اعتراضات بعد از  بازی فوتبال استقلال و پرسپولیس در شب گذشته

شب گذشته در بازی فوتبال استقلال و پرسپولیس جمعیت زیادی شرکت داشتند. در استادیوم شعارهایی در حمایت از وریا غفوری داده شد و همچنین علیه بسیجی های سرکوبگر شعار داده شد. در نقطه ای جوانان معترض با فیلم بردار جمهوری اسلامی درگیر شدند . بعد از بازی فوتبال در محلات مختلفی از تهران همچون تهرانسر، صادقیه، تهرانپارس، و همچنین شهرهایی چون کرج، گوهردشت، ری و  سرابله ایلام جوانان به خیابان آمدند و شعارهای ضد حکومتی از جمله  مرگ بر دیکتاتور و زندانی سییاسی آزاد باید گردد  را سر دادند. در این اعتراضات زنان بی حجاب نقش مهمی داشتند. شعارهای اعتراضی دیگر این تجمعات از جمله عبارت بود از:  “مرگ بر بسیجی”، ” امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه”، “توماج صالحی آزاد باید گردد”، و “آزادی، آزادی، آزادی”.  

در جاهایی مثل صادقیه، و گلاب تهران ترافیک سنگینی به راه افتاده بودند و معترضین با بوق ممتد شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدادند. در جاهایی مردم در برابر بسیجیان مزدور شعار “بیشرف، بیشرف” سردادند.  و در جاهایی نیز معترضین عکس حمید رضا روحی از جانباختگان انقلاب را در دست داشتند و اعتراض خود را به حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی نشان دادند. در تهرانپارس همزمان با شعار دادن، مردمی که در خیابان بودند بوق میزدند و نیروهای سرکوب تیراندازی میکردند. در تهرانسر زنان بدون حجاب و انقلابی با شعار “هشتادیا تو حبسن” صدای اعتراض خود را بلند کردند.

بنا بر گزارشی در میدان نماز – شهرری زنان جسور انقلابی در برابر نیروهای سرکوبگر مقاومت کرده و علیرغم تهدید سرکوبگران در محل ماندند و شعار اعتراضی سر دادند. در این روز تجمعی که روبه‌روی نیکامال (در فلکه اول گوهردشت) بعد از پایان بازی فوتبال  شکل گرفت مورد حمله نیروهای سرکوب قرار گرفت. در سرابله در ایلام معترضین شعار میدادند: ” مرگ دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، زن زندگی آزادی،‌ ژن ژیان ئازادی”. در دولت آباد شهرری نیز نیروهای سرکوبگر و امنیتی به سمت مردم هجوم بردند و به ماشین‌هایی که آهنگ پخش میکردند حمله میبردند و تیراندازی میکردند. در سقز نیز برای جلوگیری از تجمع خیابانی جوانان نیروهای سرکوبگر حضور سنگینی پیدا کردند.

روز گذشته همچنین جمعی از خانوادە های جانباختگان انقلاب زن، زندگی، آزادی در شهر سنندج بە دیدار خانوادە شهید داریوش علیزادە رفتند. داریوش علیزادە در تاریخ ١٦ مهرماە ١٤٠١ در جریان قیام مردم سنندج بر اثر شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر رژیم ایران زخمی شد و بر اثر خونریزی جانباخت.

شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی طی بیانیه ای همه انقلابیون زن زندگی آزادی، مردم همبسته، مبارز و آزادیخواه سراسر کشور را در اعتراض به اعدام ها و برای نجات جان عزیزانی که خطر اعدام تهدیدشان میکند به  دو روز اعتراضی برای دهم و دوازدهم خرداد ماه به تجمعات اعتراضی، راهپیمایی، تظاهرات و تسخیر خیابان‌ها و میادین اصلی شهر فراخوان داده است. این  فراخوان به دادخواهی تمام مبارزین کشته شده راه آزادی و برای گرامیداشت یاد تمام جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی است. اعتراضات شب گذشته عکس العملی در مورد فراخوان شبکه زن زندگی آزادی و جوانان معترض در مدیای اجتماعی بود. فراخوان دیگر شبکه زن زندگی آزادی برای روز شنبه دوازده خرداد برای ساعت سه بعد از ظهر همزمان با چهلمین سالگرد قتل عام معترضین در مهاباد توسط نیروهای جمهوری اسلامی و ادامه آن در ساعت ۸ شب است. در این فراخوان از همه ایرانیان آزادیخواه و تمام احزاب، سازمان‌ها، تشکل‌ها، نهادهای مردمی و انساندوست در سراسر جهان خواسته شده که برای گرامیداشت یاد جانباختگان انقلاب و به خصوص اعدام‌شدگان و علیه حکومت اعدام و شکنجه و برای نجات جان محکومین به اعدام تجمع و اعتراض کنند.  

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ خرداد  ۱۴۰۲،  ۱ ژوئن   ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …