اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۷ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران

پلنوم ۵۷ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران در روزهای ۱۴ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۲ (۶ تا ۸اکتبر ۲۰۲۳) با حضور اکثریت اعضای کمیته مرکزی و همینطور مشاورین و کادرهای حزب برگزار شد. در این پلنوم که بصورت آنلاین- ویدیویی برگزار شد اعضای حزب نیز دعوت شده بودند. پلنوم با پخش سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان انقلاب جاری و به یاد منصور حکمت عزیز شروع شد و بعد از سه روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم با موفقیت به کار خود پایان داد. نشست کمیته مرکزی این بار نیز مانند پلنوم ۵۶ بر انقلاب زن زندگی آزادی و همینطور بر موقعیت و نقش حزب کمونیست کارگری در این انقلاب متمرکز بود.

حمید تقوائی لیدر حزب سخنرانی افتتاحیهخود را با تراژدی آرمیتا و آرزوی بهبود برای او آغاز کرد و گفت شش روز است آرمیتا با مرگ دست و پنجه نرم میکند و بیش از یکسال است کل جامعه  در حال جنگ با حکومت مرگ و نیستی است و وظیفه حزب به فرجام رساندن این  نبرد است. او در ادامه سخنانش بر نقش فعال حزب در انقلاب جاری اشاره کرد و گفت این تنها نشست رهبری یک حزب نیست، بلکه نشست دست اندرکاران و فعالین  و نهادهائی است، که مانند تلویزیون کانال جدید،     نقش پیشرو و موثری درانقلاب جاری ایفا میکنند. نهادها و فعالینی که مدتهاست برای خواستها و شعارهائی که امروز در جامعه فریاد زده میشود در عرصه های مختلف مبارزه کرده‌اند. 

بدنبال تصویب آیین نامه و دستور جلسات کمیته مرکزی، اصغر کریمی رئیس هیئت اجرایی حزب گزارش فشرده‌ای از فعالیت حزب در داخل و خارج کشور ارائه داد. اصغر کریمی ضمن اشاره به مهمترین اتفاقات و نقطه عطف‌های انقلاب در هشت ماه فاصله بین دو پلنوم، نقش حزب و ارگان‌های مختلف آنرا در دل وقایع سیاسی این دوره در داخل و خارج کشور توضیح داد. هرچند در این دوره تظاهرات خیابانی فروکش کرده اما علاوه بر بیحجابی میلیونی که جلوه مهمی از دستاورد انقلاب و تداوم آن است، انقلاب شفاف‌تر شده و با پلاتفرم‌های روشن‌تر و سازماندهی بیشتر عمق بیشتری پیدا کرده است و حزب نقش موثر و روزمره‌ای در تمام عرصه های مبارزه از تعمیق رادیکالیسم و سازماندهی شبکه های اعتراض در میان زنان، جوانان، دانشجویان و دانش آموزان و در میان بخشی‌هایی از کارگران تا نشان دادن بیگانگی جریانات راست با انقلاب و خواست‌های مردم ایفا کرده است.

محسن ابراهیمی رئیس دفتر سیاسی حزب در سخنرانی خود از جمله مطرح کرد که دفتر سیاسی همچنان مثل گذشته در هماهنگی با رهبری اجرایی حزب، اساسا به بحث و همفکری و همنظری در باره موضوعات و مسائل مربوط به انقلاب زن زندگی آزادی پرداخته است. محسن ابراهیمی همچنین با اشاره کوتاهی به انقلابات موسوم به بهار عربی، تاکید کرد که انقلاب زن زندگی آزادی هم در مقابل خود دست اندازهایی خواهد داشت و تاکید کرد که حضور و دخالت فعال حزبی مثل حزب کمونیست کارگری برای پیروزی انقلاب و تامین شرایط برای نمایندگی مردم انقلاب کرده در قدرت سیاسی حیاتی است.

کیان آذر دبیر سازمان جوانان کمونیست در سخنرانی خود به روند هشت ماه گذشته انقلاب زن زندگی آزادی و دستاوردهای سیاسی و همینطور سازماندهی و سازمانیابی بیشتر انقلاب اشاره کرد و تاکید کرد که در این دوره انقلاب پالایش یافته و مواضع جریانات راست حاشیه‌ای و گرایشی در انقلاب که مواضع انسانی داشته تقویت شده است. بخش هایی از جریانات راست با عنوان کردن “نافرمانی مدنی” و انقلاب «ملی» ایران و تلاش برای حاشیه‌ای کردن شعار زن زندگی آزادی هر چه بیشتر بیگانگی خود را با انقلاب اصیل مردم نشان داده‌اند. تلاش ما این بود که با فعالیت‌های سیاسی و میدانی و بویژه در عرصه سازماندهی اعتراضات، هم انقلاب را زنده نگهداریم و هم تبلیغات جمهوری اسلامی و جریانات راست را حاشیه‌ای کنیم.

بدنبال این سخنرانی‌ها مسئولینکمیته‌های سازمانده، کردستان و آذربایجان و کمیته خارج، سازمان جوانان، تلویزیون کانال جدید، مسئولین عرصه‌ مالی، سردبیران نشریات، اطلاعیه‌ها، سایت‌ها و مدیای اجتماعی حزب و فعالین حزب در عرصه‌های مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، علیه اعدام، جنبش رهایی زن و انقلاب زنانه جاری در ایران، دفاع از حقوق پناهندگان ایرانی، کارزار برای آزادی کارگران زندانی و جلب همبستگی با کارگران ایران، حقوق کودک، علیه اسلام و اسلام سیاسی، علیه تابوها و خشونت به زنان در کردستان و همبستگی مردم ایران و مهاجرین افغانستانی گزارش فعالیت‌های خود را ارائه دادند و حاضرین در پلنوم نقطه نظرات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کردند.

در این پلنوم قطعنامه‌ای تحت عنوان «تداوم انقلاب و وظایف حزب» که از طرف حمید تقوایی ارائه شده بود به اتفاق آرا به تصویب رسید و یک قرار داخلی و نیز یک پلاتفرم داخلی در مورد فعالیت آتی حزب مورد بحث قرار گرفت.

در بخش انتخابات ابتدا حمید تقوایی به اتفاق آرا بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد و متعاقب آن ۲۵ نفر بعنوان اعضای دفتر سیاسی حزب انتخاب شدند که عبارتـنـد از: کـيـان آذر، محسن ابراهيمی، بهروز بهاری،سيامک بهاری، سيما بهاری، شهاب بهرامی، فاتح بهرامی، پریسا پوینده، امیر توکلی، کـيـوان جاويد، شهلا دانشفر، بـهـرام سروش، محمد شکوهی، شیرین شمس، میثم عتیق، مصطفی صابر، حسن صالـحی،اصـغـر کريمی، خلیل کیوان، عبدل گلپريان، شيوا مـحـبـوبی،نسـان نودينيان،سمیر نوری، کاظم نيکخواه و بابک یزدی.

پلنوم با سخنرانی اختتامیه حمید تقوایی پایان یافت.او در این سخنرانی گفت مضمون  گزارشها و فعالیتهای ارگانهای حزب در این پلنوم حاکی از نقش قعال و موثر تاکنونی  حزب در انقلاب جاری است و حزب متعهداست هرچه فعالتر و گسترده‌تر برای پیشبرد و پیروزی انقلاب مبارزه  کند.

پلنوم پس از سه روز بحث‌های فعال و راهگشا و در فضایی از همدلی بالا با موفقیت به کار خود پایان داد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

کارزار حمایت از شریفه محمدی شماره ۸:اتحادیه‌های کارگری بیشتری به کارزار حمایت از شریفه محمدی پیوستند

اتحادیه خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا با ارسال سه نامه اعتراضی به دبیر کل …