اژه ای:اجرای حکم اعدام «بابک زنجانی» معلق نشده

 

اجرای حکم اعدام «بابک زنجانی» معلق نشده است

محسنی اژه‌ای  در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بنا بر قول وی حکم اعدام بابک زنجانی تا مرحله تادیه بدهی ایشان معلق شده و آیا تادیه بدهی در مورد همه محکومان وجود دارد؟ گفت: اصل خبر صحیح نیست. جایی ندیدم از قول من نقل شده باشد. مطلبی از قول دادستان کل نقل شده بود که گفتند ناقص بوده است. پرونده همین الان هم در حال اجرا است. همه تلاش از ابتدا تا امروز این بوده که میزان بدهی به شرکت نفت برگردانده شود تا امروز هم بخشی از اموال در داخل و خارج شناسایی شده است. در مورد برخی اختیار تام به وزارت نفت داده است که تملک کنند یا بفروشند که در مرحله کارشناسی در این راستا نیاز به حضور خود متهم و محکوم وجود دارد، زیرا ممکن است کارشناسی مورد اعتراض قرار گیرد.

دو نفر از محکومین به اعدام، حکم شان نقض شده است، ممکن است برای تکمیل آنها به حضور ایشان نیاز باشد. فرد دیگری در خارج از کشور بود که با تلاش ناجا از طریق اینترپل وارد شد و در راستای تحقیق از ایشان لازم است متهم حضور داشته باشد. سایر پرونده ها هم همینطور است. بخشی از حکم در حال اجراست و بخش بعدی پس از اتمام پرونده که ممکن است زمان ببرد.وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه پرونده دانیال‌زاده و شرکا از نظر دادرسی در چه موقیعتی است، گفت: هنوز در مرحله دادسراست و قرار نهایی صادر نشده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسسه ثامن الحجج گفت: در مورد این پرونده هیات بررسی تعیین کردند، قرار بود از طرف دادستان نماینده‌ای حضور داشته باشد که تعیین شد. بیش از 99 درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند و وجوه شان را دریافت کردند، اما یک درصد که رقم های بیشتری داشته‌اند باقی مانده‌اند. این وجوه حدود 13 هزار میلیارد تومان بوده که 3 هزار میلیارد دیگر باقی مانده که به این یک درصد اختصاص دارد. تلاش مضاعفی صورت گرفته که ضمن رسیدگی به این پرونده در مرجع قضایی مردم هم به پول شان برسند. کار سنگینی صورت گرفته، باید این کار ادامه پیدا کند تا 3 هزار میلیارد تکلیفش مشخص شود.

هم بحث کارشناسی در این امور مطرح است، هم رکود بازار که اجازه نمی دهد اموالی که باید به فروش برسند فروخته شوند تا مردم به پول شان برسند. بحث رکود مسکن از این قبیل مشکلات است.

وی در پاسخ به این سئوال که در بحث تهاتر اجبار وجود دارد؟ گفت: تهاتر اجبار نیست. ممکن است سپرده گذار طلبی داشته باشد و شخصی به‌ آن بدهکار باشد که با نظر هیات تسویه تهاتر می‌شود که با نظارت آن دستگاه طلب و بدهی پرداخت شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به پرونده  بقایی رسیدگی شده است یا نه و اینکه اتهام این فرد چه بوده است، اظهار کرد: این پرونده هنوز منجر به تصمیم نهایی نشده است، بارها گفته ام افرادی که اسم شان برده می شود و هنوز حکم شان صادر نشده، معذوریت قانونی برای توضیح وجود دارد. این پرونده هنوز مفتوح است. در تشخیص صلاحیت از سوی شورای نگهبان و هیات های اجرایی الزاما به معنای داشتن و نداشتن پرونده نیست، الزامات در قانون مشخص شده است.

ممکن است شخصی پرونده نداشته باشد اما صلاحیت آن احراز نشود، همچنین ممکن است شخصی پرونده داشته باشد و به تشخیص شورای نگهبان صلاحیت آن آشکار شود؛ در نتیجه داشتن و نداشتن پرونده مفتوح الزاما به معنای عدم صلاحیت شخص نیست. در قانون پیش بینی شده برخی محکومیت ها موجب سلب صلاحیت هستند،‌ در مورد آنچه که دیگران می‌گویند نیز از خودشان سئوال بپرسید.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پرونده حسین هدایتی گفت: نوع اتهام این فرد را نمی‌توانم بگویم، اما پرونده مفتوح است و در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و قرار نهایی هم صادر نشده است.

وی همچنین درباره پرونده بابک زنجانی گفت: بابک زنجانی در جاهای مختلف اعلام کرده که شرکای وی به منظور دادن تضمین لازم به بانک مرکزی یا قوه قضائیه اقدام کردند اما با آنها همکاری نشده است که اصلا چنین چیزی درست نیست. کسانی که تاکنون از خارج یا داخل اقدام کردند یا از سوی بابک زنجانی معرفی شدند تا باقی‌مانده بدهی وی را به شرکت نفت پرداخت کنند، هیچ کدام محقق نشده است و هیچ کوتاهی از سوی بانک مرکزی، شرکت نفت، قوه قضائیه یا دستگاه‌های دیگر رخ نداده است. زمینه برای پرداخت بدهی از ناحیه زنجانی یا هر کسی از ناحیه او فراهم است ضمن اینکه در صورت پرداخت بدهی، متهم می‌تواند از تخفیفات قانونی استفاده کند.

صدور قرار نهایی در پرونده یکی از اعضای تیم هسته‌ای

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چندی قبل خبری منتشر شد مبنی بر بازداشت آقای «د-الف» یکی از اعضای تیم هسته‌ای که گفته می‌شود دوتابعیتی است و چند روز پیش کیفرخواست وی صادر شده، لطفا در این خصوص توضیح دهید، گفت: اصل مطلب درست است و فردی در این رابطه مدتی تحت تعقیب بود که البته نمی‌دانم همان فرد مورد نظر شماست یا خیر. در پرونده این فرد قرار نهایی صادر شده و پرونده به دادگاه می‌رود تا رسیدگی لازم انجام شود.برگرفته از ایسنا

 

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …