US President Donald Trump (C-L), Saudi Arabia's King Salman bin Abdulaziz al-Saud (C-R), Jordan's King Abdullah II, Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi and other officials pose for a group photo during the Arabic Islamic American Summit at the King Abdulaziz Conference Center in Riyadh on May 21, 2017. / AFP PHOTO / MANDEL NGAN

العربیه:اختتامیه “کنفرانس سران اسلامی آمریکایی” در ریاض!

العربیه:ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، شامگاه یکشنبه 20 مه، کنفرانس سران کشورهای اسلامی-آمریکایی را که با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، به پایان رساند. در این کنفرانس 55 کشور عربی و اسلامی حضور یافتند.

شماری از رهبران کشورهای اسلامی در این کنفرانس تاریخی، مشارکت کردند. ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفت: «تروریست‌ها از هویت دینی اشتباهی استفاده می‌کنند تا بتوانند تاثیر گذار باشند. گروه‌های تروریست از دین اسلام خارج شده‌اند و مسلمانان یا مردم عرب را نمایندگی نمی‌کنند».

پادشاه اردن ادامه داد که جامعه جهانی، سودی مستقیم در برپایی صلحی عادلانه در خاورمیانه دارند.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر هم بر ضرورت مقابله با همه گروه‌های تروریست بدون فرق گذاشتن میان آن‌ها تاکید کرد. او تروریسم را تهدید بزرگی برای کشورها دانست و افزود: «نشست امروز ما دارای اهمیت نمادین بزرگی است».

السیسی گفت: «جنگ علیه تروریسم جنگی اندیشه‌ای است». او به وجود کشورهای حامی تروریسم که به گروه‌های تروریستی کمک اطلاعاتی و مالی می‌کنند، اشاره کرد.

السیسی گفت: «تروریست‎‌ها تنها کسانی نیستند که سلاح حمل می‌کنند بلکه آن‌هایی که به تروریسم کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند نیز تروریست هستند». او یادآور شد که مصر روزانه در جنگی بی امان با تروریسم در شمال سینا است.

رئیس جمهوری مصر گفت: «به دیدگاه هوشمندانه پریزدنت ترامپ در مقابله با اندیشه افراطی تقدیر کرده و تمانم تلاش‌ها برای دخالت در امور کشورهای عربی و ایجاد فتنه مذهبی را محکوم می‌کنیم».

ملک سلمان درباره سخنرانی السیسی گفت: «سعودی با تمام توان از شما حمایت می‌کند».

جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزدی در این کنفرانس گفت که جنگ نظامی تنها راه مبارزه با تروریسم نیست بلکه باید با این پدیده، مقابله فکری کرد.

صباح الاحمد الصباح امیر کویت هم گفت که ترامپ به خاطر اصرارش برای برگزاری این کنفرانس، تقدیر می‌کند.

کنفرانس اسلامی-آمریکایی در دومین روز از سفر ترامپ به ریاض پایتخت سعودی برگزار شد. این نخستین نشست از نوع خود است که در اولین سفر خارجی ترامپ از زمان رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود.

در کنفرانس ریاض، مساله مبارزه با تروریسم، مهمترین موضوعی بود که به بحث گذاشته شد. این کنفرانس با سخنرانی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی افتتاح شد و پس از او، ترامپ سخنرانی کرد.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …