اخراج و انفصال خدمت چند معلم و فعال فرهنگیان در ایران

دست‌کم پنج تن از معلمان و فعالان صنفی فرهنگیان در استان‌های گیلان، البرز، آذربایجان شرقی، و خراسان شمالی در هفته‌های گذشته با احکام اخراج، احضار یا انفصال از خدمت مواجه شده‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، روح‌الله مردانی، فعال صنفی معلمان در کرج، و شهربانو اسدی، از معلمان استان گیلان، از جمله به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی حکم اخراج خود را دریافت کرده‌اند.

حکم بازخرید و اخراج روح الله مردان
حکم بازخرید و اخراج روح الله مردان

بر پایه رای هیات رسیدگی به تخلفات در استان البرز، که در تاریخ ۲۷ اردیبهشت به روح الله مردانی، فعال فرهنگیان با ۲۴ سال سابقه، ابلاغ شده، او به بازخرید و اخراج محکوم شده است.

روح الله مردانی به دلیل حمایت از معترضان و به اتهاماتی از قبیل «شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی» و «ارسال متن‌های تحریک‌آمیز همچون #باهم-برای-ایران و به مامان چیزی نگو» با این حکم مواجه شده است.

شهربانو اسدی، از معلمان استان گیلان، که پیشتر به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی به سه ماه انفصال از خدمت محکوم شده بود با رای هیات گزینش از شغل معلمی محروم شده است.

از سوی دیگر، دو فعال صنفی فرهنگیان، محمود بهشتی لنگرودی و محمود صفدری، هم به مراجع قضایی و اداری احضار شده‌اند.

محمود بهشتی لنگرودی، زندانی سیاسی پیشین و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، در صفحه اینستاگرام با انتشار ابلاغیه دادگاه کیفری شهرستان لنگرود از احضارش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داده است.

او نوشته است: «بازهم ابلاغیه‌ی جدید برای پرونده‌ای جدید با اتهام تبلیغ علیه: نظام جمهوری اسلامی!!! کلمه ی ایران را هم عمدا یا سهوا حذف کرده‌اند.»

او در ادامه با تاکید بر این که «حتما خدمت می‌رسم» نوشته است: «فدای یک تار موی دختران بی پناه سرزمینمان ایران.»

محمود بهشتی لنگرودی در طول بیست سال گذشته بارها به اتهامات مختلف همچون «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری» و «نشر اکاذیب و فعالیت تبلیغی علیه نظام»
احضار، بازداشت و زندانی شده است.

احضاریه محمود صفدری، معلم در بجنورد
احضاریه محمود صفدری، معلم در بجنورد

بنا بر گزارش کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، آموزش و پرورش استان گیلان در دو سال گذشته در «پرونده‌سازی» برای معلمان و فعالان صنفی پیشتاز بوده و بیشترین محکومیت‌های اداری علیه معلمان در این استان صادر شده است.

هیات بدوی رسیدگی به تخلفات در استان خراسان شمالی هم در پرونده‌ای جدید محمود صفدری، معلم و فعال صنفی، را احضار کرده است.

تشکیل پرونده تازه در پی اعتراضات این فعال صنفی به حمله موشکی جمهوری اسلامی به کشور اسرائیل و وضعیت معیشتی مردم ایران در شبکه اجتماعی «ایکس» انجام شده است.

آموزش و پرورش شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی هم در هفته‌های پایانی سال تحصیلی جاری، علی حاجی، معلم دارای مدرک فوق لیسانس و با ۲۶ سال سابقه، را به

دلیل حمایت از معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در شبکه‌های اجتماعی، به «شش ماه انفصال از خدمت» محکوم کرده است.

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش تیر سال گذشته از آنچه «بی‌نظمی‌ها» و «رهاشدگی» در فضای مجازی نامید، انتقاد کرده و گفته بود که برای حضور معلمان در فضای مجازی «باید فکری کرد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید کرده که برخوردهای قهری و سیاست «النصر بالرعب» هیچگاه نتوانسته است کنشگران صنفی را از پیگیری مطالبات قانونی خود، منحرف کند. برگرفته از وب سایت رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …