بولتون: ترامپ هنوز تصمیمی درباره برجام نگرفته

بی بی سی:جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، گفته که دونالد ترامپ هنوز درباره برجام هیچ تصمیمی نگرفته و در حال بررسی طرح ارائه شده توسط همتای فرانسوی خود برای حفظ احتمالی توافق هسته ای است.

آقای بولتن روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا برجام قابل اصلاح است گفت: “او (ترامپ) مسلما درباره توافق حرف های خیلی منفی ای زده که حکایت از آن دارد که گام های دیگر (اروپا) نگرانی ها را برطرف نمی کند، ولی ببینید احتمال دارد که در گفتگوهایی که با متحدان اروپایی داریم بتوانیم احتمالاتی را در آن ببینیم.””او هر زمان که برای تصمیم گیری مناسب باشد، تصمیم خود را اتخاذ خواهد کرد و آن تا روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت)” خواهد بود.

***************

گزارش رادیو فردا در این باره

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید که دونالد ترامپ هنوز درباره برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» تصمیمی نگرفته است.

جان بولتون روز یکشنبه ۹ اردیبهشت به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «او (ترامپ) هنوز تصمیمی درباره توافق اتمی (ایران) نگرفته است، اینکه آیا در این توافق بماند یا از آن خارج شود».

وی اظهار داشت رئیس‌جمهوری آمریکا «قطعا» چارچوب پیشنهادی از سوی امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، را مدنظر قرار خواهد داد که مبتنی بر «چهار محور» است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آقای مکرون پس از چند دور مذاکره با دونالد ترامپ،روز پنجم اردیبهشت گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا به دلیل «مسائل داخلی» از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد.

وی روز پیش از آن در کنفرانس خبری مشترک با آقای ترامپ گفته بود، خواهان توافقی است که چهار موضوع را شامل شود: اول، از هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ جلوگیری شود. این امر به دلیل وجود برجام محقق شده است. دوم، حصول اطمینان از اینکه ایران در بلندمدت نیز فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومین موضوع اساسی، متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران در منطقه است. و چهارم، فراهم کردن شرایط برای یک راه‌حل سیاسی به منظور مهار ایران در منطقه شامل یمن، سوریه، عراق و لبنان است.

دونالد ترامپ ۲۲ دی‌ پارسال اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید می‌کند، مگر اینکه «ایرادهای فاجعه‌بار» توافق اتمی با تهران از سوی شرکای اروپایی‌اش رفع شود. این مهلت روز ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ بارها برجام را «توافقی بد و افتضاح» توصیف کرده است که به گفته وی نباید از سوی دولت باراک اوباما امضاء می‌شد.

وی روز چهارم اردیبهشت بار دیگر بر این نظر خود تاکید کرد و در عین حال به مقام‌های ایران هشدار داد و گفت: «من خیلی‌ها را مسئول این توافق بد می‌دانم از جمله کنگره آمریکا و خیلی‌های دیگر، و اصلا نباید این توافق به دست می‌آمد. اما می‌گویم اگر ایران ما را تهدید کند، بهایی خواهد داد که تاکنون تعداد کمی از کشورهای جهان پرداخت کرده‌اند».

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران و رفع تحریم‌ها رسیدند.

در حالی که چین و روسیه با هرگونه تغییر در برجام مخالفت کرده‌اند، آمریکا خواستار تغییرات اساسی در آن است و سه کشور اروپایی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که برای تامین نظر واشینگتن به ماندن در برجام، مکمل‌هایی به این توافق اضافه کنند.

با این حال، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته که با اضافه یا کم کردن یک کلمه از توافق هسته‌ای مخالف است و تهران در زمینه برنامه موشکی‌اش نیز هیچ‌گونه محدودیتی را نخواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران.

 

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …