انتخابات بریتانیا؛ حملات سخت می و کوربین به یکدیگر بر سر مسئله امنیت

دو روز پس از حمله لندن و سه روز مانده به انتخابات سراسری بریتانیا، ترزا می، نخست وزیر و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بر سر موضوع امنیت شدیدا به یکدیگر حمله و از هم انتقاد کرده‌اند.

پس از حمله شنبه شب در لندن که هفت کشته به جا گذاشت، تبلیغات انتخاباتی به مدتی کمتر از ۲۴ ساعت متوقف شد، اما احزاب سیاسی بریتانیا مبارزات انتخاباتی خود را از دیشب (یکشنبه ۴ ژوئن) با تمام قوا از سر گرفتند. حمله اخیر که سومین حمله در سه ماه اخیر در داخل خاک بریتانیا بود، امنیت را به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی بدل کرد.

جرمی کوربین از کارنامه ترزا می که در هفت سال گذشته شش سال وزیر کشور و تقریبا یک سال نخست وزیر بوده انتقاد کرد و گفت کاهش نوزده هزار نفر از نیروی پلیس در این مدت به تامین امنیت لطمه زده و او بهای تصمیم‌های خود را در روز انتخابات خواهد پرداخت.

جرمی کوربین از جمله به هشدارهای نهادها و افراد مختلف از جمله اتحادیه صنفی پلیس اشاره کرد و گفت ترزا می این هشدار را نادیده گرفته و کسانی که آنها را مطرح کرده بودند “چوپان دروغگو” خوانده بود.

در مقابل ترزا می از کارنامه خود در سمت وزیر کشور و نخست وزیر دفاع کرد و گفت او بودجه پلیس ضد تروریسم را کاهش نداده است و اکنون هم برای افزایش تعداد پلیس مسلح بودجه اضافه در نظر گرفته و بودجه پلیس را در مجموع ثابت نگه داشته است.

و همچنین وعده داد که با تمام طیف‌های افراط‌گرایی مبارزه کند و دیروز هم خواستار افزایش نظارت بر محتوای شبکه‌های اجتماعی و اینترنت شده بود.

خانم می رهبری خود را برای امنیت بریتانیا “کلیدی” خواند و گفت جرمی کوربین با تمام بندهای قانون ضدتروریسم مخالفت کرده و اتفاق روز شنبه که پلیس ضدتروریسم سه مهاجم را با گلوله از پای درآورد نشان داد که او چقدر “در اشتباه بوده” که با فرمان “شلیک به قصد کشت” مخالفت کرده است.

جرمی کوربین که حزب او پیش از حوادث اخیر استخدام ده هزار پلیس را در وعده‌های انتخاباتی خود گنجانده بود به اینکه در مانیفست حزب محافظه‌کار هیچ اشاره‌ای به افزایش نیروی پلیس نشده انتقاد کرد.

امروز از جرمی کوربین در باره صحبت‌های استیو هیلتون، مشاور سابق دیوید کامرون نخست وزیر سابق سوال شد که گفته بود ترزا می به دلیل ناتوانی‌اش در سمت وزیر کشور و نخست وزیر باید استعفا دهد. جرمی کوربین در پاسخ گفت “بهترین راه” این است که رای‌دهندگان در روز پنج‌شنبه با رای خود به این موضوع رسیدگی کنند.

جرمی کوربین همچنین دیروز از خانم می به دلیل جلوگیری از انتشار گزارشی درباره کشورهای خارجی که بودجه “عملیات تروریستی” را فراهم می‌کنند انتقاد کرد. این گزارش به درخواست دولت قبلی تهیه شده و برخی رسانه‌های بریتانیا گفته‌اند که در این گزارش از عربستان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان بودجه “عملیات تروریستی” نام برده شده است اما تایید مفاد این گزارش فعلا امکان‌پذیر نیست.

کوربین دیروز از خانم می خواست تا به فکر گفتگویی سخت با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس در باره مسئله تروریسم باشد.

ساعاتی پس از این صحبت‌های جرمی کوربین اعلام شد عربستان همراه با مصر، امارات و بحرین روابط خود را با قطر به دلیل حمایت از تروریسم قطع می‌کنند و قطر هم در مقابل عربستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …