بیانیه مشترک آمریکا و کانادا: تحمیل هزینه بر سرکوبگران در ایران را افزایش می‌دهیم

کانادا و ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی «اقدامات خشونت آمیز وحشیانه» جمهوری اسلامی ایران علیه معترضان مسالمت آمیز و سرکوب مداوم مردم ایران را محکوم کردند.

این بیانیه که روز جمعه ۱۸ آذرماه منتشر شده می‌افزاید، تشدید خشونت مقامات ایرانی علیه مردم ایران موید لزوم واکنش‌های پی‌درپی از سراسر جهان است: به رغم تحریمهای حقوق بشری ما، رهبری ایران بی‌هیچ ملاحظه‌ای به اعمال خشونت علیه مردم خود ادامه می‌دهد.

این بیانیه با اشاره به کشتار صدها معترض، از جمله کودکان و بازداشتهای خودسرانه هزاران نفر، تاکید کرده است گزارش‌های اخیر درباره استفاده مقامات ایرانی از خشونت جنسی به عنوان وسیله‌ای شنیع برای سرکوب اعتراضات، به شدت نگران‌کننده است.

آمریکا و کانادا در ادامه تصریح کرده‌اند دادگاه‌های ایران نیز شروع به صدور احکام سختگیرانه از حبسهای طولانی‌مدت تا اعدام کرده‌اند: ما در حمایت از مردم شجاع ایران متحد و متعهد به یافتن راه‌های بیشتر برای تحمیل هزینه‌ بر عاملان نقض حقوق بشر علیه مردم ایران هستیم.رادیو فردا

*آمریکا سه مقام جمهوری اسلامی را به خاطر سرکوب اعتراضات کنونی ایران تحریم کرد

آمریکا هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با فساد و نیز در آستانه روز جهانی حقوق بشر، ۱۹ آذر، چهل فرد از جمله سه مقام حکومت جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۸ آذرماه در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد، علی‌اکبر جوادیان فرمانده نیروی انتظامی کرمانشاه، ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتظامی شهرستان چابهار و الله‌کرم عزیزی رئیس زندان رجایی‌شهر تحریم شدند.

در این بیانیه تصریح شده است که «نیروهای تحت امر جوادیان متهم به کشتار معترضان، از جمله کودکان در کرمانشاه هستند».

کمتر از دو هفته پس از اعلام خبر جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، معترضان به تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچکزای، فرمانده انتظامی چابهار، به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ هدف رگبار گلوله نیروهای نظامی و امنیتی قرار گرفتند. به گزارش منابع حقوق بشری، دست‌کم ۶۰ تن از معترضان در تجمع روز هشتم مهرماه در زاهدان با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرده که الله‌کرم عزیزی نیز به اتهام «دستور شکنجه و آزار جسمی زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر»، به لیست سیاه ایالات متحده اضافه شده است.

این بیانیه تاکید کرده که نیروهای امنیتی حکومت ایران در ۱۳ هفته گذشته با خشونت معترضان را سرکوب کرده و صدها نفر، از جمله کودکان را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا طی سه ماه گذشته، پنج دور تحریم علیه عاملان سرکوب، بازداشت و شکنجه معترضان در ایران اعمال کرده است.

خزانه‌داری آمریکا همچنین ۳۷ نفر دیگر از کشورهای مختلف، از جمله روسیه، بلاروس، لیبریا، گواتمالا و برمه را به خاطر نقض حقوق بشر و فساد تحریم کرد.

این تحریم‌ها شامل کمیسیون انتخابات روسیه و ۱۵ عضو آن به خاطر نظارت بر همه‌پرسی فرمایشی الحاق مناطق اشغال شده اوکراین به روسیه نیز می‌شود.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «هم بازیگران فاسد و هم ناقضان حقوق بشر به نقص‌های سیستم مالی بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های خود متکی هستند. با افشای بازیگران، می‌توانیم فعالیت‌های آن‌ها را مختل کرده، شبکه‌های آن‌ها را برچیده و به محرومیت آن‌ها از منابع مالی کمک کنیم».

پیشتر در همین روز، دولت‌های بریتانیا و کانادا نیز تحریم‌های جدیدی علیه شماری از مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در واکنش به اعدام محسن شکاری و سرکوب معترضان در ایران اعمال کردند.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …