از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

از خوزستان چه خبر؟اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۸ اردیبهشت

– ۳۹ روز از بازداشت امان جلالی‌نژاد، معلم اهوازی، می‌گذرد و همچنان از سرنوشت او خبری نیست. او در ۲۰  فروردین در اداره آموزش و پرورش اهواز، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در ورودی این شهر بازداشت شده است. دستگیریها و تعرضات به معلمان و بخشهای مختلف مردم انزجار عمومی علیه حکومت را در همه جا گسترش بخشیده است.

۲۷اردیبهشت

– براساس اخبار حکومتی در هفته گذشته دادستان رژیم در خرمشهر چند روز بعد از درز خبر، سرقت توربین نیروگاه تولید برق این شهرستان را تایید کرد و اعلام کرد: سارقان با ورود به انبارهای نیروگاه تعدادی از لوازم موجود از جمله پره‌های تعویضی توربین را به ارزش تخمینی ۵۰ میلیارد تومان به سرقت بردند. برخی شواهد گویای اینست که این سرقتها از جانب خودیهایشان است.

– بخشهای مختلف کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت برخی از مطالبات خود و برای پیگیری مطالباتشان به اعتصابی که روز گذشته آغاز شد، پیوستند. دراین روز نشستی بین  نمایندگان کاارگران با دورباشی زاده مدیر عامل  و رئیس هیات مدیریت شرکت برگزار گردید و مدیران شرکت وعده  دادند که تقویم اجرای آیین نامه رفاهی را حداکثر  تا نیمه خرداد سال جاری ابلاغ و اجرایی کنند. و بر اساس آن  بلافاصله پس از تامین اعتبار تمامی مطالبات قبلی رفاهی پرسنل نیشکر هفت تپه مطابق بندهای آیین نامه، محفوظ و به مانند سایر کشت و صنعتها پرداخت شود. اما کارگران نپذیرفته و اعلام کردند که اگر تا روز شنبه ۲۹ اردیبهشت جوابی نگیرند به اعتصاب و اعتراضات خود گسترش بیشتری خواهند داد.  

۲۶ اردیبهشت

–  طی ۱۰ روز اخیر ۲ نفر دیگر از کارکنان شهرداری بندر خمینی دراستان خوزستان به اتهام  دزدی و تخلف مالی بازداشت شدند. این درحالیست که یک موضوع اعتراضی کارگران شهرداری در خوزستان همواره اعتراض به دزدی ها و  تعویق پرداخت دستمزدهایشان بوده است.  اساس اقتصاد جمهوری اسلامی بر دزدی و چپاول و رانت خواری بنا شده است.  در این سیستم خرده دزدان را میگیرند تا در پناه آن دزدیهای کلان و میلیاردی شان را مخفی کنند. کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراضاتشان شعار میدادند: کشور ما دزدخونه است، توی جهان نمونه است.

— در این روز کارگران  نیشکر هفت تپه در اعتراض به سطح نازل حقوقها و خلف وعده های داده شده و عدم پرداخت برخی از مطالبات خود اعتصاب خود را آغاز کردند .

۲۵ اردیبهشت

– طبق گفته مجید نبی‌پور، رئیس سازمان موسوم به جهاد کشاورزی خوزستان در جریان سیل در این استان ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع گندم استان خوزستان بین ده تا هفتاد درصد دچار خسارت شده اند. اما مبلغ پرداختی بیمه در ازای این خسارت آنقدر کم است که آنها بهیچ وجه نمی توانند ادوات لازم برای جلوگیری از آسیب پذیری در مقابل روند افزایشی بارش ها را تهیه کنند و شغل و معیشتشان در خطر جدی است. بعلاوه اینکه  حتی بابت گندم های خریداری شده توسط دولت پولی  به آنها پرداخت نشده است و این وضعیت به فضایی از اعتراض در میان آنان دامن زده است.

۲۴ اردیبهشت

تجمعات اعتراضی سراسری بازنشستگان شرکت مخابرات در اعتراض به حقوقهای نازل، فقر و بی تامینی و  اختلاسها و بساط سرکوبگری های حکومت مدام جریان دارد. در  اهواز این بازنشستگان  در برابر مخابرات منطقه خوزستان تجمع و راهپیمایی کردند و با سر دادن شعارهای اعتراضی خود پیگیر مطالباتشان شدند. سهامداران عمده ی شرکت مخابرات، که هدف شعارهای بازنشستگان هستند، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد تعاون سپاه پاسداران است. اجرایی نشدن آیین‌نامه‌ی سال ۸۹، تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ی طرف قرارداد مخابرات و تاخیر در پرداختِ جیره‌ی غیرنقدی از دیگرموارد مهم اعتراضی این بازنشستگان است.

۲۳ اردیبهشت

– حدود صد نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین‌اجتماعی شهرستان دست به تجمع زدند.  بازنشستگان شعار میدادند: حسین حسین شعارشون، دزدی و غارت کارشون، “رییسی دروغگو، حاصل وعده هات کو”، “معلم زندانی  آزاد باید گردد”. در این تجمع اعتراضی با زنشستگان همچنین بازداشت “مریم زلکی” از فعالین این شهر را محکوم کرده  و خواهان آزادی هر چه سریع تر وی شدند. مریم زلکی از بازنشستگان دستگیر شده در یازدهم اردیبهشت ماه در اهواز، همچنان در زندان بسر میبرد. دستگیری بازنشستگان توسط حکومت نفرت انگیز و مورد خشم همه مردم است. مریم زلگی  باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

– بازنشستگان صنعت فولاد در اعتراض به فساد و  شرایط بد معیشتی و با مطالبه  اجرای همسان‌سازی حقوقها و افزایش مستمری بازنشستگی خود و پیگیری دیگر مطالباتشان    مقابل صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند. بازنشستگان با شعار “یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه” صدای اعتراض خود را علیه بساط چپاول و غارت حاکم بلند کردند.

– بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش که از شهرهای کرخه، هفت تپه و شوش گرد آمده بودند مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی تجمع کردند و با  در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به وضعیت اسفناک معیشتی خود و دیگر بازنشستگان صدای اعتراض خود را بلند کردند.  اعتراض کردند.

– با کمال تاسف فرشاد درخشش رزیدنت ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بدلیل فشار سنگین کاری دست به خودکشی زد و حال  او وخیم است. طبق گزارشات  فشارهای سنگینی که وزارت بهداشت به کادر پزشکی مخصوصا رزیدنت ها وارد میکند باعث شده آمار خودکشی کارکنان رقم بالاتری پیدا کند. یک کارزار اعتراضی سراسری پرستاران و کادر درمان اعتراض به اضافه کاری های اجباری و فشار سنگین کاری و سطح نازل حقوقها است. 

۲۲ اردیبهشت

-محمدحسن مهربان(امید) اهل بهبهان، توسط دادگاه انقلاب ماهشهر با اتهامات توهین به رهبر و تبلیغ علیه نظام مجموعا به یک سال و ۹ماه و ۲روز حبس محکوم شده است.

واحد خوزستان- کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۲۸ اردیبهشت  ۱۴۰۳، ۱۷ مه  ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

کارزار حمایت از شریفه محمدی شماره ۸:اتحادیه‌های کارگری بیشتری به کارزار حمایت از شریفه محمدی پیوستند

اتحادیه خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا با ارسال سه نامه اعتراضی به دبیر کل …