بررسی پایبندی ایران به ان پی تی؛ طرف‌های اروپایی برجام درباره «امید واهی» همکاری ایران هشدار دادند

موضوع پایبندی ایران به تعهداتش در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای، اِن پی تی، امروز در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بررسی شد.

در حاشیه این نشست، آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند این موضوع که آژانس در تازه‌ترین گزارش‌هایش باز هم نمی‌تواند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند، به شدت نگران‌کننده است.

دیروز (چهارشنبه) هم میزان تعهد ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام که شورای امنیت سازمان ملل همچنان پیگیر اجرای آن است، موضوع بحث این نشست بود.

پس از جلسه دیروز، اتحادیه اروپا و آمریکا در بیانیه‌هایی جداگانه با ابراز نگرانی در خصوص گسترش فعالیت هسته‌ای ایران تاکید کردند که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور «کاربرد صلح‌آمیز ندارد.»

میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگویی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی با اشاره به خروج آمریکا در باره روند مذاکرات برنامه هسته‌ای و شرایط حاکم بر این مذاکرات اظهار نگرانی کرد.

نگرانی‌ها در شورای حکام، از روند برنامه اتمی این کشور و احتمال اینکه به طرف تسلیحاتی شدن پیش برود‌ رو به افزایش است.

در اولین روز این نشست که دوشنبه این هفته آغاز شد، رافائل گروسی، مدیر آژانس، در گزارشی به شورای حکام آژانس گفت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، هرچند سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد کمی کاهش یافته است.»

او همچنین گفت که «تنها با تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد.»

آقای گروسی بار دیگر از ایران خواست که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

به گفته مدیر کل آژانس، این میزان از غنی‌سازی اورانیوم فاصله کمی تا خلوص مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی دارد.

لورا هولگیت، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در جلسه دیروز گفت که ایران «باید غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند.»

خانم هولگیت در خصوص گزارش فعالیت‌های اتمی سه ماهه اخیر ایران گفت: «هیچ کشور دیگری اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می کند تولید نمی‌کند.»بی بی سی

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …