گاز و شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین ( تاپیکو ) است و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با داشتن ٨٦ درصد از سهام تاپیکو مهم‌ترین سهامدار این شرکت بوده و مدیریت آن را بر عهده دارد. فعالین این شرکت در زمینه ساخت و تولید هر نوع اجاق گاز و ادوات گاز سوز، سیلندر گاز مایع برای مصارف خانگی و صنعتی، سیلندر گاز مایع خودرو و سایر تولیدات صنعتی برای مصارف داخلی و صدور به خارج از کشور و نیز وارد کردن هرگونه مواد، لوازم، ماشین آلات و دستگاه های لازم برای موضوع مذکور می باشد. کارخانه ایران سیلندردر شهر ری در جاده قدیم قم، بلوار پژوهشگاه صنعت نفت، پشت شرکت نفت بهران واقع شده است.

 

١٨فروردین: اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

تجمع اعتراضی کارگران نساجی در خامنه/آذربایجان

کارگران نساجی خامنه جهت دریافت ٣٢ ماه دستمزد پرداخت نشده روز ١٨ فروردین مقابل نساجی خامنه به تجمع اعتراض آمیز پرداخته و خواستارتسویه حساب شدند.

 

تجمع کارگران متالوژی پودر ایران در قزوین

روز ١٨ فروردین کارگران متالوژی پودر ایران بخاطر عدم دریافت ٤ ماه حقوق و سنوات خود مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. این کارگران قبلا نیز در همین رابطه در اواخر اسفند ٩٦ تجمع داشتند.

 

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری حمیدیه

روز شنبه هیجدهم فروردین ماه، کارگران شهرداری حمیدیه دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل شهرداری این شهرستان تجمع کردند.

 

تجمع کارگران روغن نباتی غنچه

روز ١٨ فروردین کارگران روغن نباتی غنچه در اعتراض به اخراج ها در مقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کرگران شهرداری حمیدیه در استان خوزستان

روز١٨فروردین‌در اعتراض به پرداخت نشدن ٤ماه حقوق عقب‌افتاده دست از کار کشیده و اعتصاب خود را با تجمع مقابل شهرداری آغاز کردند.

 

خبرگزاری دولتی عصر جنوب مینویسد:

کارگران خوزستانی هرروز تجمع کرده اند. در طول سال ٩٦ بالغ‌بر ٣٠٠تجمع کارگری در استان خوزستان رخ‌داده است که باوجود اتمام سال بخش بزرگی از مطالبات کارگری به دلیل قراردادهای موقت و شاید ناامن بر زمین‌مانده است. و کارگران پیگیر حق و حقوقشان هستند. بنا بر آمار این خبرگزاری با حذف روزهای تعطیل در خوزستان هر روز یک تجمع اعتراضی کارگری برپا شده است.

 

ادامه اعتراضات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه

پس از گذشت چندین روز طبق معمول وعده ها در حد حرف باقی ماند و در روز ١٤ فروردین لیست بلند بالایی از کارگران را جهت اخراج و ممانعت از ورود آنان به شرکت نیشکر هفت تپه تحویل حراست داده اند . بنا بر خبرهای منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران بازداشتی بعد از دادگاهی شدن تحت عنوان اینکه آنها شاکی خصوصی دارند راهی زندان شده اند.

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه به تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای برده وار و موقت، طرح واگذاری بخشی از شرکت به پیمانکاری محصولگرا و بیکارسازی تعدادی از کارگران در اردیبهشت ماه و خلف وعده های مقامات مسئول و دولتی است. در مقابل دستگاه قضایی و مدیریت و دولت در همدستی با هم به کارگران یورش برده و مدیریت شرکت هفت تپه در مقام شاکی بلند شده و حمله کارگران به کوی ایلامی ها را موضوع شکایتش قرار داده و کارگران را به دزدی و تخریب اموالشان متهم کرده است. بدین ترتیب با شکایت مدیریت و یک مشت دزد که یک کار دائمی شان سرقت دستمزد کارگران است، فضای بگیر به بند را در کارخانه به راه انداخته و در کنار آن شروع به بارگیری شکر نموده اند.

در برابر همه این تهدیدات و قلدری ها کارگران هفت تپه ایستاده اند و از صبح روز١٥ فروردین این کارگران بار دیگر وارد اعتصاب شدند و اعلام کردنند که تا وقتی همکارانشان آزاد نشوند و اخراجی های عنوان شده لغو نگردد دست به ادامه تولید نخواهند زد.

بدین ترتیب اعتراضات قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه ادامه دارد. یک نقطه قدرت مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراضات قبلی شان نقش فعال خانواده ها در مبارزاتشان بود. امروز نیز وارد میدان شدن خانواده ها جایگاه مهمی در عقب زدن فضای امنیتی در کارخانه، آزادی کارگران بازداشتی و متوقف کردن احضارها را دارد. با همین قدرت است که کارگران هفت تپه میتوانند پیگیر طلبهایشان شوند و جلو تعرضات بیشتر به زندگی و معیشت خود و اخراج ها را بگیرند.

ده کارگر بازداشتی هفت تپه باید فورا آزاد شوند. احضارها باید فورا متوقف شود. طرح بیکارسازی کارگران باید فورا متوقف شود. طلبهای این کارگران باید فورا پرداخت گردد. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه وسیعا حمایت کنیم.

 

 

آغاز سال جدید و آغاز از سر گیری اعتراضات گسترده کارگری

معلمان حق التدریس و بازنشسته

 

– معلمان حق التدریس شاغل و بازنشسته طی بیانیه ای در اعتراض به تعویق پرداخت ٦ ماه حقوق خود اعلام اعتصاب کرده اند. معلمان حق التدریس در بیانیه ای که به این مناسبت منتشر کرده اند گفته اند که از ١٤ فروردین و تا زمانیکه به خواست آنها رسیدگی نشود از شرکت در کلاس های درس خودداری خواهند کرد.

 

– بازنشستگان صنایع فولاد

بازنشستگان صنایع فولاد فراخوان داده اند که در اعتراض به وضعیت نامناسب درمان، روز ١٩ فروردین دست به تجمع در مقابل ساختمان درمانگاه فولاد در تهران خواهند زد. بازنشستگان فولاد در شهرهای دیگر نیز قرار است همزمان با تجمع تهران در مقابل استانداری ها تجمع کنند. بازنشستگان فولاد خواهان بیمه کارآمد برای درمان شده اند. بیمه کارآمد یعنی درمان رایگان خواست کارگران و عموم مردم است. از این خواست و مبارزه بحق بازنشستگان صنایع فولاد باید با تمام قوا حمایت کرد.

 

کارگران نیشکر هفت تپه

– روز ١٢ فروردین در ادامه احضار ٢٠ نفر از کارگران نیشکر و بازداشت ٦ نفر از آنها، اسماعیل بخشییکی از نماینده های کارگران این مجتمع نیز توسط پلیس امنیت احضار شد. اسماعیل بخشی روز ١٢ فروردین در محل این نهاد امنیتی مورد بازجوئی قرار گرفت و بنا به دستور دادستانی شوش تا اطلاع ثانوی به شرکت ممنوع الورود شد و احضاریه ای کتبی نیز مبنی بر حضور او در دادسرای شهرستان شوش در روز ١٤ فروردین به او ابلاغ گردید. برای اسماعیل بخشی قبلا به اتهام تجمعات غیر قانونی و تشویش اذهان عمومی پرونده سازی کرده اند. کارگران به این احضار ها و دستگیری همکارانشان اعتراض دارند. کارگران پیگیر خواستهایشان هستند.

روز١٢ فروردین همچنین معاونت نیروی انتظامی شهر شوش به همراه تعداد دیگری از مامورین انتظامی با ورود به قسمت کوره بخار کارخانه، اعلام کرد بنا بر دستور شورای تامین شهر و دادستانی شوش ماموریت دارد به هر نحوی شده کوره بخار را روشن کند. وی در اجرای این دستور به کارگران قسمت کوره بخار کارخانه اعلام کرد ماموریت دارد که هر کسی را که از دستور روشن کردن کوره سرپیچی کند همینجا دستبند زده و بازداشت کند. بنا بر گزارشی که اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده است، علیرغم مقاومتی که کارگران در روشن کردن کوره بخار از خود نشان دادند اما معاونت انتظامی شهرستان شوش با تهدید به بازداشت کارگران و موکول کردن آزادی همکاران بازداشتی آنان به روشن کردن کوره بخار، کارگران وادار به راه اندازی کوره شدند. اما کارگران شیفت بعد از ظهر از حضور در محل کار خودداری کردند و اعتصاب در این مجتمع که از روز ٧ فروردین شروع شده است، همچنان ادامه دارد.

 

فراخوان بازنشستگان صنایع فولاد به تجمع مقابل ساختمان درمانگاه فولاد

روز ١٩فروردین ساعت ٧صبح چهار راه ولیعیر ساختمان درمانگاه فولاد تهران …

درشهرهای دیگر هم زمان در استانداریها جهت درمان تجمع خواهیم داشت- در اعتراض به وضع بد درمانی

فراخوان بازنشستگان صنایع فولاد به تجمع بیمه کارآمد، درمان رایگان است، خواهان درمان رایگان شدند.

 

مطالبات مزدی مهمانداران رجا از بهمن ماه به تاخیر افتاده است

مطالبات مزدی مهماندارا ن شرکت راه آهن رجا از بهمن ماه سال گذشته به تاخیر افتاده است.

در شرکت راه‌آهن رجا گزارش دادند دست‌کم دو هزار نفر از مهمانداران شاغل در شرکت راه‌آهن رجا که تحت مسئولیت چندین شرکت پیمانکاری همانند «عصر دایا»، «آهودشت»، «سیمرغ»، «ماربین» و چند شرکت دیگر به کارهای خدمات‌دهی به مسافران یا همان شغل مهمانداری مشغول‌اند، از بهمن ماه سال گذشته مطالبات مزدی‌شان به تاخیر افتاده است.

این کارگران که از ٨ تا ١٥ سال دارای سابقه کار هستند، در عین حال گفتند جدا از معوقات مزدی از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

 

به گفته کارگران مهماندار راه‌آهن رجا، به تعویق افتادن مطالبات مزدی آن‌ها درحالی است که ظاهرا شرکت رجا به‌صورت منظم صورت وضعیت‌های پیمانکار را پرداخت نمی‌کند.

آن‌ها می‌گویند در حال حاضر فقط یک شرکت پیمانکاری به نام «آهو دشت» مطالبات مزدی مهمانداران زیرمجموعه خود را به موقع پرداخت می‌کند .

 

کارگران

به مبارزه سترگ گلرخ ایرائی بپیوندیم و با تمام توان مرگ آوران را رسوا کنیم

جعفر عظیم زاده

امروز١٨ فروردین ماه ١٣٩٧ شصت و چهارمین روز اعتصاب غذای گلرخ ایرائی است. شصت و چهار روز است گلرخ ایرائی توسط نهادهای امنیتی و قضائی زیر شکنجه گرسنگی قرار دارد و اینک در مقابل چشمان میلیونها انسان در معرض زجرآورترین شکلی از مرگ قرار گرفته است.

گلرخ در شرایطی در حال دست و پنجه نرم کردن با هیولای مرگ است که مرگ آوران در حال احتضار، بی شرمانه دم از وجود آزادی بیان و عقیده و انتقاد در این مملکت میزنند.

باید تصویر گلرخ و پرونده این انسان آزادیخواه و برابری طلب  را مقابل چشمان میلیاردها انسان و مدعیان حقوق بشر در پارلمانهای مدعی دموکراسی گذاشت.

باید به جهانیان گفت گلرخ ایرائی فقط به جرم نوشته ای منتشر نشده علیه سنگسار به زندانی طویل المدت محکوم شده و اینک  مسئولین قضائی و حکومتی در ایران او را در چنان شرایط سخت و شکنجه آوری قرار داده اند که شصت و چهار روز است لب بر غذا فرو بسته و با به کف گرفتن جانش در حال دفاع از حق آزادی بیان و عقیده است.

گلرخ ایرائی با اعتصاب غذا و با جانفشانی، نماینده پرشور افشاگری علیه حکومتگرانی است که بی شرمانه چشم در چشم میلیاردها انسان  دم از وجود آزادی بیان و انتقاد در این مملکت میزنند.

به مبارزه سترگ گلرخ ایرائی بپیوندیم و با تمام توان در ایران و سرتاسر جهان  مرگ آوران را رسوا و گلرخ را به آزادی پیوند زنیم.

ننگ بر مرگ آوران

زنده باد گلرخ ایرائی

 

 

 

بین المللی

١ــ فرانسه – اعلاماعتصاب گسترده در بخش حمل و نقل فرانسه

کارکنان شرکت راه آهن ملی فرانسه دوشنبه شب٢آوریل اعتصاب خود را علیه برنامه دولت این کشور برای انجام اصلاحات ساختاری در بخش ریلی آغاز می کنند.

اتحادیه های کارگری از کارکنان شرکت اس ان سه اف (SNCF) خواسته اند به مدت سه ماه، دو روز از هر پنج روز را اعتصاب کنند.

هر چند آغاز اعتصاب بخش ریلی دوشنبه شب خواهد بود اما پیش بینی می شود بیشترین اختلال در رفت و آمد قطارها روز سه شنبه ایجاد شود.

بنا به اعلام مدیریت شرکت “اس ان سه اف” روز سه شنبه از هر هشت قطار سریع السیر تنها یک قطار حرکت خواهد کرد.

در طرح دولت فرانسه برای اصلاح ساختاری شرکت راه آهن ملی فرانسه قرار است شرایط استخدام کارکنان بخش ریلی تغییر کند. براساس این طرح همچنین ارائه خدمات حمل و نقل ریلی در فرانسه از انحصار شرکت راه آهن ملی خارج می شود. مخالفان بر این باورند که اصلاحات مورد نظر دولت ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه در نهایت در راستای خصوصی سازی شرکت راه آهن ملی فرانسه انجام می شود.

دولت فرانسه قصد دارد لایحه اصلاح بخش ریلی را بدون بحث بر سر جزئیات در پارلمان به تصویب برساند. این امر یکی از عواملی است که به نارضایتی از عملکرد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دولت ادوارد فیلیپ دامن زده است.

کارکنان شرکت هواییایرفرانسنیز قصد دارند روز سه شنبه ٣آوریلهمزمان با کارکنان بخش ریلی اعتصاب کنند. اتحادیه های کارگری شرکت ایرفرانس برای اعتصاب دیگری در روزهای ١٠ و ١١ آوریل نیز فراخوان داده اند.

کارکنان ایرفرانس خواهان افزایش شش درصدی دستمزد خود هستند.

 

٢ــ افغانستان – ١٣ میلیون نفر امنیت غذایی ندارند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) اعلام کرد که شمار افرادی که در افغانستان امنیت غذایی ندارند به ١٣ میلیون نفر رسیده‌ است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی این برنامه در یک نشست خبری در کابل گفت که سه سال پیش این ارقام حدود ٩ میلیون نفر بود.

او گفت از مجموع ١٣ میلیون نفر، هشت میلیون آن با عدم امنیت غذایی حاد روبرو هستند و نمی‌دانند که وعده بعدی غذای آنها چطور فراهم خواهد شد.

بنابر تعریف بانک جهانی، امنیت غذایی به معنای “دسترسی همگان، در همه وقت به غذای کافی و متنوع برای داشتن یک زندگی سالم” است.

آقای بیزلی که از کابل دیدار می‌کند، این شرایط را شکننده خواند و از این وضعیت ابراز نگرانی کرد.

او درباره اینکه عوامل افزایش میزان نبود امنیت غذایی در طول سه سال گذشته چه بود، گفت که بی‌ثباتی، جنگ، خشکسالی، تغییر اقلیم، وضعیت شکننده افغانستان و برگشت مهاجرین از کشورهای دیگر، علت این افزایش بوده است.

این مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد که اگر به این موضوع رسیدگی نشود، نبود امنیت غذایی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و مهاجرتهای جدید شود.

به گفته او، برای مقابله با این پدیده و کمک به حدود ٢.٧ میلیون نفر در افغانستان این برنامه نیاز به ١٨٤ میلیون دلار دارد.

او گفت که این پول برای کمک‌های اضطراری در نظر گرفته شده و از این مقدار بودجه تاکنون ٣٠ میلیون آن تامین و ٣٠ درصد از کل بودجه مطالبه شده نیز باید در شش ماه آینده مصرف شود.

در گزارش‌های قبلی برنامه جهانی غذا شماری افرادی که دچار امنیت غذایی نبودند ٩.٣ میلیون نفر اعلام شده بود که ٣٣ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌داد.

در این گزارش گفته شده بود که ٣.٤ میلیون نفر نیز با عدم مصونیت شدید اقتصادی روبرویند ولی اکنون به ٩ میلیون رسیده است.

افغانستان در سال ٢٠٠٤ این سند را امضا کرده و متعهد شد که تا سال ٢٠٢٠ به اهداف ٨ گانه آن دست یابد. با این وجود افغانستان در ده سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تامین امنیت غذایی نداشته بلکه وضعیت بدتر نیز شده‌است.

آمارهایی که از سوی مقام‌های بهداشتی افغانستان ارائه شده است، نشان می‌دهد که نزدیک به ٧٠ درصد جمعیت این کشور فاقد امنیت غذایی هستند. بر اساس این آمار بیشتر از ٥٠ درصد کودکان زیر پنج سال در افغانستان از اختلال در رشد رنج می‌برند و بیشتر از ٣٠ درصد آنها نیز کمبود وزن دارند که این هر دو ناشی از عدم تغذیه سالم و مناسب است.

 

٣ــ اوکراین –٢٤٠معدنچی در عمق ١٠٠٠ متری محبوس شدند

به نقل از خبر گذاری تاس، شرکت برق اوکراین، برق معادن منطقه «پرفورمایسکوگول» را که در منطقه لوهانسک و در کنترل کی‌یف قرار دارد، قطع کرده است. در اثر این اقدام آسانسورهای معدن از کار افتاده‌اند.

میخائیل وولینتس رئیس اتحادیه تجاری مستقل معدن‌چیان اوکراین گفت: ٢٤٠ معدنچی زیرزمین محبوس شده‌اند.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: ” امروز، دوم آوریل، شرکت برق دولتی “رجیونالنیه الکتریشسکیه ستی” تمام معدن‌های منطقه پرفورمایسکوگول در استان لوهانسک را بدون برق گذاشته است. وضعیت بحرانی است، حتی آسانسورهای معدن نیز از کار افتاده‌اند. در این بین، ٢٤٠ معدنچی زیر زمین، در عمق بیش از هزار متری، مانده‌اند. ”

به گفته وولینتس، برق فعلی معادن تنها برای تهویه هوا و پمپ کردن آب به بیرون کفایت می‌کند. یک برنامه اضطراری برای تخلیه معدن‌چیان گرفتار شده درنظر گرفته شده است. براساس این برنامه، معدنچیان از طریق دروازه‌های خروج اضطراری و با بالا رفتن از پله‌ها در بخش جنوبی معدن به سطح زمین خواهند رسید.

این نخستین حادثه‌ای نیست که در جریان آن سازمان‌های تامین‌کننده برق، الکتریسیته معادن زغال سنگ را قطع کرده و شماری از معدن‌چیان را زیر زمین رها می‌کنند.

 

٤ــ فرانسه  – اعتصاب گسترده کارکنان راه‌آهن، شبکه ریلی فرانسه را مختل کرد

اعتصاب گسترده خدمه راه آهن دولتی در فرانسه، شبکه ریلی این کشور را دچار اختلال کرده است.

این اعتصاب سراسری از روز دوشنبه دوم آوریل شروع شده و بنابر تصمیم اتحادیه سراسری، کارکنان شبکه ریلی فرانسه، تا پایان ماه ژوئن (حدود سه ماه دیگر)، هر پنج روز یک بار، دو روز اعتصاب می‌کنند. اعتصاب کنندگان به پیشنهادات امانوئل مکرون، رئیس جمهور، برای تغییر شرایط کاری، اعتراض دارند.

بعضی از خلبان‌ها، کارکنان شاغل در حوزه انرژی و دانشجویان هم در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور از کار کردن خودداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در بخش‌هایی از فرانسه از هر ده قطار فقط یک قطار فعال است و ترافیک در پاریس، پایتخت این کشور سنگین گزارش شده است.

این گسترده‌ترین موج اعتصاب در فرانسه از زمان ریاست جمهوری امانوئل مکرون در ماه مه (حدود ١١ ماه پیش) بوده است.

انتظار می‌رود کارکنان بخش‌های دیگر نظیر شبکه برق و خدمات جمع آوری زباله هم به اعتصاب بپیوندند.

حدود دو هفته پیش ٢٢ مارسدهها هزار معلم، پرستار و کارمندان بخش‌های دیگر این کشور در مخالفت با سیاست آزاد سازی بخش دولتی که رئیس جمهور فرانسه آن را پیشنهاد کرده، به اعتصاب کنندگان پیوستند.

رانندگان شبکه ریلی دولتی فرانسه که در این کشور به “مجمع ملی راه‌آهن فرانسه” موسوم است تا به امروز از شرایط کار ممتازی برخوردار بوده‌اند؛افزایش خودکار حقوق سالانه، بازنشستگی زودهنگام و ٢٨ روز مرخصی با حقوق. خانواده درجه یک این افراد هم از مزایایی نظیر بلیط رایگان قطار برخوردارند.

دولت فرانسه تصمیم گرفته با تغییر قراردادهای کارمندان شبکه ریلی دولتی این کشور از سال ٢٠٢٣ میلادی این شبکه را بر اساس قوانین اتحادیه اروپا “رقابتی” کند.

یکی از مدیران شبکه ریلی فرانسه پیشتر گفته بود روز سه‌شنبه فقط ١٢ درصد قطارهای پر سرعت در این کشور فعال خواهند بود.

کارکنان شرکت هواپیمایی ایر فرانس هم که خواهان شش درصد اضافه حقوق سالانه هستند، از قبل اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند.

حدود هفت ماه پیش هم ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در اعتراض به سیاست‌های امانوئل مکرون دست از کار کشیدند ودر خیابان‌های پاریس تظاهرات کردند.

این تظاهرات پس از آن بود که آقای مکرون با امضای قانونی جدید به کارفرمایان اختیارات بیشتری برای استخدام و اخراج کارگران داد.

در این قانون همچنین سقف مشخصی برای پرداخت‌ها به افرادی که شغل خود را از دست می‌هند، در نظر گرفته شده بود.

 

٥ــ افغانستان – زنان در هرات با خواست برقراری صلح دست به تحصن زدند

روز پنجشنبه ٥آوریلشمار زیادی از زنان ساکن در هرات همراه با مردان با برپایی چادر به کاروان صلح ساکنین ولایت هلمند پیوستند.این افراد چادرهای تحصن خود را مقابل دروازه دفتر والی هرات برپا کرده و صدایشان را برای تأمین صلح و پایان جنگ در افغانستان بلند نمودند. معترضان از گروه طالبان میخواهند که با دولت افغانستان آتش بس کنند و وارد مذاکرات صلح شوند تا جنگ در این کشور به پایان برسد.

ساکنین ولایت هلمند پس از حمله انتحاری خونین در روز سوم نوروز در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند کاروان صلح را راه اندازی کرده و از کلیه گروههای درگیر جنگ افغانستان میخواهند که آتش بس کنند و برای پایان جنگ تعهد بدهند.

 

٦ــ هند – ٢٨ میلیون  کارگر متقاضی ٩٠ هزار فرصت شغلی

در پی اعلام اداره‌کل راه‌آهن هند برای استخدام ٩٠ هزار کارگر ساده با حقوق ماهیانه ٣٠٠ دلار، بیش از ٢٨ میلیون نفر در این کشور برای اشتغال اعلام آمادگی کردند.

این بدین معنی است که برای هر جایگاه شغلی ٣١١ هزار نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند. برای این جایگاه‌های شغلی یک میلیارد و ٥٩٦ میلیون صفحه فرم استخدام ارائه شده است.

یک روزنامه محلی در هند به نام Nava Bharat ادعا کرد اگر حداکثر سن برای این شغل‌ها ٤٠ سال درنظر گرفته می‌شد، تعداد افراد جویای کار که برای به دست‌ آوردن این مشاغل اعلام آمادگی می‌کردند، به ٤٠ میلیون نفر می‌رسید.

نکته جالب توجه این است که فرم درخواست استخدام این شغل‌ها ٥٧ صفحه است و داوطلبان باید تمامی صفحات آن را بند به بند به شکل دقیق پرکنند.کارمندان بخش کارگزینی اداره‌کل راه‌آهن هند برای استخدام ٩٠ هزار کارگر ساده، باید یک میلیارد و ٥٩٦ میلیون صفحه فرم استخدام ارائه شده توسط ٢٨ میلیون داوطلب را مطالعه کنند.

هند با بیش از ١ میلیارد نفر جمعیت بیشترین تعداد افراد جویای کار را در جهان دارد با این حال بسترهای لازم در شهرهای پرجمعیت این کشور برای این منظور آماده نشده‌اند. روزنامه ایندین اکسپرس بارها گزارش‌هایی مبنی بر دریافت رشوه توسط شرکت‌ها از متقاضیان کار منتشر و از دولت انتقاد کرده است که به خاطر اشتغال‌زایی چشم بر این تخلفات می‌بندد.

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …